Kitkat vai nastat alle talveksi?

Lapissa ne niitä kitkoja paljon testaa. Sellasiiin olosuhteisiin ne niitä kuitenkin kehittää.

Pohjois- suomalaisten ja etelän väen ratkaisuja on vaikea verrata keskenään. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Ajelen kummillakin, sain keväällä tuon nykyisen auton niin siinä oli kitkat kesäpyörinä ja nastat talvipyörinä. Elokuussa nuo kitkat tuli tiensä päähän, ja ostin siihen samanlaiset kitkat tilalle.
Meillä täällä etelässä on keli plussan puolella, huomenna työreissulle Sotkamoon jossa pakkasta joten pidän rengasvalintaa ihan fiksuna :blush:
Joulun tienoilla jos kävisi laittamassa nastarenkaat alle ja ajelis niillä 2-3 kk :blush:

1 tykkäys

Siis Lapissahan kitkoilla pärjää paremmin kuin monesti etelässä. Siellä on pakkaslunta, joissa kitkojen pito on parempi kuin jäällä. Täällä etelässä on useimmin jäisiä teitä ilman lunta, jolloin nasta pitää paremmin. Itse ajan nastoilla, koska todella huonoja kokemuksia kitkoista jäisillä teillä. Nelivetoautolla Lapissa ottaisin kitkat.

2 tykkäystä

Ei kai se pysy lumena vaan tallautuu polanteeksi. Sitten kun pakkanen lauhtuu jossain välissä, niin voi olla yhtä liukas jääpolanne kuin etelän jääkelit.

Kyllä se ihan suurimmaksi osaksi kitkaa sisältävää pintaa on. Yli viisi vuotta siellä olen asiaa joka päivä testannut. Kun vesisade iskee, niin vetisellä peilijäällä ei pidä mikään. Ei edes nasta.

Tampereella on joka talvi tiettyjä loivaan ylämäkeen olevia risteyksiä, joissa kitkarenkaat alla olevat autot jäävät sutimaan paikalleen ja tukkivat liikenteen. Nastoilla ei mitään ongelmia.

2 tykkäystä

Vielä ei mikään kiire vaihdella kesätassuja pois alta. Joulukuussa sitten ehkä kitkat alle jos rupee pitkiä pakkasjaksoja näkymään.

Tämä ilmeisesti sun oma kokemus. Jos Torista ettii hakusanalla “talvirengas” ja alueeksi Lappi, niin tulee 149 rengasta. Klikkaat kitkarengas haku näyttää 0kpl, nastarengas näyttää 119kpl. Eli 30kpl on jompia kumpia. Taitaa siis paikalliset silti suosia nastarenkaita.

1 tykkäys

Good Year kitkat. Kitkoilla tullut ajettua yli 20 vuotta. Ekat oli Bridgestone Blizzak

1 tykkäys

Ehkä tässä on sekin, että kuka haluaa ostaa käytettyjä henkilöautojen kitkarenkaita? Kitkarenkaiden käyttöikä talvella on lyhyempi kuin nastarenkaiden. Liikenneturvallisuus vaatii, että kitkarenkaita pitää vaihtaa useammin kuin nastoja.

Mitä täältä lukee juttuja, esim @ljpp niin näin ei pitäisi olla.

Urbaani legenda on että koska kitkarengas perustuu vain kumin tuottamaan pitoon, kärsisi se nastaa enemmän kumin kovenemisesta. Tosin sama ilmiö vaikuttaa myös nastarenkaaseen, jonka pito perustuu myös lamelleihin.

Itse en ole ajanut yli kolmea talvea, jolloin kilometritkin on aika hyvin käytetty. Mutta tiedän kuskeja jotka ovat ajaneet 6 vuotta takatuupparilla (vähän kilsoja per kausi) ja toisen joka ajoi kulutuspinnan loppuun (vähemmän vuosia, paljon ajoa).

1 tykkäys

Joo mä en näistä tiedä, ei ole molemmista kokemusta niin paljon, että olisin jäävi sanomaan. Lähinnä nyt kyseen alaistin väitettä että lapissa kitka olisi se paras ja järkevin. Torin myynnissä olevat tosiaan sanoo muuta ja se nyt soti sitä vastaan kun sanotaan että kitkat kestää yhtä kauan kuin nastat.

Lähinnä huvittaa keskustelu kumpi parempi, jokainen varmasti ajaa omiin olosuhteisiin parhaalla setillä.

1 tykkäys

Saakohan kysyä miten tämä on urbaani legenda? Kumin kovetessa, siellä on toisella pidon osatekijänä nasta, jonka pito ei ole kuluneeseen kokonaisaikaan sidottu.

2 tykkäystä

Mulla on kokemusta kitkoista noin 20 vuotta enkä ihan äkkiä palaa nastoihin. Continental tai Hakkapeliitta toimii aivan loitavasti, Michelin ei mielestäni ole hyvä mutta makuja on monia.

2 tykkäystä

Minulla on ollut kitkat noin 20 vuotta enkä vaihda nastoihin. Kerran on peilikirkkaalla ollut vaikeuksia lähdön kanssa kun oli ylämäkeen lähtö. Oma ajotapa on suuri tekijä sille pärjääkö kitkoilla vai ei.

2 tykkäystä

Joo ja ainakin itselläni on nastat nyt ilmeisesti siinä asennossa, ettei rapinaa ainakaan autoon sisälle kuulu. Siitä en ole varma, mitä jalankulkijat kuulee. :wink:

Nythän on ollut puhetta siitä, että tietty nastarengaskanta on myös kitkarenkailla ajavien etu. Hiekkaa ja suolaa joudutaan lyömään entistä enemmän lisää ilman nastojen rikkovaa vaikutusta. Nastarenkaat ovst kehittyneet paljon esim. viimeisen 40 vuoden aikana. Siitä on omakohtaista kokemusta. Ne nastat siellä alla muutti ohjaustuntumankin tyystin. Nyt en ole huomanut juuri mitään. Onkohan vika autossa vsi miehessä… :wink:

Kehittyvät tai ei, nastarenkaat on selvästi nyt demonisoitu. Vähän samaa herkkua kuin vääntö fossiilisten polttoaineiden ja sähkön välillä. Harmi että monet kitkarenkailijat kuitenkin ajavat nelivetodieseleillä tai kohtalaisen epätaloudellisilla tehokkailla bensa-autoilla. Ei se minua kiusaa, mutta jos pitemmälle asiaa miettii, niin ei se tasapainoisin yhtälö kumminkaan. Kai tämäkin juttu vielä nousee esille. Muutos ja kehitys kun on nyt valttia.

2 tykkäystä

Itse en ole nähnyt mitään testiä tai vertailua jossa olisi kuluneita kitkoja ja nastoja. Myös nastarenkaan pito perustuu pitkälti ihan samoihin kumilamelleihin, joiden lisäksi piikit auttavat kovalla pinnalla.

Tämä olis kyllä käyttäjälle varsin oleellista tietoa. Oikeastaan valmistaja sais tarjota tiedon siitä mitä vanheneminen (matka/aika) vaikuttaa renkaan ominaisuuksiin ainakin joillain standardiproseduureilla testattuna. Kustannuksia ja työtähän se tietäisi lisää. Ehkä se on kuitenkin vaan joku TM, joka joskus asiasta innostuu. Pitäiskö antaa testivinkki. :wink:

1 tykkäys

Itse muistan vuosia sitten lukeneeni jonkin autolehden (TM/Tuulilasi?) rengasjutusta, että nastat menettäisivät ominaisuutensa ajan ja käytön myötä kitkoja nopeammin.

Meillä vaihtui kesällä toinen autoista ja ostoksen mukana tuli Continentalin kitkat, DOT16 ja urasyvyyttä noin 5 mm. Aikomus on ajaa tämä talvi niillä vaikka ne ovatkin jo iäkkäät ja kuluneet. Perustuu siihen, että kaksi kertaa aiemmissa autonvaihdoissa mukana on tullut käytetyt kitkat, joista tuli pelkästään hyviä kokemuksia.

Toisen auton renkaat on vaihtokunnossa ja siihen tulee nastat kuten ennenkin. Ko. pirssi on enimmäkseen vähemmän ajavan vaimon käytössä.

On myös sekin juttu et kitkoilla ajavien on oltava entistäkin varovaisempia kun tulee huonot kelit kitkoille jota nastarenkaille ei tule joidenkin mielestä ja sitten vedellään kuin kesäkelillä puskurissa kiinni. Oppiskohan kaikki varovaisen ajotyylin paremmin kun ajelisivat kitkoilla talvisin.