Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

No ainakin sitä kannattaa varata riittävästi.

7 tykkäystä

Bataatti sopii laatikkoon ja reseptejä löytyy netistä. Kaupastakin saa muutamilta valmistajilta…

Tämän vuoden erikoisuus on bataatti -inkivääri -laatikko inkiväärin ystäville.

Tein joulu tai kaksi takaperin kaikki laatikot itse. Siis peruna-, porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikon. Bataattilaatikko oli näistä ylivoimaisesti paras. Sopii joulupöytään äärimmäisen hyvin. En reseptiä muista, mutta tosiaan noita reseptejä on netti pullollaan.

Uunin kautta paahdetut bataattikuutiot sopii hyvin myös (kasvis)tortillojen väliin yhtenä täytteenä.

No sitä on sitten tehtävä.Tarvii joku jouluinen hyvä resepti kaivaa netistä.

1 tykkäys

Bataatista voi myös tehdä keittoa, vaikka sitte joulun jälkeen ku tarttee vähän keventää ruokavaliota :slight_smile:

4 tykkäystä

Itse olen laittanut bataatit viipaleiksi vuokaan/pellille ja hitusen hunajaa, loraus öljyä, pari hypsäystä muskottipähkinää ja ronskisti mustaapippuria rouheena päälle… Sitten vain pariksi kymmeneksi minuutiksi pariin sataan uuniin. Eikä suolaa edes tarvita…

Bataatista saa myös yllättävän hyvä “sämpylät” hampurilaiseen, jos haluaa kokeilla jotain vekkulia. Bataatin on tosin hyvä olla silloin normaalia ronskimman kokoinen. Eli uunissa pehmitetty/paahdettu paksuhko bataattislaissi pohjalle, pihvit ja täytteet väliin ja bataattislaissi kanneksi.

Ei toi bataatti kai mitenkään sen terveellisempi ole kuin esim. peruna, mutta meillä sitä käytetään jonkin verran hinnasta huolimatta. Bataatti on melko hintavaa.

1 tykkäys

Ei ihan heti tulisi mieleen. Jotenkin olen ajatellut bataattia ehkä sen verran (liian) makeaksi,ettei sen takia ole tullut käytettyä…

Bataattilohkoja voi myös “jatkaa” perunalohkoilla (tai vaikka punajuurilohkoilla). Myös bataattiperunamuussi (sis enemmän perunaa ja bataatin) on hyvää ja väri ehtaa Tapparan oranssia :smile:

On hyvää vaihtelua perunalle sopivasti käytettynä.

Jos erilaisia ruokia haluaa kokeilla joulupöydässä, niin suosittelen bataattilaatikon lisäksi tutustumaan punajuuri-aurajuustolaatikkoon. On hyvää ja värikin sopii hyvin jouluun!

No, mikä sitten on kevyttä. Bataatissa on hirvee määrä energiaa, paljon enemmän ku vaikka perunassa, et ei se ny niin kevyttä ole.
Hyvää varmasti on kuitenkin.

Hmmm…kevyttä on varmaan kaikki kun annoksen pitää riittävän pienenä.

Kinkku vai kalkkuna? Kenties jotain muuta? Kinkunpaistajat,miten se teillä valmistuu?

Kinkki, paistopussi, sähköuuni tälläisina lyhyinä pyhinä. Muuten leivinuunissa olen pyrkinyt valmistamaan. hiukan yli ohjesääntökypsyyden.

2 tykkäystä

En ole itse aikoihin kinkkua paistanut mutta monena jouluna olen saanut kotipuolessa syödä kinkkua, joka on valmistettu vanhassa savusaunassa, jota ei enää aikoihin ole käytetty saunana vaan aina silloin tällöin palvaamiseen. Samaa herkkua on tietääkseni luvassa tänäkin vuonna. :slight_smile:

9 tykkäystä

Kyllä se pikku possu tänä iltana tai ensi yönä leivinuuniin kömpii… Koivuhaloilla lämpimäksi ja sinne muhimaan, siellä se paras kinkku tulee. Mielummin hieman ylikypsä kuin punainen…

2 tykkäystä

Kinkku… uunissa… iskä tekee :smiley:

3 tykkäystä

Potkaton juhlakinkun köntti alkaa olemaan kohta paistettu. Ihan perusmeininki tällai perheenisän jouluperinteenä. 5,7 kg alunperin :yum: Ja itekseen saa parin pvän jälkeen veistellä, kun muut jo luovuttaa… Mulle maistuu massakausi näin keskellä kautta :muscle:

1 tykkäys

Tätä mietittiin joskus ukkoporukalla pienessä kaljassa saunanlauteilla kun kiukaalla oli happarinväärä
Nyt saatiin vastaus.

Kas kun eivät olleet tehneet tuostakin klikkiotsikkoa: “TÄSTÄ YLLÄTTÄVÄSTÄ SYYSTÄ MAKKARA ON KÄYRÄ!” Saimme vastauksen täältä!"