Meillä etätöitä sai tehdä ennen koronaa jo, mutta ei kuitenkaan täysiaikaisesti. Silti vaikkapa viikon tai pari olisi saanut kyllä olla putkeen etänä.
Nyt koronan myötä linjaus näyttää muuttuvan, että kaikki saavat halutessaan tehdä vaikka täyttä etää.
Sanoisin, että saan itse etätöissä keskimäärin enemmän töitä tehtyä kuin meluisassa avokonttorissa, kunhan kotona on hiljaista ja viileää. Nyt kesällä omassa kämpässä on kuitenkin ollut välillä todella kuuma ja viereisessä talossa on ollut julkisivuremontti käynnissä koko poikkeusajan, josta on tullut välillä todella kovaa melua. Työnteon tehokkuus kotona onkin heitellyt varsin rajusti, mutta olen kompensoinut heikompia päiviä tekemällä välillä pidempää päivää eli työ on ollut flow-painotteisempaa. Alussa operoin myös pelkällä läppäri+sohva -yhdistelmällä, mikä söi tehokkuutta, mutta nyt kotonakin on työpöytä, työtuoli ja iso näyttö.
Tulen luultavasti jatkossa tekemään noin puolet konttorilla ja puolet etänä (ennen koronaa tein lähes pelkästään konttorilla).
Vastasin, että aion tehdä enemmän etätöitä kuin ennen, mutta saa nähdä jääkö aikomuseksi. 0 %:sta olisi helppo nostaa. Firman sisäiset huhut sanovat, että johtoporras vieläkään katso etäilyä ollenkaan hyvällä. Veikkaan, että tästä on muodostumassa arvovaltakysymys. Mutta saa nähdä, huhut on huhuja ja toistaiseksi etäilyä jatkuu elokuun loppuun.
Itse etäilystä olen pitänyt. Yhtään ei ole ikävä toimistolle. Työt sujuvat siinä missä toimistollakin, mutta paljon rauhallisemmassa ympäristössä. Onneksi työnantaja on ollut joustava ja antanut mm. näyttöjä kotikonttorille lainaan. Etäilyn ansiosta päivässä jää enemmän aikaa muulle, kun esim. työmatkoihin ei kulu aikaa. Etätyöt tuntuvat lähes palkankorotukselta: rahaa ei kulu matkustamiseen ja kotiruuan syöminen on paljon halvempaa kuin työpaikkaruokailu. Tietty töihin voisi ottaa eväät mukaan, mutta siinä on se vaiva.
Jos minkäänlaista etätyömahdollisuutta ei jää niin harmittaa ja isosti.
Työnantaja on jo valmiiksi käskenyt tehostetun etätyön jatkuvan ainakin Syyskuun loppuun. Pikkaisen ahdistaa, kun on tietyjä bisneshaasteitakin tiedossa alkavalle kaudelle.
Etätyöt keväällä onnistu ihan hyvin. Mutta jatkossa toivon, että ei etätöitä mun ammatissa. Korkeintaan päivä (tai jopa viikko) sillon, toinen tällöin.
Meillä etätyöt alkoivat jo usea vuosi sitten. Ensin 1pv viikossa, sitten 3pv viikossa ja nyt saa olla vaikka maailman tappiin asti.
Kuten jäsenButton tuossa ylempänä kertoi, niin komppaan tämän: Etäilyn ansiosta päivässä jää enemmän aikaa muulle, kun esim. työmatkoihin ei kulu aikaa. Etätyöt tuntuvat lähes palkankorotukselta: rahaa ei kulu matkustamiseen ja kotiruuan syöminen on paljon halvempaa kuin työpaikkaruokailu.
Mullakin 33km työmatkaa suuntaansa tällä hetkellä.
En vaihtaisi etätöitä pois. On mun kohdalla paljon tehokkaampaa kuin toimistolla.
Ennen koronaa noin päivä viikossa, jatkossa todennäköisesti kolmisen päivää viikossa. Kyllä tämä selkeän muutoksen tuo omiin toimintatapoihin, firman puolesta ei ole mitään rajoituksia ollut aiemminkaan. Ihan kokonaan etää ei kyllä pää kestä, sen verran juttuseuraa ja työpaikan komeita ja viihtyisiä tiloja kaipaa.
Sormet ristissä, ettei kevään “koko perheen etätyö” jatku, siitä alkaa olla mitta täysi, tyhjä koti klo 8-16 maistuisi…
Toimistolla tuli ennen koronaa vietettyä kaikki työaika lukuun ottamatta satunnaisia vierailuja vähän sinne tänne. Etätyön mahdollisuutta ei oikein ollut. Maalis-huhtikuussa tuli tovi tehtyä täysin etätöitä, mutta kesää kohti olen hiljalleen siirtynyt vähintään päivän tai pari viikossa tekemään toimistolle. Sama jatkunee tästä eteenpäin, kun työnantaja on etätöille mahdollisuuden luvannut. Pari/kolme päivää viikossa toimistolla, pari/kolme päivää etänä.
Ainakin toistaiseksi olen tyytyväinen nykyiseen tapaan. En kaipaa jatkuvaa toimistolla oloa, mutta tuohan toimistopäivä tervettä vaihtelua neljän seinän katseluun. Samalla saa pientä ihmiskontaktia ja pysyy vähän tarkemmin selvillä muidenkin fiiliksistä. Toisaalta kodin rauha mahdollistaa aivan erilaisen keskittymisen työntekoon. Avokonttorissa on kuitenkin se oma hälinänsä koko ajan taustalla. Toimistolla pääsee samalla työpaikkaruokalaa hyödyntämään, joten ihan joka päivä ei tarvitse itse jaksaa ruokaa laittaa. Työmatkakaan ei itselleni kynnyskysymys ole, kun ei matkaa työaikaan hirveästi kulu.
Kokonaan en tahtoisi enää etätöistä luopua tosin minäkään. Näin ei onneksi tarvitse tehdäkään, kun kevään kokemukset etätöistä on firmassa hyväksi koettu. Tekee hyvää olla välillä oman kodin rauhassa, omassa rytmissä. Osa asioista on paljon tehokkaampaa näin hoitaa.
Ei kai noita kaikkea voi laittaa vähennyksiin, jos ei tee koko aikaa etänä?
Edit: joo näinhän se olikin kun alla lukee. Eli kaikkea ei pysty vähentää, vaan tuo “omavastuu” on tuo 750€, joka ei ihan helpolla vuodessa ylity ellei sisusta työhuonetta.
Kaavamaisen 900€ työhuonevähennyksen voi tehdä, kunhan etäpäiviä tulee yli 50%. Tästä 900 euron summasta “vähennetään” (= 750€ on jo huomioitu) tosin @ljpp mainitsema omavastuuosuus.
Hankittuja kalusteita ei voi erikseen vähentää tuon työhuonevähennyksen lisäksi. Sen sijaan esimerkiksi nettikuluja (en muista oliko osuus 50% kuluista, pitää tarkistaa), alan kirjallisuutta, oman alan suoraan työhön liittyviä koulutuksia yms. voi vähentää. Nämä tiedot ulkomuistista myöskin. Olen kysynyt näitä joskus veroasiantuntijalta.
Yleensä työhuonevähennys myönnetään kaavamaisin perustein. Kaavamainen työhuonevähennys kattaa työhuoneen vuokran, kalusteet, valon, sähkön, lämmön ja siivouksen.
Joo, toki siellä on toi omavastuu, mutta toi oli ylipäätään muistutus, että korona-aikana porukalle voi muodostua sellaista vähennettävää, jota ei normaaleissa olosuhteissa tulisi.
Oikein höveli työnantaja voi jopa maksaa vuokraa siitä kotona käyttämästäsi toimistotilasta. En sitten tiedä kuinka yleistä on, mutta mahdollista kuitenkin.
Kiitos tarkennuksesta. Itse teen nuo vähennykset pääomatuloista, josta se on “helpompaa”. Tänä vuonna tosin ylittyy toi 50% etäpäivien raja ensimmäistä kertaa, joten pitää aikanaan miettiä taktiikka.
Meillä sujui kaikki huomattavasti paremmin etätöissä kuin avokonttorissa, alkuajan pientä nikottelua lukuunottamatta.
Tehokkuus on lisääntynyt (tietysti kun meidän työssä oli koronan myötä pakkokin). Kun ympäröivää meteliä ja jatkuvia keskeytyksiä ei ollut, niin samassa ajassa saatiin paljon enemmän tehtyä.
Työhyvinvointi on lisääntynyt samaten, mutta me nyt olimmekin jo yhden käytösongelmaisen kollegan vuoksi työnohjauksessa koko porukka. Surullista on, että tämä kollega onnistui jotenkin ihmeellisesti levittämään loukkauksia ja pahaa oloa jopa etätöiden aikana. Hän oli myös ainoa, joka raportoi huonosta työhyvinvoinnista - siksi, että hänellä on kaksi lasta jotka olivat osan ajasta kotona. Eivät kuulemma millään oppineet jättämään äitiä rauhaan työhuoneeseen, vaikka lasten isäkin oli koko ajan kotona, opintovapaalla kun oli.
Sairaspoissaoloja ei ollut käytännössä lainkaan, kun pöpöt eivät päässeet kiertämään samoin kuin avokonttorissa.
Tähän sama. Itselleni etätyö korona aikaan oli ihan ok, mutta uutta vakiota siitä en halua.
Haluan omalla kohdallani että työt tehdään töissä ja koti on kotona.
Kymmenen minuutin työmatka toimii hyvänä breikkinä näiden kahden maailman välillä.
Komppaan tätä meidän pojan kantilta. Poika nosti ysiluokan keskiarvoa joulusta yli puoli numeroa. Ja pääsi haluamaansa opiskelupaikkaan. Ja vilma vilkkui vaaleanpunaista posia harva se päivä. En usko että ei olisi päässyt opiskelupaikkaan ilman etäkoulua, ainakin hankalampaa olisi ollut.