Jos meinaat sitä että otetaan moottoritiellä vasen kaista vain siksi että sieltä rampilta tulijat pääsevät liikenteeseen, niin minä käännän kyllä ensin katseeni sen rampilta tulijan kaasupolkimen käyttöön.
Jos on tyhjää moottoritietä edessä ja joku on tulossa rampilta niin vaihdatko vasemmalle kaistalle?
Tilanteen mukaan, mutta tuossa edellä kuvailemassa kohdassa en vaihda missään nimessä kaistaa, koska olen hetken päästä itse kääntymässä oikealle.
Jos olen taas ajelemassa moottoritietä vielä hyvä tovin, vasen kaista on vapaa ja rampilta on useita tulijoita, niin ihan hyvin voin vaihtaa vasemmalle kaistalle.
Mutta kannattaa nyt lukea kohta ja tilanne mistä kirjoitin. Jos minun takanani on tilaa pari sataa metriä, niin turha on kenenkään rampilta kiilata eteen.
Mä lähtisin siitä että sieltä rampilta tulijan pitää sovittaa nopeutensa sopivaksi.
Näin ei valitettavasti käy ja sieltä tullaan kuuttakymppiä.
Jenkeissä tuo sääntö on juuri toiste päin. Eli mootoritiellä rampista tulijalla on etuajo-oikeus. Toimii siellä hyvin kun kaistoja on aina vähintään 3 suuntaansa. Reunimmaista kaistaa käytetään vain moottoritielle tulemiseen tai sieltä poistumiseen. Sujuvoittaa liikennettä hyvin. Mutta ei toimisi Suomessa koska kaistoja liian vähän.
Ryhmittymisestä sanottava sen verran, että oli kaista kääntymistä varten valittu missä päin Tamperetta hyvänsä, ryhmittymistä ei voi kuitenkaan suorittaa tai jättää suorittamatta missään muualla kuin juuri ennen kääntymistä. Jos vasemmalle käännytään vasemman kaistan oikeasta reunasta, on tilanteessa kaistavalinta lain mukainen, ja ryhmittyminen lain vastainen.
Tutkimuksen mukaan euroopassa henkilöautossa vänkäriltä tulee yleisimmin “palautetta”
- mobiililaitteen käyttämisestä. (45 %)
- vaarallisesta ohituksesta (39 %)
- viime hetkeen jätettystä jarrutuksesta (35 %)
- äkillinen tai yllättävä jarrutus (33 %)
- edellä ajavan puskurissa roikkumisesta (32 %)
Artikkelissa on monenlaisia keinoja palautteen vähentämiseksi, huomasin heti että helpoin vaihtoehto puuttuu: jätä vänkäri kotiin.
Jos lähtee ohittamaan autojonoa niin kannattaa olla aika varma että se onnistuu.
Poliisin mukaan onnettomuus tapahtui kello 9.50. Onnettomuudessa oli osallisena kaksi henkilöautoa. Kuusamon suunnasta Kajaanin suuntaan ajaneen henkilöauton vuonna 1972 syntynyt kuljettaja lähti todistajien mukaan ohittamaan pitkää autojonoa. Kuljettaja ei ehtinyt palata omalle kaistalleen vaan törmäsi vastaan tulleen vuonna 1993 syntyneen miehen kuljettaman henkilöauton keulaan.
Itse ihmettelen tässä myös tuon vastaan tulevan auton toimintaa. Miksi ei ole väistänyt penka puolelle. Jos kerta tuo ohittava auto on ohittanut pitkää autoletkaa niin luulisi että ehtii reagoimaan. Itse olen kerran hirveä väistänyt 80km/h vauhdista pientareelle. Auto säilyi ehjänä eikä hirvelle käynyt mitään. Viimeksi torstaina ajelin isolla pakettiautolla Jyväskylästä Tampereen suuntaan. Vastaan tuli autoja ja joku lähti ohittamaan liian myöhään. Ei muuta kuin jalka jarulle ja niin reunaan kuin vain uskalsin mennä. Ei tullut osumia. Ja tarvittaessa olisin siis ajanut vaikka ojaan välttääkseni nokkakolarin.
Mikähän tuon vastaantulijan tilanne oli, oliko perässä tiukka jono, mikä on tuon tieosan leveys, näkyvyys jne. Ihmettelen kyllä, jos ei mitenkään huomioinut vastaantulijaa. Itse ainakin seuraan ohituksia kumpaankin suuntaan ja pyrin omalta osaltani varmistamaan, että kaikki menee hyvin.
Ihmettelen kyllä mikä järki on lähteä ohittamaan katkeamatonta jonoa, jossa ajetaan pienillä etäisyyksillä. Ei sinne kovin helpolla muodostu sitä väliä, johon voi turvallisesti palata. Siis ne välit jonossa ajettaessa tulisi pitää riittävinä.
Mutta onhan se esim. juhannusliikenteessä nähty, miten mennään peräkkäin kiinni toisen saparossa kuin köyhän talon porsaat. Itsekästä on tuommoisessa tilanteessa lähteä ohittelemaan. Aikaa voittaa kuitenkin hyvin vähän. Itse en siis luota siihen, että kyllä jonossa tila tehdään. Minun on ohittamaan lähtiessäni tiedettävä ainakin joku kohta, johon voin ohituksen päättää turvallisesti. En tykkää pelata arpapeliä rva Fortunan kanssa.
Jep ja sitten kun ajetaan 3 autoa peräsin samalla moodilla jossain syrjäkylillä ja menet yhden auton ohi tuohon väliin (syystä tai toisesta joskus vaan mentävä siihen), niin alkaa sen päiväinen valoshow takaa ettei paremmasta väliä.
Eilen aamulla töihin ajellessa tuli taas nähnyä yksi mestari sprintterinsä kanssa. Valtatiellä edellä mennyt täysperävaunu hyytyi jonkin verran ylämäkeen perässään pari autoa, minä ja minun perässä tullut sprintteri. Mäen päältä alkaa vastaantulevien ohituskaista ja tie kaartaa jonkin verran oikealle. Tämä mestari sitten lähti ja painoi koko jonon ohi siitä väärän suunnan ohituskaistalta. Tien oikealle kaartaminen teki tuosta tempusta vielä huomattavasti vaarallisemman, kun edellä mennyt rekka blokkasi näkyvyyden eteen entistä tehokkaammin. Sieltä kun olisi tullut vaikka kaksi rekkaa rinnakkain vastaan, niin olisi tullut rumaa jälkeä.
Tänään oli taas useampi tapaus liikenteessä joka ärsyttää minua ihan suunnattomasti. Ajetaan satasen alueella hyvän matkaa alle satasta, lähempänä yhdeksääkymppiä. Sitten tulee ohituskaista ja ajetaan väh. 110kmh. Noihin menee aina hermot. Aina.
Sitten kun murjon ohitse ohituskaistan aikana reilua ylinopeutta ajaen ja palaan heidän eteensä, niin vilkutellaan valoja. Laitan oman vakkarin taas päälle ja parin kilometrin jälkeen ohitettua autoa ei enää näy. Mikä perkele siinä on, että kaasu löytyy ohituskaistan kohdalla?
Mä olen tätä samaa usein pohtinut ja tullut siihen tulokseen että leveämpi tie rohkaisee painamaan poljinta hiukan syvemmälle.
Tähän kuskiryhmään tuli törmättyä pari viikkoa sitten.
Eka madellaan satasen alueella ~90 km/h. Sitten tulee ohituskaista, rajoitus edelleen 100 km/h ja lähetään painaa vähän yli 110 km/h, joka kelpas mulle hyvin. Kaista loppuu ja sitten taas palataan siihen hiukan alle sataseen.
Niiku mitä helvettiä? En käsitä.
En ole kuullut kenestäkään joka myöntäisi ajavansa noin, mutta silti tällaisia osuu joka ohituskaistalla kohdalle useampia. Ei saata ymmärtää.
Tai itse asiassa nyt kun asiaa mietin pari sekuntia, niin saatoin keksiä miten itselleen tätä perustelevat. Eivät halua ajaa kenenkään perässä, joten köröttelevät etteivät saa rekkoja kiinni, mutta estävät muita tulemasta edelleen. Siis tuo sen logiikan on pakko olla, vaikka toiminta on laitonta ja järjetöntä.
Ja nyt alkuun päästyäni, niin taitaa olla nuo samat kuskit niitä, jotka ylireagoivat kameratolppien kohdalla ja pudottavat nopeudet varmuuden vuoksi 10kmh alle sallitun, että ei varmasti välähdä kamera.
Mua ainakin vituttaa tuo aivan puskurissa kiinni roikkuminen. 80 kympin alueella, kun ajelee ite 85-90, niin autot aivan perässä kiinni ja heti, kun tulee tsäänssi, niin ohi painavat, kuin ferrarit konsanaan. Mihin helvettiin nyky ihmisillä on kiire ja minne on jäänyt nopeusrajoitusten noudattaminen?
Itse laitan satasen alueella vakkarin näyttämään 110kmh ja vastaavasti kasikympin alueella 90kmh. Jos se tuosta putoaa jonkin verran, niin ei se minua haittaa. Alinopeutta ajavat ja ohituskaistalla kiihdyttävät on se pahin homma.
Itselläni on onni ajaa autolla, jossa on mukautuva vakkari, joten ei tarvi roikkua perässä. Valitettavasti tuo myös näyttää surullisella tavalla tuon ilmiön mistä tuossa kirjoitin.
Itse ajan maantiellä aina sen 20km/h (rikesakko) gps-nopeutta yli (edelliset sakot olivat tasan 20km/h yli) ja silti törmään noihin ohituskaistalla kiihdyttäjiin, joista täytyy sitten kiskaista vähän reippaammin ohi.