Tampereen kaupungin suuria tulevaisuuden suunnitelmia

Itsellä mennyt ihan täysin ohi tälläisen hallin rakentaminen. Riittääkö vielä säbän/futsalin pelaajia? Linnainmaalle tuli juuri pari kenttää, ideaparkkiin vissiin myös. Tesoman palloiluhalli on myös tuoreena kisassa.
https://www.aamulehti.fi/uutiset/tampereen-kauppiin-nousee-miljoonien-eurojen-monitoimihalli-antaa-tilat-myos-lukuisille-tamperelaisseuroille-200379820/

2 tykkäystä

Hurja on kaupungin korotus tonttivuokraan. Itse en kyllä vapaaehtoisesti asuisi muuta kun ilmatteeksi tuolla.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/maksaisitko-vastiketta-500-ekk-asunnosta-joka-sijaitsee-tallaisessa-paikassa-video-paljastaa-tamperelaisen-taloyhtion-piinallisen-ongelman-200385679/

Asian voi nähdä niinkin, että hurjan halvalla on saanut asua tähän asti. Ja inflaatio korjaa seuraavan 30:n vuoden aikan tuota vuokraa huomattavasti pienemmäksi.

2 tykkäystä

En asuntojen kunto- tai varustetasosta tiedä sen enempää, mutta aika huokeita nuo summat ovat olleet. Sukulainen joskus asui myös tuossa Ratapihan varrella mutten enää jaksa muista millaiset melihaitat olivat. Itselle jo liikennemelu oli tuolloin häiritsevää.

1 tykkäys

Itse näkisin asian myös sillä lailla, että ovat saaneet asua halvalla monta vuotta ja hyötyneet siitä. Verrata voi esim. uusien asuinalueiden Risson ja Vuoreksen tonttivuokriin, jotka ovat todella korkeita alusta asti, vaikka molemmat ovat keskellä metsää.

Kaupin hallille on selkeä kysyntä. Niin monta vuotta esim. salibandy on mennyt liian pienellä kenttämäärällä, nyt aletaan pääsemään tasapainotilanteeseen. Pistää paineita surkealle Raholan hallille sekä remonttihaluttomille Spiralin omistajille.

1 tykkäys

Myös Tesomalla tapahtuu:

Uusi jäähalli ja palloiluhalli valmistuivat juuri. Uutta koulua ja päiväkotia rakennetaan:
https://www.aamulehti.fi/kotimaa/tesoma-uusiksi-palloiluhalli-valmistui-juuri-nyt-tehdaan-1-000-oppilaan-jattikoulua-ja-paivakotia-23863281/

Tampere-rakentaminen vuodelta 2016 (232,4 miljoonaa euroa):

1 tykkäys

Mikäli autoilette. Välttäkää keskustaa niin paljon kuin mahdollista. Valitettavasti itse en voi sitä välttää :frowning:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/varaa-aikaa-tyomatkaan-tampereen-hatanpaan-valtatie-on-nyt-tyomaasokkelo-tata-riemua-kaksi-kuukautta-200388605/

Tuli eilen nähtyä ja koettua tuo härdelli, onneksi en sentään ollut Hatanpään Valtatiellä mutta muuten töistä poislähtö venyi aika pirusti ja HKI motarille pääsy kesti julmetun kauan.

Ehkä mulla foliohattu kiristää liikaa päätä, mutta musta tuntuu, että tämä on ihan tarkoituksellista. Siis se, että keskustassa liikkuminen omalla autolla tehdään mahdollisimman hankalaksi. Itse ainakin vältän keskustaa kuin ruttoa.

1 tykkäys

En usko, ei ole yhteiskunnan etu että mikään liikenne (julkinen & yksityinen) ei suju. Keskustan liikenneongelmat heijastuvat ympäristöön. Tullintorin alue ihan tukossa eikä työntekijät pääse autohalleista pihalle vaikka motari alkaa tossa kivenheiton päässä. Keskusta + kantakaupungin alueen yritykset ovat kuitenkin erittäin merkittäviä työllistäjiä.

Puhumattakaan kuinka hemmetistiä nämä ongelmat aiheuttava viivästyksiä julkiselle liikenteelle.

2 tykkäystä

No ei ole totuuden siementä tuossa. Miksi ihmeessä näin kukaan ajattelisi, päinvastoin. Sitä varten tuota infraa rakennetaan ja muutetaan jotta se palvelisi tulevaisuudessakin. Pakko vaan kestää rakennusvaihe ja sen tuoma väliaikainen hidaste.

3 tykkäystä

Kyllähän tällä hetkellä tuntuu siltä, että jonkinlainen porrastaminen näissä keskustan rakennusprojekteissa olisi ollut paikallaan.

Onko tämä nyt vaan huonoa tuuria, että kaikki projektit tuntuvat olevan samaan aikaan päällä?
Esim. sen rautatienvarren vihreän talon purku/siirto/paikalleenjättö-projekti on tehnyt isoa hallaa tällä hetkellä myös tukkoiselle Ratapihankatua pitkin kulkemaan tarkoitetulle reitille, välillä Ranttunneli-Viinikankatu. Olisiko tämä reitti jo valmis ilman vihreän talon aiheuttamaa ongelmaa?
Mielenkiintoista nähdä, miten Kansiareenan alkava rakentaminen vaikuttaa tämän väylän liikenteeseen.

Miten sitten voitaisiin projekteja porrastaa, niin että kaikkia halukkaita kohdeltaisiin tasapuolisesti? Sepä olisikin mielenkiintoinen arvontatapahtuma, kun arvottaisiin kuka saa aloittaa rakennusprojektinsa, kun kaikilla tahoilla olisi kova into iskeä kuokka maahan.

Täytyy vaan toivoa, että kaikki rakennusprojektit valmistuvat ajallaan…:rolling_eyes:

1 tykkäys

On siinä sen verran siementä, että kaupungin poliittinen linja on ollut jo vuosia yksityisautoilun vähentäminen keskustassa…

Toisaalta sinne on rakennettu maanalaisia parkkihalleja ja lisää tulee, joten joku siellä tulevaisuudessakin liikkuu.
Mutta ymmärrän pointtisi kyllä, tuo jatkuva remppaaminen on hankalaa ja rajoittaa ainakin nyt liikkumista.

Minusta olette molemmat oikeassa. Tampereen keskustassa autoilu on jo pitkään ollut täyttä helvettiä, itse en sinne auton kanssa edes viitsi lähteä, vaan olen alistunut menemään bussilla.

Remppaaminen ja uuden rakentaminen on kuitenkin minusta hyvä asia.

4 tykkäystä

Itse olen alistunut lähtemään mieluummin esimerkiksi Ideaparkkiin. Rakentaminen tietysti on lähtökohtaisesti hyvä asia.

Mitä noihin parkkiluoliin tulee, niin samalla on vähennetty huomattavasti tienvarsipysäköintiä ja pysäköintimaksut alkavat olemaan aika törkeän hintaisia.

1 tykkäys

Sopii aiheeseen.

3 tykkäystä

Onhan tuo keskusta nyt kauttaaltaan aika hankala henkilöautolle.
Itselläni on sellainen tilanne, että joudun työni puolesta 2-3 kertaa viikossa vierailemaan autolla keskustassa. Sellainen 15-20 minuuttia pitää varata lisäaikaa (ei ruuhka-aikana), jotta ehtii palavereihin ajoissa, kun usein pitää saada auto aika lähelle määränpäätä.

Pitää osata ottaa asiat huomioon.

3 tykkäystä

Noiden lisäksi ongelmia riittää Hervannan valtaväylän ympäristössä + Itäisen ohitustien ja Lahden tien yhtymäkohdassa.
Jaa mistäkö tiedän…?? Alle vartin työmatkaan menee yli puoli tuntia.:rage:

https://www.aamulehti.fi/uutiset/tampere-huolestui-keskustan-vetovoimasta-ratikkahankkeen-takia-tilasi-kymppitonnien-konsulttiselvityksen-200390524/

Olen aina ihmetellyt konsulttiyhtiöiden työn kalleutta,niinkuin nytkin.

Tampereen kaupunki on tilannut konsulttiyhtiö WSP Finland Oy:ltä toimenpideohjelman, jonka tarkoituksena on pohtia keinoja keskustan saavutettavuuden ja vetovoiman kohentamiseksi raitiotien rakentamisen aikana.

Työn arvioitu arvonlisäveroton kokonaishinta on noin 46 600 euroa. Puolet kustannuksista maksetaan raitiotien kehitysohjelman kassasta ja puolet keskustan kehittämisohjelman kassasta.

Autojen määräkin on lisääntynyt samalla, kun kaupungin väkimäärä lisääntyy. Jos nyt ei tehdä mitään liikkumismahdollisuuksien parantamiseksi, niin entistä hankalampaa on keskustaan kulkeminen ja keskustan vetovoima kuihtuu entisestään. Ennen oli ennen ja tulevaisuus on nyt.

Väittäisin, että autoilevat valitsevat jokatapauksessa sen helpoimman ratkaisun eli oman lähiönsä lähimmän automarketin (Oli Viistokatu auki tai ei). Myös ne jotka panostivat nettimyyntiin olivat oikeassa (verratkaa vaikka Verkkokauppa.com:ia Anttilaan ja Stockmanniin).

Kuten edellä linkkasin, niin Tampere on panostanut kasvuun ennätysisosti. Tätä ketjua avatessa en itsekään tajunnut kuinka nopeasti kaikki on tapahtunut. Jos nyt ympärilleen katsoo, niin jokapuolella rakennetaan uutta tai korjataan vanhaa infrastruktuuria - ei pelkästään keskustassa tai ratikkatyömailla. Jonkinlaista nousua mennään nyt jonkin aikaa… Onko tämä kaikki huono tai hyvä asia - sen voi joku fiksumpi kertoa :wink:

Vanha uutinen Tamperelaisesta (esimerkkejä panostuksesta):

2 tykkäystä