COVID-19: Koronavilkku-sovellus

Tulee ilmoitus luokkaa että “Olet ollut viimeisen 14 päivän aikana lähellä koronapositiivistä henkilöä…”.

Tuota voisi melkein jopa pitää ns. liian leväperäisenä. Mutta tosiaan mitään paikkatietoa ei ole missään tallessa, pelkästään löytyy match siitä että puhelimesi on jossain kohtaa ottanut tarpeeksi signaalia altistuneen henkilön puhelimesta.

Aika ajoin sinun puhelin kyselee Kelan palvelimelta “olen ollut tällaisten pseudonyymitunnisteiden kanssa tekemisissä, onkohan joku näistä ilmoitettu koronapositiiviseksi”, ja jos joku puhelimestasi löytyvistä pseudonyymeistä löytyy Kelan pilvestä, niin puhelimesi näyttää varoituksen.

Edit. Androidin vaatima GPS-lupa johtuu Androidin “pöhköhköstä” ominaisuudestasta. Jotta Bluetoothia voi sovellus käyttää järkevästi niin sovellukselle on annettava “GPS” käyttöoikeus, vaikka varsinaista GPS-dataa sovellus ei käytä yhtikäs mihinkään.

1 tykkäys

Mielenkiintoista että puhelimen akku näyttää tyhjenevän tavallista nopeammin koronavilkun asennuksen jälkeen, vaikka Androidin mukaan sovellus ei syö akkua. Täytyy nyt kuitenkin tarkkailla muutama päivä vielä.

On se selvä että Bluetooth syö akkua

Ihan ok määrä latauksia.
Enemmänkin voisi olla mut kaippa se siittä nousee

2 tykkäystä

Tässä toinen mielipide sovelluksen lataamisesta:

4 tykkäystä

Jutun kommenttipalsta on kyllä taas melkoista tykitystä. Tää vilkku olis varmaan pitänyt tehdä tukemaan kaikkia puhelimia Nokian 2110:tä iPhone 11 Prohon siten, että ei käytä bluetoothia ja että kertoo kaikki tartunnan saaneet lähimaastossa reaaliaikaisesti. Siis hirveetä russutusta. Jengi varmaan menisi mieluummin vuodeksi bunkkeriin kuin hyödyntää näitä modernin teknologian tarjoamia huikeita mahdollisuuksia.

No joo, eihän noita kommentteja tietenkään kannata lueskella, mutta ehkä jotain kertoo ihmisten luonteesta, kun pitää väen väkisin yrittää löytää negatiivista tällaisestakin. Toisaalta vahvasti uskon, että selkeästi suurin osa ihmisistä pitää sovellusta erittäin positiivisena asiana.

4 tykkäystä

Ilmeisesti ensimmäisen puolen vuorokauden asennusmäärä huitelee 500.000 paremmalla puolella, eli ~10% populaatiosta.

Ei ole pandemia vielä kokonaan himmentänyt järjen valoa. Toivottavasti tästä myös saadaan hyötypotentiaali irti, eikä jää vain tekniseksi demoksi.

17 tykkäystä

Minkähän takia minulla (sekä vaimolla) vaatii paikannuksen päälle että toimisi. Sen verran ikää puhelimilla (Android ja 5 (4) vuotta), että jos paikannus päällä ni akku tyhjä muutamassa tunnissa ja siinä tapauksessa tämän sivelluksen käyttö on morjes!

Tämä ei ollut suoraa @Rasse lle vaan yleisesti tuosta virran käytöstä!

1 tykkäys

Ei tarvitse olla paikannus päällä, jotta toimisi. Pelkkä Bluetooth riittää.

Tuolla ylempänä asiaa selvennettiin @Spartak toimesta:

Jos jotain olis appiin saanut toivoa, niin itse olisin halunnut siihen “altistuminen käynnissä” ilmoituksen. Siis vaikkapa minuutti alle parissa metrissä altistajasta ja merkki päälle. Kai siinä on sitten jokin anonymiteetti vaarassa, jos tämmöinen ominaisuus olis. Sais vaan ennakkotiedon ja vois kenties välttää altistumisen siirtymällä sivummalle.

Itsellä kävi mielessä tietoturva BT:n ollessa kokoajan päällä. Ja kun en näistä asioista mitään ymmärrä, niin nopealla googletuksella löytyi tämä

Eli älä yhdistä bluetoothia laitteeseen mitä et tunne.

Edit. Ja juuri latasin vilkun.

2 tykkäystä

Altistumista vähentää kun pidät 2 metriä etäisyyttä muihin ja maskin. Siihen ei tarvita puhelinsovellusta.

2 tykkäystä

Olen kyllä harkinnut sitäkin, että jättäisin puhelinsovelluksen pois ja jatkaisin vanhalla “hyväksi koetulla” tavalla. Siihen ei vielä ole tarvittu edes maskia. Mutta annetaan nyt koronavilkullekin mahdollisuus. :wink:

PS. Käsihygieniaa ei myöskään pidä unohtaa!! :slight_smile:

2 tykkäystä

Toisaalta tällöinhän olisit lähellä henkilöä, jolla on jo todettu korona. Tällöinhän henkilö määrätään karanteeniin, eikä edes laillisesti voi olla oikein muualla kuin kotonaan.

1 tykkäys

Itseasiassa sijainnin pitää olla päällä:

Ja nyt jos muilla sovelluksilla on oikeus sijaintiin, ne voivat käyttää sitä sen ollessa päällä. Sanoisin, että vähän plääh.

2 tykkäystä

No olipahan tuo Koronavilkku näemmä mennyt itseltänikin pois päältä, kun olin ottanut sijainnin pois päältä.

Näki tietenkin vasta kun avasi itse sovelluksen, että “Vilkku” ei päällä…

Eiks se koronavilkun toiminta nimenomaan perustu siihen, että koronan saaneet varoittaa nimettömästi muita. Itseäni kiusaa vaan, että siinä on se 15 minuutin aikavaatimus. Vasta sen ja etäisyysvaatimuksen täytyttyä tulee altistumisilmoitus. Olenko perehtynyt asiaan puutteellisesti. Sekään ei olis mahdotonta.

Lainaus THL:n sivuilta koskien koronavilkun toimintaa:

“Jos sinulla todetaan koronavirustauti, saat terveydenhuollosta avauskoodin. Syöttämällä sen sovellukseen varoitat kohtaamiasi ihmisiä nimettömästi mahdollisesta altistumisesta. Jos taas joku kohtaamistasi henkilöistä ilmoittaa sairastumisestaan, saat itse varoituksen mahdollisesta altistumisesta.”

Tuolla ylempänä postaamassani Webinaarin dia -osassa kerottiin tarkemmin sovelluksen toiminnasta:

1 tykkäys

Itse skeptinen esim. maskien kanssa tällä hetkellä Pirkanmaalla, mutta tää vilkku on niin naurettavan pieni juttu, että jos tällä voi auttaa projektissa, niin aika pienellä. Eli siis oman perheen osuus hoidettu, 5/5000000 lataus suoritettu.

6 tykkäystä

Koronavilkku ladattu. Saas nähdä meneekö miljoona latausta rikki ensimmäisen 24 tunnin aikana. Klo 20.30 uutisissa kerrottiin puolen miljoonan latauskerran ylittyneen, joten aivan ei taida mennä.

Tätä asiaa voi ajatella myös siltä kantilta, että Koronavilkku tarjoaa itselle mielenrauhaa. Saat tiedon, jos olet altistunut, jolloin et tartuta tautia esim. omiin isovanhempiin. Toisaalta jos alat oireilla ja tiedät altistuneesi virukselle, on sekin tärkeää infoa.

*E: Itse asiassa puoli miljoonaa latausta on mennyt rikki jo klo 17.

4 tykkäystä