Yhteisöpeli XVII: Hänen majesteettinsa salaisessa palveluksessa -peliketju

Brexit.

Kuningaskunta on ennennäkemättömissä rahavaikeuksissa Britannian erottua Euroopan Unionista.
Lama jäytää jokaisella toimialalla, eikä valtionhallinto tee tässä poikkeusta. Vaaditaan pikaisia korjauksia, jolla valtion kassa saadaan kuntoon.

Kuningatar Elisabet II on päättänyt ulkoistaa erinäisiä hallintoelimiä ja järjestää huutokaupan, jonka seurauksena Britannian salainen palvelu MI-6:n toiminta rahoitetaan jatkossa ulkopuolisen rahan voimalla.

Tiukassa huutokaupassa kaksi huutajaa jatkavat vielä pitkään sen jälkeen kun muut huutajat ovat luovuttaneet. Lopulta toinen huutaja, Poju Zabludowicz, luovuttaa hinnan noustessa jopa hänelle liian korkeaksi ja huutokaupan voittaja on salaperäinen rahoitusyhtiö S.P.E.C.T.R.E.

S.P.E.C.T.R.E:n johtoporras vaatii välittömiä muutoksia MI-6:n henkilöstöön, jonka seurauksena kaikki tehtävät ja jakkarat ovat jaossa röyhkeimmille. Kuka sopeutuu uuteen yhtiöön, jonka nimeksi on muodostunut S.P.E.C.K -my six? Ja ennen kaikkea, kuka sabotoi uuden yhtiön toiminta? Kukaan ei ole sitä miltä näyttää, sen tulette huomaamaan.

Pelin idea

Pelaajat arvotaan kahteen joukkueeseen, hyviksiin ja pahiksiin. Hyvikset yrittävät selvittää pahisten henkilöllisyydet ja äänestää nämä pois, kun taas pahikset pyrkivät esittämään hyviksiä ja äänestämään hyviksiä pois. Pahiksia on vähemmän, mutta heidän etunaan on se, että he saavat juonitella keskenään yksityisviestein, toisin kuin hyvikset (poislukien Mr Wint & Mr Kidd ; ks. pelihahmot .)

Pelin rytmi

Päivä kestää noin 2-3 vuorokautta. Päivän aikana peliketjussa puhutaan pelistä, etsitään syyllisiä ja äänestetään pelaajia. Pelistä ei saa puhua muualla, kuin peliketjussa. Tästä on poikkeuksena ainoastaan pahisten keskustelut, sekä niiden hyvisten keskustelut, joiden rooliin se kuuluu. Päivän lopussa se, kenellä on eniten ääniä muuttujien jälkeen, tippuu pelistä, ja hänen roolinsa paljastetaan kanssapelaajille. Tippunut pelaaja ei saa pelin ollessa käynnissä enää kommentoida peliä.

Yö kestää enintään noin vuorokauden. Yön aikana pahikset kertovat keskusteluketjussaan pelinjohtajille sen pelaajan nimen, jonka haluavat pelistä tiputtaa. Myös kaikki hyvikset ja pahikset, joille arpaonni on osunut, kertovat yönimensä yön aikana. Yön aikana kukaan ei peliketjussa puhu, vaan kaikki nukkuvat.

Yön jälkeen tulee aamu, jolloin pelinjohtaja kertoo sen pelaajan nimen tai niiden pelaajien nimet, joita on kohdannut kova kohtalo. He tippuvat, eivätkä he saa enää osallistua peliin. Aamun jälkeen alkaa taas päivä, jolloin spekulointi ja keskustelu peliketjussa jatkuu niiden osalta, jotka pelissä vielä mukana ovat.

Äänestäminen

Äänestäminen tapahtuu kirjoittamalla boldatulla tekstillä ++nimimerkki, esimerkiksi ++louskutin . Mikäli haluat perua äänen, se tapahtuu vastaavasti –nimimerkki , esim. -louskutin . Se ääni jää voimaan, joka on laitettu viimeisimpänä, ja jota ei ole peruttu. Mikäli äänestää toista nimimerkkiä vahingossa ennen edellisen peruuttamista, jää ensimmäiseksi laitettu ääni voimaan. Jokaisella pelaajalla on yksi ääni käytössään per pelipäivä ja eniten ääniä saanut pelaaja tippuu päivän päätteeksi. Tasatilanteessa se, joka sai äänimääränsä ensin, tiputetaan. Mikäli kukaan ei äänestä koko pelipäivänä, pelinjohtaja arpoo tiputettavan. Jos kuitenkin jollakin on ollut ääni voimassa pelipäivän aikana, hän tippuu tai se, kenellä viimeisenä oli ääni voimassa.

Olkaa huolellisia, että kirjoitatte nimimerkin oikein plussineen ja miinuksineen sekä lihavoituna, ja omille riveilleen. Nimet hyväksytään sekä isolla että pienellä alkukirjaimella kirjoitettuina, sillä jotkin nimimerkit alkavat foorumilla pienellä alkukirjaimella. Tästä ei siis rangaista.

Keskustelu

Pelistä saa keskustella vain ja ainoastaan peliketjussa. Peliketjussa saavat keskustella vain ja ainoastaan pelissä mukana vielä olevat pelaajat. Tippuneet joutuvat odottamaan pelin päättymiseen saakka, että pääsevät kertomaan fiiliksensä muille pelaajille. Tämä koskee myös pahiksia: pudonneet pahikset eivät osallistu pahisten strategiakeskusteluun. Peli menee täysin pieleen, mikäli omaa rooliaan tms. aletaan spekuloimaan jossain muualla, tai jos yksittäiset pelaajat käyvät keskenään yksityisviestein vaihtoa pelin kulusta. Tämä on siis ehdottomasti kiellettyä, mikäli erikseen ei roolikuvauksessa tätä sallita. Vaikka pelin päämääränä on voittaminen, perimmäinen tarkoitus on kuitenkin pitää hauskaa ja laittaa aivot töihin. Näinpä pelin ulkopuolisiin henkilökohtaisuuksiin tai muuten vaan asiattomuuksiin menevä pelityyli johtaa myös pelistä poistamiseen.

Viestien muokkaaminen lähettämisen jälkeen on ehdottomasti kielletty. Voit laatia heti perään uuden viestin, esimerkiksi korjataksesi sanomaasi, mutta et saa enää muokata jo lähetettyä viestiä. Muokkauksia ei saa tehdä missään tapauksessa, ei esimerkiksi kirjoitusvirheenkään korjaamiseksi. Viestejä ei myöskään saa poistaa. Näistä rikkeistä pelinjohto voi muistaa pelaajaa sanktiolla.

Pelinjohtajan lähettämän rooliviestin sisällöstä puhuminen tai siitä vihjaileminen on kielletty. Roolistaan saa totta kai kertoa tavalliseen tapaan, mutta ei rooliviestiin liittyvistä muista asioista, kuten esimerkiksi tietyistä termeistä, mitä viesti sisältää.

Pudonneet pelaajat saavat tykkäillä vain pelinjohtajien aamu-, ilta- ja ”päivä on päättynyt” -viesteistä.

Pudonneet pahikset eivät saa osallistua pahisten neuvotteluun. Jäljelle jääneet ovat omillaan.

Päivä päättyy foorumin osoittaessa päättymisaikaa, eli jos päivä päättyy 20:00, 19:59 viestit hyväksytään, mutta 20:00 ei.

Pelaajat eivät saa puhua missään keskustelussa toisten pelaajien foorumiaktiivisuudesta. Eli on kiellettyä kertoa, että “Jopeti on nähty viimeksi 4 tuntia sitten”.

Pelin kesto ja voittaminen

Peli kestää niin kauan, kunnes pahiksia on saman verran tai enemmän kuin hyviksiä (pahikset voittavat) tai kunnes kaikki pahikset on tiputettu (hyvikset voittavat). Peli on rakennettu tasapainoiseksi niin, että ennen pelin alkua, molemmilla puolilla on lähtökohtaisesti yhtä vahvat edellytykset voittaa.

Pelin keskimääräinen kestoarvio on noin 2–3 viikkoa.

Aktiivisuus

Peli ei vaadi jatkuvaa aktiivisuutta, mutta peliketjuun olisi hyvä kirjoitella tasaisin väliajoin ja vähintään äänestää jokaisena pelipäivänä. Mikäli pelaaja ei äänestä toisena peräkkäisenä pelipäivänä (eikä pelaajalla ole tähän ymmärrettävää selitystä), haetaan tilalle varapelaajaa. Jos varapelaajaa ei löydy, hahmo tippuu seuraavana aamuna. Sitä mielekkäämpi peli on, mitä aktiivisempi se on. Tarkoituksena on saada ihmisistä irti heidän roolinsa, ja mikäli he eivät keskustele, se on vaikeaa. Erityisesti hyvisten kannattaa siis pitää keskustelua yllä ja käyttää äänestämisoikeutta hyväkseen. Muistakaa, että äänen saa aina vaihtaa niin monta kertaa kuin haluaa ennen päivän päättymistä.

Pelinjohtaja

Acetho ja Louskutin: toimimme pelinjohtajina ja päätämme mahdolliset ongelmatilanteet.

Pelaajamäärä ja pelihahmot

Pelissä on yhteensä 14 pelaajaa, joista 3 pahishahmoa ja 11 hyvishahmoa.

Pelin hahmot:

Hyvikset:

James Bond aka. Suojelija on pelin johtotähti. Hän nimeää joka yö jonkun pelaajan suojelukseensa. Kyseinen pelaaja ei voi pudota yön aikana. Saa tietää ykstyisviestissään roolinsa tarkasti. Bond saa joka päivän alussa pelinjohdolta kolme salaista agentti-tehtävää, jotka hänen täytyy suorittaa pelipäivän aikana, tai hän putoaa pelistä seuraavan yön aikana.

Mr Wint & Mr Kidd aka. agenttikaksoset keskustelevat keskenään yksityisviestein koko pelin ajan. Kun toinen duosta putoaa, myös toisen peli päättyy samaan aikaan. Saavat tietää ykstyisviesteissään roolinsa tarkasti.

11 erikoishahmoa, joista kolme on pahista ja 8 hyvistä:

Q aka. Näkijä Asentaa syyllisyyttä mittaavan herätyskellonsa joka yö jonkun huoneeseen, eli kysyy joka yö yhden yönimen. Jos Q on hyvis, hänelle kerrotaan vastaus hyvis/pahis. Jos Q on pahis, hänelle kerrotaan tarkka vastaus roolista (esim. Vesper Lynd). Saa tietää yksityisviestissään roolinsa vain sanalla Näkijä sekä hyvis tai pahis.

Le Chiffre aka. Näkijä On innokas uhkapelaaja Hotel Splendiden kasinolla. Kysyy joka yö yhden yönimen. Uhkapelaajalle arvotaan vastaus nopalla. Jos Le Chiffre on hyvis, hänelle arvotaan nopalla 1=hyvis, 2=pahis. Jos Le Chiffre on pahis, hänelle arvotaan vastaus kaikkien hyvisroolipelaajien listasta (lista selviää vasta rooliarvonnan jälkeen). Saa tietää yksityisviestissään roolinsa vain sanalla Näkijä sekä hyvis tai pahis.

Auric Goldfinger aka. Näkijä Hieman vainoharhainen Goldfinger näkee kaikkialla vihollisia. Kysyy joka yö yhden yönimen. Jos Goldfinger on hyvis, hänelle vastataan aina pahis riippumatta yönimestä. Jos Goldfinger on pahis, hänelle vastataan aina James Bond, Mr Wint, Mr Kidd tai Q peliä edeltävän arvonnan seuraamassa järjestyksessä. Saa tietää yksityisviestissään roolinsa vain sanalla Näkijä sekä hyvis tai pahis.

Vesper Lynd aka. Bond-tyttö Ihastuu valitsemaansa agenttiin ensimmäisen päivän päätteeksi (eli antaa yönimen) ja saa keskustella tämän kanssa toisen pelipäivän ajan yksityisviestein. Saa tietää roolinsa tarkasti, eli Vesper Lynd sekä hyvis tai pahis.

Strawberry Fields aka. Bond-tyttö Ihastuu valisemaansa agenttiin toisen päivän päätteeksi ja saa keskustella tämän kanssa kolmannen pelipäivän ajan yksityisviestein. Saa tietää roolinsa tarkasti, eli Strawberry Fields sekä hyvis tai pahis.

Octopussy aka. Bond-tyttö Ihastuu valitsemaansa agenttiin kolmannen päivän päätteeksi (eli antaa yönimen) ja saa keskustella tämän kanssa neljännen pelipäivän ajan yksityisviestein. Saa tietää roolinsa tarkasti, eli Octopussy sekä hyvis tai pahis.

M aka. Johtaja Saa ensimmäisenä pelipäivänä käyttöönsä 2 ääntä, eli hänen antama äänensä lasketaan tuplana. Tuplaääntä ei julkaista päivän päätteeksi iltaviestissä, mutta se voi vaikuttaa siihen kuka putoaa. Saa tietää roolinsa yksityisviestissä tarkasti, eli M sekä hyvis tai pahis.

Ernst Stavro Blofeld aka. Johtaja Saa toisena pelipäivänä käyttöönsä 2 ääntä, eli hänen antama äänensä lasketaan tuplana. Tuplaääntä ei julkaista päivän päätteeksi iltaviestissä, mutta se voi vaikuttaa siihen kuka putoaa. Saa tietää roolinsa yksityisviestissä tarkasti, eli Blofeld sekä hyvis tai pahis.

Felix Leiter aka Kenttäjohtaja kuulee mielenkiintoisia juoruja, eli saa hyviksenä ennalta arvottuja viestejä pahiskeskustelusta kolmen ensimmäisen pelipäivän aikana. Viestejä tulee 1 per pelipäivä. Viesti tulee aina yöllä yksityisesti ja se on arvottu kyseisen päivän viestistä. Eli ensimmäisenä yönä arvotaan ensimmäisen päivän viesteistä jne. Pahiksena saa samaan tapaan viestejä kaksoskeskustelusta. Viesteissä korvataan pelaajien nimimerkit X-kirjaimella, eli ei saa tietää suoraan kenestä puhutaan. Saa tietää roolinsa tarkasti, eli Felix Leiter sekä hyvis tai pahis.

Salainen agentti 86, Maxwell Smart aka. Kenkäpuhelinmies saa kenkäpuhelimeensa tekstiviestejä, eli saa hyviksenä ennalta arvottuja viestejä pahiskeskustelusta kolmen ensimmäisen pelipäivän aikana. Pahiksena saa samaan tapaan viestejä kaksoskeskustelusta. Viestejä tulee 1 per pelipäivä. Viesti tulee aina yöllä yksityisesti ja se on arvottu kyseisen päivän viestistä. Eli ensimmäisenä yönä arvotaan ensimmäisen päivän viesteistä jne. Viesteissä korvataan pelaajien nimimerkit X-kirjaimella, eli ei saa tietää suoraan kenestä puhutaan. Tekstiviestin enimmäispituus on 160 merkkiä , koska kenkäpuhelimen muistikapasiteetti on rajallinen. Saa tietää roolinsa tarkasti, eli Maxwell Smart sekä hyvis tai pahis.

Oddjob aka. Tainnuttaja heittelee vaarallista silinterihattuaan sinne tänne, eli tainnuttaa haluamansa pelaajan kolmeksi tunniksi kesken pelipäivän. Tainnuttaja ilmoittaa pelinjohdolle kenet haluaa tainnuttaa. Pelinjohto tainnuttaa pelaajan yksityisviestillä heti viestin nähtyään. Tainnutettu herää viimeistään tuntia ennen pelipäivän päätöstä. Tainnutettu ei saa kirjoittaa eikä tykätä viesteistä tainnutuksensa aikana. Tainnuttaja voi käyttää kykyään kahdesti, mutta vain kerran saman pelipäivän aikana. Tainnuttaja saa tietää roolinsa tarkasti, eli Oddjob sekä hyvis tai pahis.

Yöjärjestys:
Pelissä on poikkeuksellisen monta erikoisroolia, joten yönimeäminen tapahtuu seuraavassa järjestyksessä: Bond, Näkijät, Pahisten yönimi, Bond-tyttö.

Pelissä mukana olevat pelaajat (14/14):

Nuti
Mazzus
Tonza
Nellisi
Casperi
Hakkuri
tp2
Wrathchild
Varilasit
Tapparapojat55
Armas
Jopeti
Bilbo
Horna

Onnea kaikille peliin!

Peli alkaa nyt ja ensimmäinen pelipäivä päättyy Sunnuntaina 16.1.2022 kello 20:00!

10 tykkäystä

Muokkasin heti päättymisaikaa ensimmäisen pelipäivän osalta!

ensimmäinen pelipäivä päättyy Sunnuntaina 16.1.2022 kello 20:00!

3 tykkäystä

Lipas täytetty ja kengät kiillotettu. Ei muuta kuin luu kurkkuun!

2 tykkäystä

Jaahas, pahis jahtiin kuin Lucky Luke konsanaan. En ole Bond fani, mutta katotaan kenen korvat rähmii.

3 tykkäystä

Reitti on selvä! Voitte @Casperi ja @Bilbo nousta autosta. @Wrathchild ei! Se ei ole syötävää purukumia…

2 tykkäystä

@tp2 intoa täynnä kuin ilmapallo, onko tullut jännittävä pahisrooli?

1 tykkäys

Todellista eläytymistä :grin: ei muuta kuin jahtiin Wrath!

Kiitos kyydistä arvon herrasmiehelle. :blush:

2 tykkäystä

Jos sitä alkaisi vaikka aakkosjärjestyksessä eliminoimaan porukkaa. Toivottavasti pahikset eivät ole listan viimeisinä.

++Armas

2 tykkäystä

Ei niin salainen agentti 112 istahtaa baarijakkaralle jossakin päin maailmaa ja tilaa cocacolan jäillä.

-“Sekoitettuna, ei ravistettuna”

4 tykkäystä

Niin kuuluukin, hyvä että on aktiivisia ja valppaita agentteja. aurinkolasit päähän, kaulukset ylös

Tattista vaan, mutta voisitkohan jo kertoa mihin oikein viet meitä? Salamyhkäisyys on toki hyvästä, kunhan ei mene liian pitkälle.

Kuiskaten tietysti.

Olemme Ruandan pääkaupungissa, Kigalin torilla. Tehtävänä seurata Venäläisten asekauppoja.

@Jopeti on väijyssä vesimeloonikojun takana. Onko havaintoja?

3 tykkäystä

Jaa sää oletkin jo baarissa? :grin:

1 tykkäys

Hetken seurasin alkanutta keskustelua ja heti havaitsin sinisilmäisyyttä.

1 tykkäys

Perhanan perhana tp2! Amatööri touhua. Vai voiko tuohon Bilboon luottaa? No nyt paikkamme paljastui. Ja samalla paljastit kokiksen haku reissunikin…:roll_eyes:

Palattuani takaisin vesimelonikojun taakse tein havainnon, että muutamasta osallistujasta ei ole havaintoa vielä peliketjun puolella.

1 tykkäys

Äänestystilanne

1 Armas (Nuti)

Päivä kääntyy yöksi sunnuntaina klo 20:00.

2 tykkäystä

Kilpaileville Bond-tytöille pieni varoituksen sana. Minä näin Jamesin ensin! :tipping_hand_woman:

1 tykkäys

Nyt ollaan hieman vierahilla vesillä täällä agenttimaailmassa, mutta periksi en anna tuumankaan vertaa. Vaikka puolivillaisesti noin yleisesti ottaen tän homman vedänkin. :face_with_hand_over_mouth:

1 tykkäys