Jos perhe vaihtaa päiväkotia ”vastentahtoisesti”, olet onnistunut asiakaspalvelijana. Päätöksen vaihdosta perhe sitten tekee omien tarpeidensa mukaan. Ja hienoa että olet tehnyt päätöksen teon vaikeaksi.
Asiakaspalvelu työtä on monenlaista ja sen palautteen voi saada monella tapaa. Tässä yksi tapa omalta työpaikalta päihtyneeltä nuorelta…
Eli jos lyöt koulukodin ohjaajaa palautteen muodossa, se maksaa 500 euroa…
Tänään sai nauttia taas huippuhyvästä palvelusta. Autosta vikavalo syttyi keskiviikkona. Aamulla soitto korjaamolle ja iltapäivällä vikakoodin lukuun. 5min kesti ja syy selvillä. Marssin kassalle ja tokas että ei jaksa laskua kirjoittaa kun kysyin että mitä olen velkaa? Puola rikki ja motonetista katsoin että hyllystä löytyy. Motonetista ulos tultua kysyin siitä pikahuoltoteltalta että onnistuuko puolan vaihto ja koodin luku kun sitä ei niiden huolto listalla ollut? Öö aja telttaan vaan. 5min ja puola vaihdettu ja koodit luettu. Vähän hävetti kun tokas että mitähän tästä kehtaa veloittaa kun ei ole hinnastossa ja sanoi 3e kun pienempääkään veloitusta ei ole. Tuli kyllä kehuttua molemmissa paikoissa hyvästä palvelusta ja olisin mieluusti maksanut näistä asioista kunnon hinnankin.
Suomalaisilla on tapa nillittää hyvin herkästi jos joku asia ei mene heidän mielensä mukaan.
Asiakaspalvelussa saa valitettavasti enemmän paskaa kuin kiitosta.
Mä teen itsekin asiakaspalvelutyötä ja siksi haluan huomioida saamani hyvän asiakaspalvelun.
Ping @Andy
Oli ihan hauska kohtaaminen tänään verkkokauppa.com -chatissa. Tilasin kuukausi sitten pelituolin ja ihmettelin pitkää toimitusaikaa. Kysyin chatista lisätietoa, johon sain suhteellisen lakonisen vastauksen, että jos on itse niin tyhmä kun tilaa tuotteen, jossa lukee ei vahvistettua toimitusaikaa niin se myös sitä tarkoittaa. Eli voi mennä kuukausi tai kuusi.
Toki asia on selkeä, mutta olisi asiakaspalvelu voinut edes yrittää saada asiakkaan tuntemaan itsensä vähemmän tyhmäksi. Nyt tuli aika huono fiilis.
Nykyään suomenkielistä asiakaspalvelua voidaan näemmä hoitaa ei-suomenkielisten toimesta. Halvaksi se varmasti tulee.
2020-luvun työperäistä maahanmuuttoa
Toi on aika absurdia luulis että isolla yrityksellä olisi varaa ostaa asiakaspalvelu Suomesta ja jostain muualta voisi säästää. Joo käännösbotit on jees, mutta mahdotonta noita on ymmärtää
Laitappa vaikka Iltasanomien hakuun ”Finnair”, siellä on säästetty jo aikalailla kaikesta. Lentobisnes ei yksinkertaisesti vain ole hyvää bisnestä. Valtavat investoinnit ja riskit mutta pienet marginaalit. Korona ja Venäjän ylilentokiellot eivät ole auttaneet asiaa. Ei siinä, onhan tuo aivan aliarvoista palvelua.
Niin tai näin niin et sää voi google translatella aspaa vetää. Ei millään pystyisi uskomaan että Finnairin kokoinen firma vetää noin kardinaalimokan mutta pakko kai se on kun suoraan sen sanovat.
Ihan käsittämätöntä, päätöksen on varmaan tehnyt joku joka ei noita ole itse koskaan itse käyttänyt / jota ei asiakaspalvelu kiinnosta pätkääkään. Kyllä sen palvelevan tahon on kieltä osattava puhua, jos ei natiivisti niin edes sujuvasti, muuten touhusta ei tule kun sanomista.
Muistuu tästä mieleeni, kun kävin Lontoossa mäkkärissä ja kassahenkilö oli melkoinen talentti. Palveli puolta tusinaa asiakasta samaan aikaan. Eli kysyi kaikilta vuorollaan, otti tilaukset ja antoi tavarat sitä mukaa, kun asiat valmistui. Vaikea selittää, mutta häkellyin tehokkuudesta. Suomalaisena tietenkin maksoin tasarahalla pikkukolikoilla. Tyyppi tiskin takana katsoi tyyliin “you’ve gotta be kidding me.”
En tiedä, oliko tuo hyvää vai huonoa asiakaspalvelua tai oikein vai väärin, mutta ihan erilaista tehoa kuin koto-Suomessa. Varmaan väenpaljouden muokkaama juttu.
Nyt täytyy tälleen yleistasoisesti haukkua yhtä terveysalan yritystä. Samalla lafkalla on sekä meikäläisen työterveys että yksityisasiakkuus. Ihan yksityisasiakkaana olen ostanut heiltä kaksi merkittävän hintaista tutkimusta, jolla ei ole mitään tekemistä työpaikkani kanssa. Näihin testeihin kuuluivat labrat, mutta yritys on niin onnistuneesti sohlannut asiaa nyt kolmen viikon ajan, että enpä taida toiste vastaavia tutkimuksia itselleni enää pyytää. Itse lääkärin puolelta kaikki meni hyvin, mutta labratutkimuksista luonnollisesti minua kiinnostavat tulokset. Näitä ei saa kyseisen yrityksen applikaatioon mitenkään, joten käytännössä labrat voidaan tehdä lähinnä huvin vuoksi, mutta ei niiden tuloksia asiakkaalle viitsitä antaa. Ja sitten kun asiaa selvittelee useamman kerran niin lopulta saan suoraan aspalta tulokset PDF-dokumenttina. Tämä vaati neljän asiakaspalvelijan kanssa toimimisen. Jos haluaisin nämä tulokset paperilla kotiin ja lääkärin lausunnon niistä niin tämä maksaisi jälleen uuden hinnan. Hyvä bisnes on heillä
Samanlainen kokemus on Prahan Hard Rock Cafeesta muutaman vuoden takaa. Oltiin asiakkaitten kanssa siellä syömässä ja nuori tyttö otti koko porukan tilaukset vastaan kirjoittamatta mitään ylös. Meitä oli kymmenen hengen porukka ja yhteisten alkupalanactsojen jälkeen jokainen tilasi eri ruuat ja juomat. Isäntänä huolestutti, kun nuori tyttö kuunteli tilaukset, mutta ei kirjoittanut niitä ylös mihinkään .
Kysyin tytöltä sopivassa välissä että muistatko kaikki tilaukset ja vastaus oli, että muistan varmasti. Niin myös kävi ja tyttö sai hyvät tipit loistavasta palvelusta muutenkin. Silloin pitää muistaa, kun homma toimii hienosti, nyt toimi? Tarjoilija oli oikeasti ilahtunut rapsakasta tipistä.
Eilen löytyi asiakaspalvelun molemmat ääripäät.
Lupasin vävypojalle että käyn poimimassa hänen tilaamansa osat eräästä Partolan suunnalla olevasta mopoliikkeestä.
3 artikkelia piti olla valmiina odottamassa maksua ja noutoa hänen nimellään.
Kankean ja huonon asiakaspalvelun jälkeen sain yhden artikkelin ja aivan uskomattoman selityksen.
Jos asiakkaalle tilataan joku osa mitä ei hyllystä heti löydy, niin eka rahat tiskiin lyövä saa sen osan. Ei siis ole merkitysta kenelle se on tilattu.
Tämä on kuulemma kyseisen liikkeen toimintamalli.
Tämä koko asiakaspalvelun irvikuva veti kyllä todella sanattomaksi.
Toinen ääripää löytyi kun käytiin katsomassa jälkikasvulle asuntoa.
Mä olen itse ollut Yh Kotien tyytyväinen asiakas jo parikymmentä vuotta ja sillä suosittelin myös jälkikasvulle heidän palveluitaan.
Omalla kohdalla on aina kaikki onnistunut yli omien toiveiden ja sama selkeä linja tuntui jatkuvan myös jälkikasvun asunnon kohdalla.
Vielä kun kyseinen yritys on Tapparan yhteistyökumppaneiden listalla niin sekin on mieleinen asia.
Yh Kodit sai minulta arvosanan 10+.
Niin että myyjä ei voi tilata yhtään ylimääräistä osaa hyllylle kun nähtävästi kysyntää on. Uskomatonta. Ja itse toimintamallikin on ihan sanonko mistä…
On siinä tyhmääkin tyhmempi yrittäjä.
Tätähän tämä nykyään on että varastot ja siihen sidotut pääomat koitetaan pitää pieninä.
Mä en tiedä kuinka usein crossipyöristä hajoilee kytkinkahvoja mutta kuulostaisi tyhmemmän korvaan kulutusosalta? @Jussip95 osannee kertoa tarkemmin?
Tiedän yhden ison yrityksen jossa johdon näkemys työntekijöistä oli että “bussipysäkiltä niitä löytyy”.
Asiakaspalvelukokemuksia tarjosi viime viikolla VR. Tilasin itselleni pitkällä matkallani n. puolivälissä paikalleni hieman syötävää (leivän ja cola zeron). Kun määränpääni läheni niin ajattelin, että no aika pitkä odotusaika on nyt. Marssin ravintolavaunuun, jossa oli semmoinen keski-ikäinen rouva palvelemassa. Jonotin tiskille ja kaivoin kännykkäni esiin ja näytin sovelluksesta tekemääni tilausta sekä keskustelua chat-asiakaspalvelun kanssa. Tämä rouva vastasi minulle seuraavasti:
A: “Etkö näe, että tässä on nyt vähän kiire? Tässä ravintolavaunussa palvellaan ainoastaan asiakkaita, jotka syövät täällä.”
M: “Ymmärrän, että on kiire, mutta eikös tämä sovellus kuitenkin ole ihan toimiva vaihtoehto ja rahakin meni jo, joten kai saan tästä kuitenkin tilaukseni?”
A: “Ei se veloita rahaa, jos en ole yhtään tilausta sovelluksesta hyväksynyt. En edes ole avannut koko sovellusta tälle matkalle.”
M: “En halua olla ilkeä, mutta eihän se ole minun ongelmani, jos sinä et ole avannut sovellusta. Minä kuitenkin onnistuin tekemään tilauksen ja myös raha meni, joten kai minä saan kuitenkin tilaukseni?”
A: “Se on katevaraus. Rahat palautuu kyllä, kun otat tästä ja maksat uudestaan nämä tuotteet.”
Tässä vaiheessa pohdin hetken päässäni, että mitenhän käytännössä tämä rahanpalautus mahtaisi toimia, jos ravintolahenkilökunta ei ole edes avannut kyseistä sovellusta ja hän ei millään toimenpiteellä peru tilaustani."
M: “No minä nyt maksan tästä tuotteet niin päästään molemmat eteenpäin.”
Kotona seurasin tätä rahanpalautusta ja mitään ei tietystikään palautunut. Applikaation mukaan minä olin saanut tilaukseni ja se oli toimitettu, joten eipä siinä sen kummempaa. Ei muuta kuin VR:lle rahanpalautuspyyntö vetämään ja odotellaan vielä viikonkin päästä, josko palauttavat jotain. En viitsinyt sen enempää jäädä asiakaspalvelusta vänkäämään. Näin entisenä asiakaspalvelutyön tekijänä olen havainnut, että asiakkaille ei ikinä ole kovin järkevää perustella mitään kiireellä ja toinen on se, että se asiakas, joka on tehnyt tilauksensa aika päiviä sitten ja hänen asiansa on hoitamatta, saisi aina kiilata myös jonossa asian hoitamisessa keulille. Vastaavaa asiakaspalvelua olenkin saanut viimeksi useampi vuosi sitten eräässä juottolassa, jossa minulle ei koskaan tuotu ruokaa ja kun menin kyselemään niin baarimikko totesi, ettei tässä työssä ehdi jonkun kadonneen annoksen perässä juosta.
Meillä oli perjantaina ja tänään pari vapaamuotoista “asiakastilaisuutta” sportin seuraamisen merkeissä. Perjantaina 30 take-away-pizzaa ilman ennakkotilausta, tänään 35 pizzaa ennakkotilauksella.
Kirjoitin äsken seikkaperäisen palautteen pizzeriaketjun palautekanavaan. Niin perjantaina kuin tänään nuoret pizzaravintolan työntekijät hoitivat asian niin tuhannen hyvin, että pyysin ketjua kertomaan heille kunnon terveiset. Kun on kiitosten paikka, pitää kiittää.
Gigantti nostanut täysin aiheellisesti käden pystyyn virheen merkiksi.
Ai nyt nostellaan kättä virheenmerkiksi. Taitaa myynti sakata muutenkin niin pakko reagoida.
Itse kiertänyt tuon lafkan kaukaa jo kohta 10 vuotta.