Mä oon osittain @tatesulo kanssa samaa mieltä. Tosin, muutaman onan hajatelman tuon mukaan myös… ja varmaan suurimmalle osalle itsestään selvääkin.
Beyond Meatin kaltaisia tuotteita en näe uhkana terveydelle - pikemminkin innovaationa. On aiheellista miettiä sitä, kuinka prosessoitua jokin ruoka on. Päin vastoin - koska kyse on herneproteiinista, voimme suomessakin päästä vastaavaan tuotteeseen - vaikka itse resepti olisi kuinka salainen tahansa. Näen tämän siis mahdollisuutena, en uhkana.
Samaan hengenvetoon kuitenkin sanon, että Suomeen tuodaan vuosittain lähes 80milj. kiloa lihaa ulkomailta, myös Euroopan ulkopuolelta. Maasta riippuen on eri säädöksiä mm. antibioottien käyttöön jne. työoloista/ eläinten oloista puhumattakaan. Tähän väliin toistan myös maidon (suomalaisen) prosessoinnin ja tuon pöytään lohen kasvattamisen - antibiootit ja kasvattaminen muualla, kuljetus pakattavaksi ja takaisin kauppaan. Hiilijalanjälkeä tulee siis näistäkin.
Tähän joku näppärä vastaa ”mä syön aina suomalaista lihaa.” Eli siis et syö ravintoloissa, kebabbiloissa, kiinalaisissa, valmisruokia ja aina kaupassakin tarkastat lihan olevan Suomesta (hyllyt ja leikkeleet).
En siis tässä moiti lihaa - prosessoitua ruokaa on vain kaikkialla. Hyvin usein se vain nousee puheeksi silloin, kun puhumme kasviruoasta. Vaikka huoleen olisi syytä muuallakin.
Ja jos miettii rahavirtoja kasvisruokateollisuudessa, niin en koe olevan reilua verrata kasvisruokateollisuutta ja lihateollisuutta. Siksi, ett lihateollisuus on pitkään päässyt nauttimaan oman propagandansa hedelmistä ja tulos nähdään länsimaisessa yhteiskunnassa, missä koko ruokavalio perustuu lihan antamaan energiaan ja sitä nautitaan tulosten valossa liikaa. Vuosikymmenien päästä, kun kasvisruokateollisuus on löytänyt sijansa useamman lautasella ja täten rahaa alkaa pyörimään sielläkin - on tuotteet ja tuotantoprosessit ja tuotantotehokkuus vertailukelpoista nykyhetkeen lihantuotannossa. Lihatuotannossakin on ollut omat kehityskaaret.
Sekavan kokoelman tarkoitus on se, että itse hämmästelen suuresti prosessuoidun ja kasvisruoan yhteyttä puheissa vaikka valtaosa länsimaissa syö sekasyöjänäkin hyvin prosrssoitua ruokaa. Mitä lähemmäksi ruoan alkuperää päästään, sen luonnollisempaa se tottakai on. Ja nyt en puhu suloisesta herrasta nimeltä Tate: joskus jopa tuntuu, että näppäriä tulokulmia kasvisruokavaliota vastaan kyllä jaksetaan keksiä, sen sijaan että katsottaisiin, mikä omassa ruokavaliossa mahdollisesti olisi pielessä ja tehtäisiin muutos omalla lautasella. Tutkimustulokset kun esim. tupakasta ei muutu, vaikka se kuinka polttajaa kiukuttaisia, että polttaminen on haitallista itselle ja muille.