Suomen murteet

Mulkkaaminen on kylläkin tuijottamista. Ainakin mulle. :grin:

5 tykkäystä

Kyllä mulle ainakin mulkkaamineen on tuttu juttu. Kun astuu lätäkköön jossa varresta menee vettä kenkään, niin mä sanon “: mulkkasin tossa lätäkössä”.

Mutta myös tavaroiden/asioiden järjestely on mulkkaamista. " Mulkkasin noi kesärenkaat tonne tallin nurkkaan".

1 tykkäys

Mulkkaaminen on ruuvin/pultin kannan “pyöristys”. Eli kun kärki tai avain pyörähtää ympäri ja pultin/ruuvin kanta menee ns pilalle. Pulpata tulee Satakunnasta Harjavallasta mistä kotoisin olen.

Mites “repsikka”. Tääläpäin se on autossa pelkääjän paikalla istuva. :grinning: Tuli vain mieleen kun oli kokkolalaiselle kaverille tuntematon, kuten myös rotvalli.

2 tykkäystä

Tarkoituksen tiedän mutta ei itsellä käytössä. Appari on apukuski. Rotvalli,Kanttari.

Lahdessakin junnuna kyllä mulattiin, kun kenkä hörppäsi vettä.

Kuusaallakin “mulastiin” ja " murha" oli adjektiivina esim. murha lämäri! Mulkkaaminen oli tuijottamista.

Oman juttunsa toki tuo jääkiekossa ja muissa peleissä maalivahdin varusteet ja esim. pesäpallossa RÄPSÄ, joka on perin tamperelainen juttu (käsittääkseni.) Hauskaa, kun on kavereita ympäri Suomea ja tällaista perusasiaa ei ymmärretä. Välillä joudun ihan miettimään, että mikäs tää nyt sit on, jos ei oo räpsä? Hanska? Rukkanen? :smiley: Mulle se on aina ollut räpsä ja kilpi xD

2 tykkäystä

Ite opin mulkkaamaan Toijalassa 70-luvulla. Eli siis saappaat haukkas kuravettä. Sanottiin yleisimmin mulkkasin tai myös mulin.

Niinpä, kuka sanoo räpylä? :information_desk_person: Se on joko räpsä taikka rällä, ellei puhuta tyyliin sorsan jalasta. :grin:

Räpsä ja pattari. Ja mallut tai polkkeet.

6 tykkäystä

Sillon kun skidinä jää petti jalan alta niin pludattiin.
Katukivi ei missään nimessä ole mikään rotvalli vaan kanttari, lyhenne kanttikivestä.
Maalivahdin kilpihanska on puolestaan levari tai levyhanska.

1 tykkäys

Levarit löytyy ainoastaan levyjarrullisesta polkupyörästä.

4 tykkäystä

Tai dj pöydältä.

4 tykkäystä

Pieniä eroja, mutta itse olen aina ymmärtänyt mulkkaamisen (mulkata) kaatumisena ja mulaaminen (mulata) on sitä, kun saapas hörppää.

Ookssää pääkaupunkiseuvvulta?

Mulkkaaminen"mitä sä mulkkaat?"O sama kun mitä sä tölläät?Eli mitä sä tuijotat?
“Jätkä mulas!” eli juurikin tarkottaa sitä et saapas hörppäs vettä.

5 tykkäystä

Kyllä vaan. Mutta kuten joku jo kirjoittikin, vähän slangia oikeasti kuului enää edes minun nuoruudessani.
Mielenkiintoista silti huomata kuinka mukavia ilmauksia eri asioilla on eri puolilla Suomea. Rikkautta tämäkin.
Vaikea kuvitella ettei kaksi suomalaista toisiaan ymmärtäisi, ovat he sitten mistä osasta maata tahansa.

2 tykkäystä

Kyllä se pultin kannan piloillemeno on nylppääntymistä

2 tykkäystä

Mun mielestä nuljaantumista :sunglasses: