Liikennekulttuuri

Tolle ei oikein voi mitään, jos edellä menevä ajaa siinä rampissa viittäkymppiä. Jotkut takana tulevat ei varmaan tykkää siitäkään, että vedän sen rampin mutkan jotain kahtakymppiä, että se edellä menevä, joka 95% kerroista kiihdyttää liian vähän, pääsisi kauemmas siitä edestä.

Raskaat ajoneuvot tietty oma asiansa, pitää niidenkin päästä sinne liikenteen sekaan, ja on se turvallisempaa 88:sta kuin nollasta.

1 tykkäys

Siirsin viestinne harmitusketjusta tähän täsmälliseen ketjuun. Jatkakaahan täällä. Minäkin saatan asiasta kirjoittaa illalla, jos jaksan.

Toden totta, tuo on vaikea ja ärsyttävä tilanne. Jos kaikki osaisivat kiihdyttää rampin aikana ja sovittaa nopeutensa sopivaksi, ja vielä etäisyydet huomioiden, homma pelittäisi kaikkien kannalta joustavasti. Aina kuitenkin on näitä ikäviä poikkeuksia joukossa. Ehkä autokoulussa lisää panostusta tähän, kuten muihinkin ns. jouhevuus asioihin.
Varmasti turha toive, kun autokoulun tuntimääriä ollaan nipistämässä entisestään.

Musta tuntuu, että liikenteeseenkin on pesiytynyt tai vahvistunut sellainen yleinen minäminäminä-kulttuuri sekä käsittämätön välinpitämättömyys liikenneturvallisuutta kohtaan. En mää ainakaan enää osaa selittää noita ihmeellisiä temppuja, joita tuolla näkee, sillä, että porukat ei osais ajaa. Maalaisjärkikin on tyystin poissa suurimmalta osalta autoilijoita.

En osaa sanoa, että mitä tarttis tehdä, mutta jotain kuitenkin ja pian. Sen osaan sanoa, että ‘haista paska’ -sakkojen kirjottamisesta ja nopeuksien puuttumiskynnyksen laskemisesta lähelle nollaa ei todellakaan ole hyötyä. Päinvastoin.

3 tykkäystä

Se ainakin näkyy karusti, että moni eteläsuomen autoilijoista ajaa suurimman osan kilsoistaan moottoriteillä. Siinä ajaessa se tietoisuus vauhdista ja muista tiellä olevista puutuu aivan täysin. Uudet autot eristää nykyään sut niin hyvin, ettei paljon tuulen suhinoita kuulu, eikä vauhti tunnu missään. Ihminen puutuu. Vakionopeudensäätimet luo kulttuurin jossa kaikilla pitäis olla oma kaista.

Sitten kun mennään sivummalle ajeleen kantateitä tai valtateitä, niin hitsataan sen rekan perässä kiinni ja kerätään kauhee jono, kun ei osata yhtään kattoo sitä turvallista ohitusta. Sit kun lähetään ohittaan, niin se on joku mahoton surmansyöksy.

Ihmiset on jotenkin kaikessa nykyään todella välinpitämättömiä kanssaihmisiä kohtaan. Etenkin liikenteessä.

2 tykkäystä

Mun eteen ei kannata tunkea…Minä en väistä, kuin äärimmäisen harvoissa tapauksissa.
Yhtenä aamuna hiljensin, kun joku tuuppasi Klonkswagenilla eteen.
Tämä vain ja ainoastaan siksi, kun satuin huomaamaan Tapparan tarran lasissa.:grin:

2 tykkäystä

Helsingin keskustassa on tötöilty huumautuneena auton ratissa ja yksi kuollut sekä useita loukkaantunut.

Tuokin totta. Toisaalta tänään itse olin rampilta menossa liikenteen sekaan missä kaksi kaistaa ja kaikki tykittää oikeaa, vaikka aivan hyvin olisi osa voinut mennä vasemmalle kaistalle tekemään tilaa, koska yksikään auto ei siellä ajanut. Pysähdyin toki odottamaan rampin päähän tilaa, tulipahan tämäkin koettua ensimmäisen kerran.

Nämä tilaa antamattomat tais olla niitä jotka ajelee liikennesääntöjen mukaan. Rampilta motarille tulevaa kun ei käsittääkseni täydy/saa väistää ohituskaistalle, siitä voi kai sakottaakkin. Itse kyllä pyrin antamaan tilaa mahdollisuuksien mukaan, joko kaistaa vaihtamalla tai vauhtia hiljentämällä (jalka pois kaasulta).

4 tykkäystä

Teet väärin. Ei missään nimessä pidä hiljentää eikä väistää vasemmalle kaistalle. Ei edes jalkaa kaasulta. Säännöt ovat nämä.
En juurikaan koskaan väistä, ellei ole aivan pakko, eli joku tunkee väkisin eteen.
Ajan siis liikennesääntöjen mukaisesti…

1 tykkäys

Kaikinmoisia jääräpäitä ja sääntösakareita sitä onkin. Monen ois syytä välillä käydä jossain vähän isommassa kaupungissa opettelemassa joustavaa ajamista ja ennakointia.

3 tykkäystä

Nimenomaan, niissä isoissa kaupungeissa on juuri tullut ajeltua hyvin paljon. Siellä homma sujuu ja sääntöjä kunnioitetaan.

Se on hassua, että nämä sääntösankarit ei kumminkaan noudata turvaväliä. Pitävät raon edellä ajajaan viidessä metrissä ettei kukaan vaan pääse väliin. Liikenneturva kuitenkin suosittelee 20 metrin turvaväliä minimissään.

https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/autoliikenne/mika-oikea-turvavali

2 tykkäystä

Tiedän että on väärin vaihtaa kaistaa, niinhän kirjoitinkin, mutta kyllä joustaa voi, ja täytyykin välillä, varsinkin jos et et halua saada sieltä rampilta tulevaa kylkees kiinni. Kaasujalkaa tuskin on kielletty hölläämästä…
Ja noista isojen kaupunkien sääntöjen kunnioittamisesta olen hiukan eri mieltä. Tänäkin kesänä kokenut muutaman Suomen ulkopuolisen, suuren kaupungin liikenteen ja varsinkin nopeusrajoituksien ja turvavälien noudattaminen on mitä on.

1 tykkäys

Suomessahan ei suuria kaupunkeja oikeasti ole! Helsinki (esikaupunkeineen) isoin…Telkkarissa haaastettelisvat jotain Pietarilaista turistia joka totesi Helsingistä että " Onhan tämä sellainen mukava pikku kylä"! Eikä Pietarikaan mielestäni ole siellä maailman suuimpien kaupunkien ihan kärkikjoukoissa!
Itsehän asun maaseutupitäjässä, koko kunnan väkiluku jotain 5000-6000, että täältä on hyvä huudella!

3 tykkäystä

Onneksi kulkee matkansa polkupyörällä eikä autolla. Näin on ennakointikyvyttömyytensä ja asenteensa vuoksi uhka lähinnä omalle hengelleen ja vähemmän toisten. Ärsytti videon katselu suuresti ja etenkin nuo teatraaliset sormimerkit ja käsien levittely, mistä esimerkki näkyy tuossa oneboxin kuvassakin. Pidä ne kätesi tangossa.

Päivä bussin tai ison kuorma-auton ohjaamossa voisi olla avuksi myös, jotta näkisi asian niidenkin kantilta. Niitä tarvitaan liikenteessä, jottei kaupunki pysähdy, mutta niillä ajaminen kaupungissa ei vaan ole lasten leikkiä. Ne ovat suuria, ne kiihtyvät ja pysähtyvät hitaasti ja ennakointivaatimukset ovat kovat kuolleiden kulmien vuoksi. Niille kuuluu antaa tilaa.

9 tykkäystä

Olipa paskaa ajamista. Jos autoilija tosiaan käyttäytyisi noin ja koko ajan täysillä vaan välittämättä muista niin ruumiita tulisi. Olipas aika kusipäistä touhua. Jos autoilija joskus joutuu pysähtymään suojatien päälle niin ei se ny mikään vaaratilanne ja maailmanloppu ole kun jarru ja käntyvä etupyörä löytyy kulkupelistä. URPO KAVERI.

4 tykkäystä

Aktiivipyöräilijän silmin ei mitään erikoista. Ehkä heti eka kohtaus oli vähän sellanen, että autoilija olisi voinut malttaa ja antaa tietä. Pyörällä suojatien ylitys on niin hankala juttu, että suosiolla himmailen aina. En mene edes vihreisiin valoihin katsomatta. Olen jopa aika alistuva siinä mielessä. Mutta en mä kyllä jalankaan rinta rottingilla suojatielle juokse.

Joskus autoilijat on mulkkuja, joskus ne on tosi jees. Siis ihmisiä. Esim. tänään oli vetinen kuoppa tiessä, auto väisti sen niin, että kuravedet ei lentäneet mun päälle. Kerron tämän siksi, että bongasin auton lasista JYP-imukuppikoristeen. Heti nousi Hurrikaanin pisteet. Joku aika sitten Kiekkobussin auto antoi mukavasti tietä.

Joo, samaa mieltä @kyynaama kanssa, että jos autoilijat autoilisi kuin pyöräilijät pyöräilee, me oltais kaikki kuolleita.

Liikenteessä on kaikenlaisia runkkareita liikkeellä. Esim. mä en osaa liikennesääntöjä nimeksikään. Sillain hassua, ettei niitä koskaan ole missään opetettukaan. Tavallaan ne on vaatimus ja velvollisuus pyöräilijällekin, mutta niitei opiskella missään. Omatoimisesti toki voisin, mutta jostain syystä ei ole inspiroinut.

7 tykkäystä

Hyvin kiteytetty. Sama homma itellä, liikuin sitten jalkasin/rullaluistimilla/pyörällä. Ikinä ei vielä ole niin kiire ollu, että olisin lähtenyt riskillä katsomaan, joudunko ottelemaan auton kanssa kumpi voittaa.

3 tykkäystä

Mun kotikadulla on pyöräilijöille omat valot. Siinä kohtaa on kaksi ratikkapysäkkiä, metroasema ja kävelykatu joka päättyy suojatiehen. Kun jalankulkijoille palaa vihreä, niin pyöräilijöille punainen. Autoliikennettä ei kauheasti ole, joten niin jalankulkijat kuin pyöräilijät ei juurikaan valoista välitä. Tasan kerran olen nähnyt pyöräilijän pysähtyvän ja antavan kävelijälle tietä. Onneksi autoilijat pysähtyvät ihmisten juostessa punaisia päin metroon tai ratikkaan. Vaikka autoille siis palaa vihreät.

1 tykkäys