Ihmettelin tuossa jutussa CHL vähättelyä. Miten se on nyt kuihtumassa? Sarjan arvostus ja palkintorahat ovat kasvussa edelleen. Olisko ongelma että CHL taitaa olla enemmän seurojen aikaansaannos kuin liigojen?
Erikoisia juttelee tosiaan. Ehkä se tärkein anti tuli kuitenkin artikkelin viimeisestä kommentista:”Tämä on minulle ehkä myös henkilökohtainen agenda.”.
Täytyy sanoa, että jos kotimainen liiga tai Tapparan pelaaminen siinä loppuisi ja siirryttäisiin johonkin kansainväliseen sarjasysteemiin, oma mielenkiinto putoaisi merkittävästi.
Mutta enpä noita Hiltusen juttuja jaksa kauhean tosissaan ottaa, tuskin seuratkaan.
Eurooppa-liiga ei liity Liigan sarjajärjestelmään vaikka liittyykin. CHL:n kiinnostavuudelle, joka tuntuu olevan all-time high, on ainakin oma keskustelunsa.
Tässä vaihtoehtoja, mihin keskustelua voi siis hajauttaa sisällön mukaan:
Siihen on vielä liian aikaista sanoa, miten, millä tavalla ja mitä tullaan tekemään. Me käynnistämme tämän selvitystyön ja tulevaisuuden suunnittelun Liigan ja liiton kanssa yhteistyössä, Kivimäki sanoo.
Tarvitaan ilmeisesti uusi sarjajärjestelmä, jotta Jokerit saadaan sopimaan kuvioihin. Ei kai tässä muusta ole kyse.
No eikö nää ollu perustamassa jo Eurooppaan chl: lle kilpailijaa jne. Jos nyt pistäisivät ensin ne nettisivut kuntoon ja kattellaan sitä sarjajärjestelmää vähän myöhemmin
Sarjajärjestelmässähän ei ole muuta vikaa kun se että Liiga sulki sarjan ja näivetti Mestiksen.
Nyt kun on dataa ettei nää ex-Mestis seurat vedä väkee niin yritetään varmasti kaiken näköstä
En haluaisi aina haukkua Liigaa, mutta sarjajärjestelmän osalta on sanottu niin kauan kuin minä olen seurannut - siis jostakin vuodesta 2010 asti - että me mietitään, selvitetään ja tutkitaan asiaa. Kuinkahan monta kertaa samaa asiaa pitää selvittää ennen kuin viimein päästään siihen tilanteeseen, että voidaan päättää, sanoa tai tehdä jotain sarjajärjestelmälle?
“Kaikki vaihtoehdot on avoinna” - joo niin oli silloinkin kun Liiga suuressa viisaudessaan päätti, että sarja suljetaan. Monenlaisia vaihtoehtoja on ollut vuosien varrella mietinnässä, mutta mitään kehitystä asiassa ei ole saatu moneen aikaan. Minulla olisi Liigan uudelle toimitusjohtajalle ihan konkreettinen ehdotus: jospa selvittämisen sijaan rupeaisitte päättämään?
Joensuussa ollaan myös kiinnostuneita liigaan pääsystä.
Olen täysin samaa mieltä, että tämä on kaksipiippuinen asia - kuitenkin se on asia, josta Liigan täytyisi käydä nimenomaan tässä sarjajärjestelmän kontekstissa keskustelua. Kun tiedetään, että systeemi on tällainen ja yhdessä sellaiseksi hyväksytty - ennen kaikkea taloudellisten intressien vuoksi niin silloin se on ns. paska työmies, joka syyttää itse valitsemiaan työkaluja siitä, kun homma ei suju.
Ja kun se *aska osuu tuulettimeen vähän jokaisella vuorollaan. Marjamäen itkut voisi kohdistaa sinne Liigan isoihin pöytiin. Kesäisin vielä sentään kiekkokalenteri on kohtalaisen tyhjä niin siellä voi sitten Kärpät, Tappara, Ilves ja kaikki muut diskuteerata, millainen järjestelmä palvelisi paremmin kaikkia.
CHL on yksi kuvio ja siitä ei yksin seurat Liigassa voi päättää.
Se mihin itse kiinnittäisin huomion on nuo EHT hommat. Ymmärrän tietyllä tapaa tuon Marjamäen purkautumisen ja toisella tapaa en. Kuten toisaalle jo kirjoitin. Marjamäki on itse ollut mukana liiton hommissa ja lypsänyt pelaajia seuroista.
Lienee kuitenkin tosiasia se, että ihan jokainen seura Liigassa haluaisi pelata kotiottelunsa to-la.
Ei luulisi olevan vaikeaa sopia kaikkien Euroopan sarjojen kesken siis SHL, Liiga, NL ja Extraliga, että runkosarja alkaa syyskuun 16. päivä ja päättyy maaliskuun 16. päivä. Siihen väliin sovitaan EHT-tauot. Mikä tässä voi olla niin vaikeaa?
Se, että kaikissa muissa Liigoissa on 52 pelin runkosarja ja Liigassa 60 peliä.
Miten se haittaa? Liigassa sitten hieman tiiviimpi ottelutahti.
Tähän soppaan tuo myös lusikkansa se, että nk. pienten paikkakuntien joukkueet haluavat IFK:n ja Tapparan pe-la -kotipeleihinsä, koska ne takaavat isoimmat mölyt Isomäkeen ja Kuparisaareen. Kun ohjelmassa tapellaan viikonlopun kotipeleistä, on se aika tekemätön paikka lähteä rakentamaan yhteistä kokonaisuutta. Lisäksi Tampere antaa tasoitusta tapahtumamagneettina toimivalla Areenallaan samalla kun se tuo omat etunsakin.
En kuitenkaan itse ymmärrä sitä tosiasiaa, että samat organisaatiot ovat päättäneet sarjajärjestelmän sijoittamisesta kalenterivuoden sisään omintakeisella systeemillä ja edelleen samoista organisaatioista lähtee valitus järjestelmästä. Mielestäni tämä on se surkuhupaisin asia.
@Oijennus mainitsemat syyt. Pelitahdin pitäisi olla 3 peliä viikossa maksimissaan ja viikossa saisi olla maksimissaan 1 back-to-back peli ja sen jälkeen pitäisi olla välipäiviä. Taloudelliset intressit kaikilla joukkueilla ajaa siihen, että kotipelit halutaan tiettyjä vastuksia vastaan perjantain ja lauantain suuntaan. Tätä voi jokainen itse kokeilla havainnollistaa laittamalla nuo pelit kalenteriin ja kurkkaamalla, kuinka helppoa sinne on saada sitten näitä muita toiveita, jos pitää pelata kahdeksan peliä enemmän. Vrt. SHL:ssä pelipäivät ovat kiinteät koko kauden.
Jos näin on, niin sitten Liiga lopettaa muista poiketen 1-2 viikkoa myöhemmin, kuin muut Euroopan sarjat.
Eli Euroopan kiekkokartalla kaikki sarjat alkaisivat samaan aikaan. Saataisin siitä joku European Hockey Weekend -tapahtumakin lanseerattua. EHT- tauot sovittu. Liiga sitten lopettaisi kaksi viikkoa myöhemmin, koska täällä on niin hankalaa.
Eniten hämmentää sarjajärjestelmässä CHL:n arvostus. Eikö Liiga-seurat voisi päättää edes CHL-pelipäivien olevan siihen osallistuville seuroille ennalta lukittuja? Jukureiden tilanne oli oikeasti karmiva, kun IFK ei antanut yhtään köyttä ottelusiirrolle.
Tappara on ainoa Liiga-seura loppuotteluun pääsystä kamppailemassa ja suomalaiseen mentaliteettiin kuuluisi tietenkin tuon polun hiekoittaminen. Toivon, että Liiga-seuran menestys CHL:ssä nähtäisiin myös pelaajamarkkinoille positiivisena impaktina.
Siitä tulee sitten uusia ongelmia, kun se kiekkokalenteri on siellä toukokuussakin täynnä ja Liiga pelaa playoffejaan ihan sinne tappiin asti. Playoffithan menee samalla tahdilla Liigassa ja vertailuliigoissa, joten siinä ei eroa tule maiden välille.
Jos liigassa kyettäisin laatimaan otteluohjelma tasaisesti, peliviikot riittävät kyllä, vaikka 3 EHT-viikonloppua olisi tyhjänä.
CHL:n osalta pitäisi ehdottomasti olla sääntönä, että CHL-pelejä ennen on aina 2 vapaata päivää eli käytännössä su-ma. Ei pitäisi tämäkään olla mitenkään mahdotonta.
Peliviikot riittää kyllä, mutta bisnestä tuo on myös ja silloin palataan siihen, että jokainen seura haluaa pelata kotiottelunsa to-la.