Sähköpotkulaudat

Avataan siis uusi ketju. Kuten valvojat ovat neuvoneet tekemään.

Onko muuten kenelläkään mitään hyvää sanottavaa sähköpotkulaudoista?

2 tykkäystä

On. Oikein käytettynä ja oikein käytön jälkeen pysäköitynä vuokrapotkulauta mahdollistaa täällä Helsingissä yhden lisävaihtoehdon lyhyille nopeille siirtymisille alueilla joilla julkinen liikenne kestäisi jopa tuplasti kauemmin tai pysäköintipaikan etsiminen olisi oma vähintään yhtä kallis ongelmansa.

Itselleni en moista kuitenkaan omaksi ostaisi.

Ja vuokrapotkulautojen käyttäjissä on sama kirjo kuin päihteiden käyttäjissä: joillekin niiden käyttö ei sovi sitten ollenkaan ja jälki on rumaa, mutta toisaalta ihan jokainen käyttäjä ei kuitenkaan aiheuta ongelmia.

■■■■■■■■ väärin pitkin poikin hylätyt laudat ja säälittää pienet ohjaustangon mittaiset lapset jotka ajelee laudalla kaksi tai kolme henkilöä kyydissä (toivoisin vanhempia miettimään tätä vakavasti)

13 tykkäystä

Olen tässä kesän mittaan käyttänyt veljeni sähköpotkulautaa noin 7 kilometrin työmatkan taittamiseen, ja olen kyllä erittäin tyytyväinen. Tietty minä noudatan yleensä pyörälläkin liikennesääntöjä ja ajelen niiden mukaan myös sähköpotkulaudalla. Pari syytä siihen, miksi päädyin lainaamaan tuota lautaa:

• Töissä ei ole parkkipaikkaa, autoilu ei onnistu. Sähköpotkulaudan saa helposti pysäköityä.
  • Bussilippukin maksaa, ja opiskelijalle kaikki säästö on kotiin päin
  • Meikäläinen hikoaa todella paljon. Pyöräily on kivaa, mutta noissa töissä pitää kiskaista heti päälle hengittämättömät työvaatteet. Säästän itseäni ja muita.
  • Nopeus: keskinopeus tuolla vehkeellä on kaupunkiajossa melkeinpä suurempi kuin polkupyörällä. Aikaa siirtymiin ei paljon mene.

Oikein käytettynä kätevä vimpain. Samalla tapaa nuo väärin pysäköidyt laudat silti sapettavat ja kyllähän ne ovat monen tiellä liikkujan käsissä vaarallisia.

11 tykkäystä

Itse tykkään ajella.
Ruotulasta keskustan suuntaan paljon mieluummin potkulaudalla, kun bussilla. Tampereen kaupungin bussit on huonoja saunoja. Niihin en astu jos ei ole pakko.

1 tykkäys

On.

Nopeaa ja joustavaa julkista liikennettä, joka syntyi ilman senttiäkään julkista rahaa tai uuden infran rakentamista. Käytän itse ajoittain työmatkoihin - nopeampi kuin bussi/ratikka lyhyillä etäisyyksillä ja vie ovelta ovelle. 2,5km matka menee alle 10 minuutin ja maksaa vajaat 3 euroa.

Kypärä päässä (olen muuten harvinaisuus tässä mielessä) ja asiallinen pysäköinti tietenkin.

15 tykkäystä

Sähköpotkulauta on kätevä lyhkäisiin siirtymiin. Välineessä itsessään ei ole se vika, vaan tyhmissä käyttäjissä. Jo pelkästään ajoasento on useimmilla sellainen, että heiltä pitäisi evätä noiden laitteiden käyttö kokonaan. Ajetaan ihan selkä suorassa laudan etuosassa ja jalat vierekkäin. Tuosta, kun törmäät johonkin, niin se on gg.

9 tykkäystä

Itse hyödynnän työmatkoissa omaa lautaa. Nopeampi kuin omalla autolla liikkuminen.

Myös tykkään kun omassa laudassa range riittää liikkumaan tampereen päästä päähän ja takaisin (n. 60 kilsan range).

Kypärää tottakai käytetään.

Se, että nuoret sekoilee lautojen kanssa nii ensinnäki kyseisten nuorten vanhemmilla on jo pelkästään peiliin kattomisen paikka.

Ja aikuiset jotka laudoilla humalassa teloo itsensä. Jos jää kiinni, että on humalassa itsensä telonut niin olisi oikeutettu itse korvaamaan terveyshuollon kustannukset itse.

Et säännöksiä saisi tehdä lisää.

5 tykkäystä

2000-luvun alussa kun tuli silloin se hetkellinen potkulautailmiö (ei siis sähkökäyttöiset) niin niissähän oli todella pienet pyörät ja jarrutus tapahtui kantapäällä painaen takapyörän lokasuojaa missä taas oli ainoastaan on-off toiminto. Itse en olisi silloin edes halunut koko potkulautaa mutta äiti kuitenkin semmoisen minulle osti. Vähälle käytölle se kyllä jäi koska polkupyörällä oli nopeampaa ja helpompaa kulkea.

Näitä sähkökäyttöisiä en ole kokeillut enkä aio kokeilla koska ainakin toistaiseksi minulla on kaksi toimivaa jalkaa. Kyllähän niitä aika holtittomasti ajetaan ja jätetään aivan minne sattuu lojumaan. Väärin ja vastuuttomasti käytettynä vaarallisia laitteita niin kuin kaikki menopelit.

2 tykkäystä

Uteliaana kysyn oman laudan käyttäjiltä, että miten nopeasti lauta latautuu tyhjästä täyteen (muistutus kaikille, älkää ladatko yöllä tai kun ette ole kotona valveilla)? Sekä kuinka ajoissa tulee ilmoituksia paljonko latausta jäljellä?

Tämä on muuten totta. Skeittaustaustastani on kuin onkin jotain hyötyä.

Terveydenhuollossakin ovat potkulautailijat tulleet tutuiksi. Kaikille pitäisi pitää joku lautailun peruskurssi: jalat eri päihin lautaa ja suurempi paino takajalalle.

3 tykkäystä

Siis ei näin:

3 tykkäystä

Entä jos teloo itsensä humalassa ilman ajoneuvoa? Entä jos juo itselleen haimatulehduksen? Tai jos pumppu pettää juopottelusta johtuvan kardiomyopatian seurauksena? Entä jos ei ikinä juo itteänsä humalaan mutta vuosikymmeniä jatkunut päivittäinen/viikottainen tissuttelu yhdistettynä paskaan ruokavalioon tukkii sepelvaltimot ja saa sydäninfarktin?

Kaikki edellä mainitut ovat huomattavasti yleisempiä ja yhteiskunnalle varmasti isompia menoeriä kun sähköskuutit.

Uskon, että vahingot vähenisivät, jos sähköpotkulautailijoilta edellytettäisiin edes jonkin verran samaa kuin mopoilijoilta. Ainakin liikennesäännöt olisi syytä osata, eikä ikärajakaan haittaisi.

3 tykkäystä

Tämä keskustelu lähtee nyt taas tällaisilla kommenteilla aivan sivuraiteille. Se, että jos teet omilla valinnoilla itsestäsi verisuonitukkoisen tai juomisella haimatulehduksen, ei todellakaan ole sama asia kuin olla holtittomasti liikkeellä sähköpotkulaudalla. Se mitä teet itsellesi on aivan saatanan sama, mutta kun siellä liikenteessä sattuu olemaan muitakin liikkeellä noiden pellejen kanssa, jotka paskat välittää kanssa liikkujista, julkisilla paikoilla. Helvetin huono vertaus minun mielestäni.

5 tykkäystä

No ilman muuta aiheutat hölmöilylläs muille vahinkoa, on kohtuullista joutua maksumieheksi. Ja eikös niin tapahdukin, rikollisesti muille vahinkoa aiheuttaneet ja syylliseksi todetut joutuvat usein makselemaan erilaisia vahingonkorvauksia ja muita kuluja, jos en ihan väärässä ole.

@19mestaruutta kommentissa puhuttiin itselleen aiheutetuista vahingoista, mutta minä en oikein näe minkä takia se korvausvelvollisuus pitäis koskea ainoastaan sähköpotkulautailijoita. Jos ketjun tarkotus oli puhua pelkästään kuinka kiva niillä on ajella, niin meneehän tuo kyllä ohi aiheen, mutta toistuva teema näissä sähköpotkulautakeskusteluissa tuppaa olemaan se kuinka paljon nämä kuormittavat terveydenhuoltoa.

2 tykkäystä

Ei koske pelkästään potkulautailijoita vaan myös pyöräilijöitä. Ehkä sellaiset 15-20 % pyöräilijöistä käyttää kypärää mitä olen sivusta seurannut.

Pitäisi tehdä niinkuin Virossa että se on sakko jos poliisisetä näkee pyöräilijän tai potkulautailijan ilman kypärää.

1 tykkäys

Nopein ja paras tapa liikkua cityssä. :wink: Kaupunki on rakentanut kattavan pyörätieverkoston kaikkialle, jota pitkin näillä kuuluisi liikkua, mutta kaikki eivät tietenkään niin toimi. Hortoilevat jalankulkijat ovat tosin jatkuvana harmina.

2 tykkäystä

Kertaalleen saanut 20 euron rikesakon jalkakäytävällä ajosta; ei ollut kypärää, eikä ystävällinen poliisihenkilö edes huomauttanut asiasta. Taisi tuo jalkakäytävälläajokin olla vain ratsia pääpoliisiaseman edustalla, eikä siitäkään normaalisti välitetä.

Onhan kaupunki noita varten osoittanut ja maalauttanut keskustasta pysäköintitilaa, joten kyllä sitä infraa ja kulujakin on tullut.

2 tykkäystä

Ymmärrän tietenkin tämän lausunnon huumoriarvon. Pyöräilijöiden, sähköpotkulautailijoiden ja autoilijoiden, joihin kaikkiin kuulun, on kuitenkin syytä muistaa, että jalankulkija on kuningas ja muiden tulee väistää häntä. Joskus tuleee itsellekin kunnon alamäessa vauhtihulluus, ja tämä asia on vain muistettava.

6 tykkäystä