Autot

Ihan ok, kunhan Martti ei lähde yksin sekoilemaan Hervannan valtaväylälle.
Saattaa alkaa Marttiakin yskittämään siellä…:rofl:

Ainakin vielä noin kymmenen vuotta sitten pikkulohkoa sai uutenakin, GM:n varaosaketju Good Wrenchin merkillä ja valmistettu Meksikossa

Näyttäisi saavan vieläkin, jos tuollaista tarkoitit?

https://www.jegs.com/p/Chevrolet-Performance/GM-Goodwrench-350ci-Crate-Engine-Packages/3867244/10002/-1

Edelleenkin ihmetyttää miten jenkit onnistuu ottamaan noin isosta koneesta noin vähän tehoja pihalle.

Eikä siinä vielä kaikki.:rofl:
Samankokoisesta moottorista voidaan puristaa ihan oikeasti paljonkin tehoa pihalle, kunhan se vaan kasataan erilaisilla osilla ja lisätään ahdin.

1hv/cid on jo hyvä lukema vapari Jenkki-veekasille.

Joo, kun noi edes pääsisivät lähelle sitä 1hv/cidiä.

No mä en toisaalta ole oikein ikinä tajunnut noiden tönäritankokasien viehätystä.

Kyllä niitäkin löytyy ihan vakiomoottoreistakin.

Minä tajuan. Maailman hienoimmat käyntiäänet.:star_struck::star_struck::star_struck:
Vaikka teholukemat eivät ole isot niin kyllä niistä ihan kivasti vääntöä löytyy.

1 hv / 1 cid.

Mä olen aina ollu enemmän Audin viisipyttyisten ystävä, mutta hienon näköisiähän nuo vanhat jenkit on.
Kyllä jotkut LS:t on ihan jees koneita…:wink:

Pirkka-Mersun vitoskoneet ovat mulle outoja.

Volvon vitoskoneet onkin sitten jo tutumpia.
Nyt kun olen ajellut muutaman viikon D5-moottorisella Volvolla niin onhan se mukava moottori.

Jos äänimaailmasta puhutaan niin kohtalaisen makea saundi tulee Subarun boxerikoneistakin.
Juu, älä vaan vertaa Kupla-Volkkariin missään nimessä.

Ollut välillä mielessä kallistua Uudenkaupungin autotehtaan laatutuotteeseen, mutta nyt on into hieman laantunut. Olen nimittäin katsellut telkasta sitä YLE:n sarjaa “Tehtaan sankarit”. No, proseduureilla ja testauksella se laatu varmistetaan.

Mutta ei se laatu Uudessakaupungissakaan automaattisesti tule vain sillä, että on taitavat ja vastuuntuntoiset suomalaiset tekijät. Ehkä ne tshekit, turkkilaiset tai meksikolaisetkin osaa siellä jossakin, kun vaan tuote ja raamit & menetelmät on kunnossa.

Joskus vuosia vuosia sitten käytiin tutustumassa Uudenkaupungin autotehtaaseen.
Silloin siellä kasattiin Samaroita.
Kysyin siltä hermannilta, joka meille tehdasta esitteli, heidän tekeleiden ja venäläisten tekeleiden laadusta ja eroista.
Kierrellen ja kaarrellen sain suhteellisen ympäripyöreän vastauksen.
Pointti kuitenkin oli että osat tulevat itärajan takaa ja niillä mennään.

Noi sankarityypit siinä sarjassa ei vaan tunnu kovin vakuuttavilta persoonilta. Suomen kielikin ja perusasiat heistä joillain on vielä aivan hakusessa. Jotenkin tulee mieleen, että jos nämä on niitä mestaritekijöitä, niin melkein jokaisesta on siihen hommaan. Jotenkin tuntuu rekrytointikynnys olevan aika alhaalla. Kai ne tehtävät osalla porukasta on siellä liukuhihnalla niin rajallisia, että ne on lähes jokaisen opittavissa. Toistoa vaan riittävästi, niin kyllä se siitä. Kaikkea ei robotitkaan sitten vielä tee.

Melkoisen kevyt korvaus tuo 200€ noinkin merkittävästä tiedon puutteesta… Vaikka nyt sitten olikin päällä kampanja etuineen. Täytyy näköjään olla tarkkana…

Tämähän Suomessa onkin ongelmana kun autojen vuosimallit mielletään rekistöintivuoden perusteella.
Vuosimalli on auton valmistusvuosi ja rekisteröintivuosi on sitten ihan eri asia.

Tunttu että vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.:laughing:

Valtiovarainministeriö valmistelee parhaillaan uutta autoverotaulukkoa, jota on lupailtu kansanedustajien pöydille jo lähiviikoiksi. Edellisen kerran uusista autoista perittävä autovero muuttui syyskuussa.
Tässä vaiheessa jo suorastaan sotkuksi nimitettävissä oleva veromuutosprosessi liittyy syyskuun alussa käyttöön otettuihin niin sanottuihin WLTP-normin mukaisiin uusiin päästölukuihin, jotka eivät ole virkamiesten ennakkolupauksista huolimatta osoittautuneet veroneutraaleiksi.

(【ツ】) #852

Suomeen on tulossa ulkomailtakin tuttu japanilainen MUJI -niminen designkauppaketju, mutta miten tämä liittyy autoiluun ja varsinkin älyautoihin.

Vuosi sitten tuli mainittua suomalainen älyautoteknologiaa kehittävä Sensible 4 -niminen yritys, joka onkin nyt paljastanut kehittävänsä jokasään robottibussia yhteistyössä MUJI -kauppaketjun kanssa.

MUJI ja Sensible 4 ovat yhdistäneet osaamisensa kehittääkseen maailman ensimmäisen kaikissa sääolosuhteissa toimivan, tyylikkään robottibussin.

Tiedotteen mukaan Sensible 4 on kehittänyt pikkubussin itseohjautuvan ajojärjestelmän, jonka ansiosta bussin paikannus-, navigointi- ja esteentunnistusominaisuudet ovat huippuluokkaa. Muji puolestaan on tuonut projektiin design- ja käyttäjäkokemusta.

Ps.
Uutisen mukaan RoboBussi on tarkoitus ottaa käyttöön Suomessakin ennen 2020 -lukua kolmessa kaupungissa, joten nähdäänkö busseja Tampereellakin ratikan syöttöliikenteessä :thinking:

Onko kukaan asentanut jälkiasennuksena led-polttimoita ajovaloihin?

Ledejä olen autoon laittanut mutta en ajovaloihin.
Näin pimeään aikaan valoa ei voi olla koskaan liikaa ja kiinnostaisi kokeilla.

Kannattaa panostaa sit laadukkaisiin. Halvoissa on todella huono valokuvio ja paljon hajavaloa. Laadukkaissakin on, mutta huomattavasti vähemmän. Paljon vaikuttaa myös umpio. Joten ei oikein selviä kuin kokeilemalla. Esimerkiksi omassa autossa hyvä halogeenipolttimo oli parempi (terävämpi kuvio ja laajempi valo) kuin kohtalaisen laadukas led.

Kannattaa todella kiinnittää huomioita ledeihin, kuten Aksu tuossa totesikin. Omassa siniovaalissa vuosimallia -15 on ihan tehtaan ledit ja ne on kyllä huonot valot. Pientareella olevien tolppien heijastimet näkyy maailman ääriin asti, mutta konkreettinen näkyvyys on todella huono.