Liikennekulttuuri

Toimittajan kannattaisi harkita töihin lähtöä muutama minuutti aikaisemmin että voisi ajaa risteykset vähän rauhallisemmin. On päivän selvä asia, jos ajaa millä tahansa vehkeellä muuta liikennevirtaa nopeammin, on kyseistä henkilöä vaikea liikenteessä havaita. Jos tuossa kuvakollaasissa oli ne vakavimmat läheltä piti .tilanteet, niin ei tarvitse olla kovin huolissaan.

1 tykkäys

Kesoo heiluttelee rekalle, jota itse pitääkin väistää, pyöräilijä ei ole jalankulkija.

Katsoin samaa aluksi, mutta ei sentään. Etsin paikan oikein Google Mapsista. Ennen pyörätien jatketta on rekalle kärkikolmio, jossa on vielä selventämässä pyörätien jatkeesta muistuttava lisäkilpi.

Todella kevyellä hidastamisella olisi selvinnyt tilanteesta, jos olisi ennakoinut ajoissa. Vastaavaan nöyrtyvät autoilijatkin kaiken aikaa liikenteessä, mikä on oikein.

Edit. Toimittaja voisi ladata kaiken videomateriaalin julkiseen jakoon. Voitaisiin sitten laskea hänen itsensä tekemät virheet kolmen viikon ajalta.

5 tykkäystä

Katos, kolmio sieltä löytyy. No ei tosiaan paljon olis tarvinnut hidastaa, ja jättää keson heiluttelut pois.
Tommosen yhdistelmän pysäyttäminen vs. pyöräilijän hiljentäminen…

5 tykkäystä

Mää näin tänään Hesalaista liikennekulttuuria ketjukolarin muodossa. Olis hauska tietää, veikö puhelin keskittymisen, vai mikä ekalle autolle tuli.

Neljä autoa meni romuks ja paikalta lähti muutama ambulanssi kolarin jälkeen. Ruumiilta ilmeisesti vältyttiin.

Sattuipa tulemaan vastaan tällainen. Hyödyllinen myös autoilijoille.

1 tykkäys

Oho! Kaikki meni oikein! Enpä olisi uskonut.

1 tykkäys

Kaikki oikein.

Etten spoilaa: Toi eka on hankala monille pyöräilijöille. Luulevat, että saavat ajaa etuajo-oikeutettuna, kun on toi maalaus.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/tilastot-kertovat-tama-on-tampereen-vaarallisin-risteys-25-onnettomuutta-23ssa-syyna-kuljettajan-tekema-sama-virhe-200384165/

"Tampereen vaarallisin risteys on Lempääläntien ja Lahdenperänkadun liikennevalo-ohjattu liittymä. Vuosina 2012–2016 siinä tapahtui 25 onnettomuutta.

Onnettomuuksissa loukkaantui neljä henkilöä. Heistä yksi oli polkupyöräilijä.

Huomattava osa näistä onnettomuuksista oli voitu välttää liikennevaloja noudattamalla. 25 onnettomuudesta 23 johtui punaisia päin ajamisesta. Punaisen valon pysähtymiskäskyä noudattamatta jättäneitä yhdisti se, että heistä suurin tuli ajoi Lahdenperänkatua idästä länteen."

Joskus mennykin tuosta bussilla ohi ja pyöräilijä maannut suojatiellä veret asfaltilla jäätyään auton alle. Tästä tosin on aikaa melko kauan. Olikohan markka-aika vielä. Se oli siinä Shellin puoleisella suojatiellä. Kai se tuon risteyksen piiriin menee, jos oikein sijainnin ymmärsin.

Eilen keskustelin erään Mikkelistä Tampereelle väliaikaisesti muuttaneen kanssa ja hän väitti, että Tampereella autoilijat ajaa paljon punaisia päin. Yritin puolustella, mutta ehkä olin väärässä.

Näin liikennekulttuuri on muuttunut vuosien saatossa:

Liikenneonnettomuuksia kutsuttiin jopa kansansairaudeksi. Presidentti Urho Kekkonen ärähti asiasta uudenvuodenpuheessaan vuonna 1973. Hän vaati, että alkaneen vuoden aikana ryhdyttäisiin ”ennakkoluulottomasti toimenpiteisiin liikenneturvallisuuden lisäämiseksi maassamme”.

”Meidän liikenneoloissamme on jotain erityisesti vialla”, Kekkonen totesi.

Miksi Suomen liikenteessä kuoli yli tuhat ihmistä vuodessa? Syynä oli muun muassa autojen kehno tekniikka ja teiden kunto.

Ruotsiin verrattuna uhriluvut olivat häkellyttävän suuret: täällä kuoli suhteellisesti moninkertaisesti enemmän ihmisiä.

5 tykkäystä

Minua ei tänään mikään erityisesti harmita, mutta toissapäivänä oikein paljonkin.
Mikä piru meihin autoilijoihin on mennyt, kun jokaikisissä liikennevaloissa joku vetää kirkkaasti päin punaisia? Metson edessä jalankulkijat joutuivat hyppäämään syrjään, kun eräs autoilija veti oransseilla menneen perään täysin punaisilla. Jalankulkijat olivat jo suojatiellä, kun tämä sankari heittäytyi autoineen joukkoon.

5 tykkäystä

Seuraa mitä tapahtuu liikennevaloissa.
Valot vaihtuvat vihreälle ja jono ei lähde liikkeelle. Sitten kun päästään vihdoin liikkeelle niin vähintään kaksi autoa menee vielä keltaisilla/punaisilla.
Sama kuvio toistuu päivittäin ja lähes joka risteyksessä.

4 tykkäystä

Nuo hidastelijat ärsyttävät minua suunnattomasti. Niistä valoista pitää lähteä kuin paska junan vessasta. Toki tuo ei oikeuta ajamaan päin punaisia.

6 tykkäystä

Näen punaisia päin ajavia autoja ihan päivittäin työmatkallani, joka siis on 7-8 minuuttia kävelyä.

Liikennevaloista on tosiaan syytä lähteä ripeästi liikkeelle, mutta itseäni ärsyttävät ne yleensä Audia tai BMW:tä kuljettavat mieshenkilöt, jotka kaahaavat keskustassa. Viimeisen viikon sisään olen meinannut jäädä kahdesti auton alle.

4 tykkäystä

Olen luullut,että hitaasti valoista lähtee vaan loimaalaiset, mutta ilmeisesti ongelma on maanlaajuinen. Tuntuu että vasta valojen vaihduttua vihreäksi laitetaan vaihde päälle ja vapautetaan käsijarru.

1 tykkäys

Tämä. En ymmärrä miten helkkarissa niistä valoista pitää lähteä niin helvetin hiljaa. Se on terävä kiihdytys sallittuun nopeuteen. Ei mitään tasaista ja hissukseen.

2 tykkäystä

Minua harmittaa ihmiset, jotka lähtevät paluuliikenteeseen 80 alueella mentaliteetilla: ajetaan turvallisesti ja varmuuden vuoksi hiljaa. Ajat Kemistä Tampereella ja aiheutat 150 kpl turhia ohituksia, joissa olet jokaisessa mukana.

13 tykkäystä

Minuakin harmittaa ihmiset, jotka ajavat oman mittarinsa mukaan tasan 80km/h. Ja jos ei uskalleta ajaa edes sitä, niin ei osata päästää letkaa ohi, jos sellainen on taakse muodostunut.

Mutta yhtäläillä, ajelen mittarin mukaan 90km/h jolloin tiedän että todellinen nopeus on 84-85, niin takana tulevat jannut tulevat ajelemaan persiissä kiinni. En siltikään nosta nopeutta, vaikka puskurit melkein osuu toisiinsa. Menisi ohi ja tappaisi itsensä, mutta minä en halua lisävauhtia tuupatessani mahdolliseen hirveen tms.

Jos nopeusrajoitukset ei kelpaa, niin jos et pelaa, et voita. Risteysalueet on yleensä valaistuja, niin voi koittaa ohitusta, niissä voi onnistua.

3 tykkäystä

Koitetaan edelleen pitää tässä ketjussa nämä liikenneharmitukset…

1 tykkäys