Yhteisöpeli VIII: Lahjontaa ja liukutaklauksia – peliketju

Jos sattuisi osumaan niin, että pahis saisi tässä vaiheessa vaikkapa 3-4 ääntä, niin sen luulisi pakottavan pahikset jonkinlaiseen reaktioon. Eli yhdessä kokeilemalla on paremmat mahdollisuudet oikeasti nähdä mitä tapahtuu.

Olen lähtökohtaisesti avoin äänestämään ketä tahansa pelaajaa. Listani näyttää edelleen samalta kuin avausviestissä. Riittääkö tämä todisteeksi hyvyydestä jota kyselit, @Koo ?

1 tykkäys

Olen samaa mieltä äänien keskittämisestä. En silti muiden hyvyydestä tässä vaiheessa uskalla sanoa mitään. Tatesulon käytöksessä joku häiritsee. Uskoisin, että pahikset eivät ole hiljaa, vaan ehkä kirjoittavat jopa enemmän kuin muut.

Oikein vastattu.

Eri pahiskokoonpanojen pelaamista seitsemän pelin ajan seuranneena olen päätynyt siihen, että pahisrooli ei juurikaan tunnu vaikuttavan aktiivisuuteen. Ainakaan omassa pahisjahtaamisessa aktiivisuuden mittaamisesta ei ole juurikaan ollut hyötyä.

3 tykkäystä

Mää tein tästä pienen tilastokatsauksen viidennessä pelissä:

"Alkoi kiinnostaa tämä premissi, jonka Wrathchild on tässä pelissä tuonut esiin (itsekin olen aiemmissa), että solut pyrkivät olemaan tutkan alla. Onko viestien vähyydellä siis korrelaatiota soluttautujuuden kanssa? Tässä mitä huomioin. Se tästä kyllä puuttuu, että jos pelaaja on pudonnut aikaisin, on hänen viestimääränsä tietenkin jäänyt pieneksi. Arvelin kuitenkin, että neljä pelattua peliä sisältää jo jotain dataa.

Peli 1:
Pahikset: Armas, Joonatan
Pelaajia: 9
Viestejä kokonaisuudessaan 235
Armas: 25 (10,6 %)
Joonatan 15 (6,4 %)
Pelaajalla keskimäärin (eli ketjun viestit jaettuna pelaajien määrällä): 26 viestiä (11,0 %)

Peli 2:
Pahikset: Treppu, tatesulo, Koo
Pelaajia 12
tatesulo: 40 (9,1 %)
Koo: 36 (8,2 %)
Treppu: 32 (7,3 %)
Pelaajalla keskimäärin: 36,5 (8,3 %)

Peli 3:
Pahikset: Casperi, Jopeti, Armas
Pelaajia: 12
Viestejä yhteensä: 597
Casperi: 76 (12,7 %)
Jopeti: 27 (4,5 %)
Armas: 13 (2,2 %)
Pelaajalla keskimäärin 49.75 (8,3 %)

Peli 4:
Pahikset: Koo, Mustis, Jopeti (ja Acetho)
Pelaajia: 16
Viestejä yhteensä: 1302
Acetho: 83 (6,4 %)
Jopeti: 61 (4,7 %)
Koo: 47 (3,6 %)
Mustis 24 (1,8 %)
Pelaajalla keskimäärin: 81,375 (6,25 %)

Eli kokonaisuudessaan: 12 soluttautujasta neljässä pelissä on pelaajan keskimääräisen viestimäärän ylittänyt vain 2. Prosenttiyksikön sisällä keskimääräisestä on pysytellyt 4. Näin ollen voin ihan tilastojen valossa myöntää Wrathchildin olevan oikeassa kovistellessaan hiljaisempia: puolet tähänastisista soluttautujista on pysytellyt selvästi alle keskimääräisen viestimäärän."

3 tykkäystä

Tuota samaa minä olen yrittänyt kertoa useammassakin pelissä. Viestien määrällä ei pahiksia löydä. En tiedä mikä mun viesteissä @Koo ta häiritsee, vähän vaiheessa lähdin peliin mukaan ja muutamaan viestiin tartuin. Ystävällisen eleen tein kanssapelaajille, vähän hyvä Viksten joukkuehenkeä halusin nostattaa

1 tykkäys

Tarkennan aiempaa pointtiani, eli pahisrooli ei ole nähdäkseni vaikuttanut kovin suuresti pelaajan henkilökohtaiseen aktiivisuustasoon, verrattuna tämän pelatessa hyvisroolissa. Eli hyviksenä aktiiviset pelaajat ovat olleet aktiivisia myös pahiksena, ja päinvastoin.

3 tykkäystä

Anteeksi, ei pitäisi kiireessä kirjoittaa. Hyvisten joukkuehenkeä halusin nostattaa ja ihmettelin kun ei kelvannut.

Joo, en varsinaisesti ole eri mieltä. Tuo asia alkoi vain tuossa aiemmassa pelissä kiinnostaa sen verran, että katselin vähän tilastoja. En minäkään aio tuon mukaan ketään äänestää, ainakaan suoraan.

Ei nyt hosuta. Nyt nautitaan Hart-Sporttia.

Mikä pommi sieltä on tulossa; kräkkäsitkö koko pelin ja johdat meidät tyylikkääseen ensimmäisen vuoron voittoon, vai ajattelitko heittää ajatuksen sopivasti puoli tuntia ennen päivän päättymistä, jolloin menemme kaikki sekaisin ja pahikset noukkivat rauhassa haluamansa pelaajat pois sekä päivällä että yöllä?

3 tykkäystä

Itse voisin nyt kääriä hieman hihoja ja lähteä katsomaan, mitä ketjusta on löydettävissä.

Derek on aktiivinen, jotenkin hieman huolettomanoloinen. Pahiksena oli erilainen. Uskon, että hän voisi myös kehittää pahispelaamistaan, mutta joka tapauksessa hyvisvivahteita tällä kertaa Derekistä.

Armas on ehkä tavallista hieman aktiivisempi ja hänestä myös huokuu enemmän se hyvisArmas, kuin pahisArmas.

Koo on jotenkin rempseämpi ja ei-niin-salaperäinen. Hänen kohdallaan olisin myös antamassa hieman hyvispisteitä. Koon kohdalla huomioitava se, että hänen pahispelaamisensa on nyt ns. kräkätty, eli voisi uskoa, että jos olisi pahis, kokeilisikin jotain uutta. Mutta tästä huolimatta, myös hyvisvibat Koosta.

tatesulo aika neutraali. Paljon kysymyksiä, haastamista. Roolista ei voi vielä sanoa mitään. Nellisillä oli kohtuu hyvin viestejä, mutta ei ollut jäänyt oikein mieleen. Vähän ehkä oli sellaista hmm… no, ei vielä sellaista analyyttisempaa otetta, mitä Nellisiltä olen aiemmin tottunut näkemään. Casperilta odotan hänen suurta paljastustaan. Mazzus vaikuttaa tavallista aktiivisemmalta, mutta en saanut hänestä mitään erityisiä pahisviboja kuitenkaan.

Jopeti, Horna, Dominik49, Petri, Bilbo ja Tonke on sitten loppulista, jolta odotan lisää. Näistä tällä hetkellä Jopetin viesteissä on jotain pahismaista vibaa, jälleen hieman määrittelemätöntä fiilistä, että taustalla olisi jotain. Muut ovat olleet kovin hiljaisia.

Noin ylipäänsä täällä on ollut hyviä ajatuksia esillä. En itsekään esimerkiksi usko, että suoraa aktiivisuudesta voisi jotain päätellä, eikä viestien määrälle kannata siis antaa liikaa painoarvoa, vaan niiden sisällölle. Itselläkin on kiirettä pitänyt, mutta on ollut kiva huomata, että täällä on pidetty aktiivisuutta yllä.

4 tykkäystä

Miltäs muuten @Petri tuntuu olla ensi kertaa pahiksen saappaissa?

4 tykkäystä

Miksi luulet että Petri on pahis? Tai miksi ylipäätään kirjoittaa tuollaista viestiä alussa että miltä muuten tuntuu olla ensi kertaa pahis? Äsken sanoit analyysissasi että Petriltä odotat vielä lisää. Sama täällä, siksi ääneni onkin Petrillä tällä hetkellä.

2 tykkäystä

Tiedonkeruuta yhdistettynä herättelyyn.

3 tykkäystä

Tähän väliin semmoinen näkemys, että jos Bilbo on pahis lahjottu Petrikin on.

Mitä mieltä muut tähän mennessä piirretyistä kuvioista, kenen pelipaikka on laitalinkki ja kuka on toinen?

-Jopeti
++Petri

Acetho tuu mukaan jos epäilyksesi on aito. Ja muut myös, huomenna voi olla liian myöhäistä yhdistää voimia.

1 tykkäys

No mä nappaan kiinni tähän ja luotan Casperin “uusiin tuuliin” pahisjahdissa.

-Casperi
++Petri

Miksi muuten @Derek näin päin, että Petrille ääniä ennen Bilboa?

1 tykkäys

Mulla on tässä nyt kantavana ideana voimien / äänien yhdistäminen. Siksi Petri, koska hänellä oli jo yksi ääni ja Acethokin kohdisti häneen epäilyksen. Bilboon vaihtaminen olisi pitänyt tilanteen yhtä levällään.

1 tykkäys

Oma ehdotukseni perustuu edellisen pelin ykköspäivään. Uskoisin että vahvin mahdollisuus pahiksen kiinnisaamiseen on jättää äänestäminen ihan viime hetkille. Silloin ei pahiksetkaan pääse suunnittelemaan yhdessä niin helposti.

Toki tämän pelin pahiskuvio on hieman erilainen, ja se kieltämättä mietityttää.

Tämä tähän hetkeen, koska nyt on dataa jo tarjolla. Itse aion äänestää vasta lopussa, mutta toki tuon epäilykseni ja muut huomiot esille vielä niinkuin toivottavasti muutkin. Mutta esim. Petri nyt vaikuttaa aika helpolta targetilta.

Mitä mieltä tästä ajatuksesta?

1 tykkäys

Ihan ookoo ajatus itseasiassa. Ensimmäisenä päivänä tämä on muutenkin hakuammuntaa, joten tuommoinen lopun arpa ei olisi mikään huonoin idea (jos siis mitään muuta ei ole). Viime pelissä se oli melko lähelläkin jopa.

Mutta aika riski veto jokatapauksessa. Sekin pitää ottaa huomioon, että nyt on vain 2 pahista juonimassa keskenään eivätkä he voi kahdestaan vaikuttaa yhtä paljon pelin kulkuun (aikaisemman 3 sijasta).

Mielelläni kuulisin myös muiden ajatuksia tästä Casperin heitosta. Varsinkin pahisten toimintaan perehtyneen professori @tatesulo n , kokeneen @Acetho n sekä ovelan ketun @Armas mielipiteen asiasta. Muutkin kertokaa ihmeessä👍

1 tykkäys