Työelämä

Töitä on erilaisia. En usko, että työt minultakaan mihinkään loppuu. Töitä vai sopeutetaan hetkeksi. Ehkä, en varmaksi tiedä.

Eihän tässä kukaan tarkasti voi tietää mikä on tilanne syksyllä.

4 tykkäystä

Mulla oli tää kulunu viikko ehkä työuran kiireisin/uuvuttavin. Johtuu lähinnä siitä, että mun tehtävä on auttaa kollegoita etäkuvioiden järjestämisessä ja käytännössä aamusta iltayheksään piippas viestejä tai puheluita eri kanavien kautta ja sen lisäks omat työt piti toki hoitaa. No tilanne varmaan tulevalla viikolla helpottaa ja onnellinen täytyy olla siitä, että omalla alalla työtä riittää tässäkin maailmantilanteessa.

2 tykkäystä

Korona-Yt:iden tulokset ilmoitettiin tänään.
Omalle osalle napsahti yksi viikko pakkolepoa ja sen perään kolme viikkoa kesälomaa, jonka piti olla kesä-heinäkuussa. Ei tuo juurikaan edes harmita, sillä siellä oli paljon karumpaakin kohtaloa tarjolla.
Vähän vaan sitä ihmettelen, että onko tuo meikäläisen viikon palkan säästäminen nyt kovinkaan oleellinen firmalle, jonka liikevaihto on kuitenkin useita miljoonia.

2 tykkäystä

Sehän riippuu siitä, että tekeekö firma voittoa vai nollatulosta. Mahdollisesti päättävät henkilöt ovat voineet ajatella, että lomautuksia jaetaan tasaisesti, joten sinun lomautusviikko voi olla joltain toiselta pois.

Sehän tossa just olikin, kun meni erittäin epätasaisesti. Ite kärsin kaikkein vähiten, mutta olisin toivonut, että olisi ollut tasapuolista.

1 tykkäys

En tiedä onko teillä tätä ajateltu, mutta itse toivon, että meidänkin mahdollisissa lomautuksissa otetaan edes jollain tasolla huomioon se, että esim. olisi perheellisille/yh vanhemmille ehkä vähän vähemmän toimenpiteitä kuin sinkuille/lapsettomille jne. Jakaa pitää sitä taakkaa mahdollisimman laajalle, mutta toisilla vaan on vähemmän velvoitteita ym. jolloin vaikka viikon pidempi lomautus ei kirpaisisi ihan niin isosti kuin toista.

11 tykkäystä

Kiitos ei, ei tällaista jakamista kuitenkaan. Kun lapset/perhe eivät ole sallittuja aiheita työhaastattelussa, niin ei niiden pidä olla merkitsevä tekijä myöskään lomautuksissa.

Pahoittelut.

4 tykkäystä

Kullekin suotakoon mielipiteensä. Itse en edes kuulu tuohon perheellisten porukkaan, mutta kokisin ehkä jonkinlaisen sosioekonomisen tasaamisen oikeutettuna.

3 tykkäystä

Hieman kaksipiippuinen juttu, toisaalta joillekin sinkuille tilanne voi olla tosi tiukka kun on täysin oman tulonsa varassa kun taas perheillä yleensä on 2 tulonlähdettä vaikka toinen olisi kotona tai työttömänä.

Toki arvostan aatteellisesti tuollaista uhrautuvaisuutta, yhdessä aiemmassa firmassa pienestä tukiyksiköstä vähennettiin 1 niin eräs ilmoittautui vapaaehtoiseksi kun oli muistaakseni jo muutenkin harkinnut muita töitä eikä halunnut että kollegoille napsahtaa kohdalle kun he oli halukkaita jatkamaan.

8 tykkäystä

Kyllä itellä kuoli hommat ihan täysin, kaupoissa käy aina joku, ruokapaikassa käy joku ravintoloissa käy joku tai ainakin niin kauan kun nekin on kiinni. Mut kyl oma ammatti kuoli lähes minimiin, työtunteja saa tehä vaikka kellon ympäri mut rahaa siitä ei kyl saa juurikaan mitää. No lopputili otettu ja katellaan muita hommia tai jäädä kortistoo keräilee akkuja :slight_smile:

Kyllähän tämä korona kieltämättä vähän on toimintaa muuttanut. Se on todettava, että en ole hetkeen joutunut opettelemaan yhtä paljon uusia toimintamalleja kuin nyt. Tuntuu tällä hetkellä siltä, että työt jatkuu samaa tahtia kuin aiemmin, mutta nyt pitää opetella uusia tapoja tehdä työtä. En ole atk:n ystävä, mutta nyt olen oppinut tuota hommaa melko paljon viikossa.
Kun ei osaa kaikkea heti, niin se vie aikaa, mutta samalla se avaa silmät.

Kyllä tästä selvitään.

5 tykkäystä

Itse olin aina vähän jälkijunassa ottamaan käyttöön uudet jutut kuten älypuhelimet, Trellot, Teamsit ym. Mutta viime syksynä aloitetut ammattikorkeakoulun verkko-opinnot päivitti osaamista nopeasti niin olin tähän muutokseen yllättävän valmis.

2 tykkäystä

Ajatus on kaunis mutta vaatii lomautettavilta aloitetta ja jokaisen vapaaehtoisuutta.
Työnantajan on kuitenkin huomioitava yhdenvertaisuuslaki.

1 tykkäys

@hakkuri , mitä muuten pienipalkkainen diplomi-insinööri tienaa kuukaudessa?

Alasta ja työnkuvasta riippuen yleensä 4-6t€/kk. Huippuja toki paljon yli tuon, riippuu mitä haetaan ja missä paikkakunnalla.

1 tykkäys

Lähihoitajien ja varsinkin siivojien on monesti alle 2000e kuukaudessa, vaikka teet normaaleja vuoroja.

En siis halua tehdä vertailua sinänsä muihin aloihin, mutta onhan tuo pöyristyttävää. Jokainen voi miettiä itseään tuohon tilanteeseen vaikka yksinhuoltajana.

2 tykkäystä

Ei nyt ehkä keskipalkka:

Jos sitä tippainssiä vertais vaikka lääkäriin niin ei se palkan ero olisi enää noin päin kuin hoitsujen kanssa. Mikä sen määrää että hoitajien palkkaa pitää verrata korkeapalkkaiseen ammattilaiseen.
Todennäköisesti tippainssin vakanssejakin on vähemmän tarjolla joten kaikki eivät voi olla niissä hommisssa.
Ja nyt kun taloutta kuritetaan ja lomautuksia pukkaa on muutamalla alalla kuitenkin täystyöllisyys ilman huolta omasta taloudesta ja toimeentulosta. Enkä juuri näe tilannetta missä hoitajia lomautettaisiin joten on sekin aika kova etuisuus alan valinneille.

4 tykkäystä

Onhan se etu, että on töitä. Mutta herranjumala, jos palkka on pahimmillaan esim. 1700e kuukaudessa ja olet vastuussa ihmisistä, niin jossain ollaan pielessä arvomaailmassa.

Ja hoitaja on ammattilainen alallaan.

5 tykkäystä

Pienipalkkainen dippainssi tienaa kylläkin vain 3-4k€ ja normipalkkainen sitten tuon 4-6k€, mutta siihen vaaditaan jo vähän erikoisosaamista ja vastuun lisäystä. Pääkaupunkiseudulla muutaman satasen enemmän ja jossain Pohjanmaalla taas muutama satanen vähemmän.

5 tykkäystä