Minkälainen auto sinulla on?

Ford Focus 1.8 Wagon 2010.

Itse olen ajatellut niin, että mitä vähemmän tulee kilometrejä vuodessa, niin sen enemmän ajetun (ja samalla sen takia halvemman) voi ostaa:

Toinen kuski ajaa 15 000km vuodessa ja toinen 30 000km. Jos vähemmän ajava ostaisi 170 000km ajetun 2015 vuoden Focus Wagonin hintaan 9000€, ja enemmän ajava ostaisi muuten tismalleen saman auton, mutta 90 000km ajetun ja hintaan 16 000€, niin noilla kilometrimäärillä viiden vuoden päästä molemmilla on ajettu noin rapiat vajaa 250 000km ja jälleenmyyntihinta tietysti about sama.

Toinen säästi vähemmän ajavana noin 7000€

Jäikö laskutoimituksesta pari muuttujaa pois?

:thinking:Jostain syystä vakuutusyhtiö kysyy vuotuista kilometrimäärää.
Vähemmän kilometrejä = halvempi vakuutus??
:thinking:Polttoainetta kuluu vähemmän ja säästöä syntyy.
:thinking:Vähemmän kilometrejä ja vähemmän huoltokuluja.

Juu tottahan oheiskulut rullaavat myös, mutta tuolla lähinnä ajoin takaa auton hinnan eroa. Alussa sama auto halvempi ja lopussa jälleenmyyntihinta sama.

Oho, onks tekniikaltaan toimiva peli? Tollanen vois olla yks potentiaalinen vaihtoehto autoa ostaessa. Varsinkin jos Aparaatin löytäis.

Sama!

1 tykkäys

Eikös tämä hybridi ollut nk. Kers-hybridi. Eli suomalaiseen maaseutuajelemiseen ei välttämättä tuo hyötyjä esiin. Päästöarvot hiilidioksidin osalta on edelleen ainakin keskieurooppalaiseen vihreään standardiin verrattuna yllättävän kovat. Täällä pyritään pääsemään mahdollisimman lähelle 100g, mutta RAV4 ei pääse kovin lähelle. Tosin mittaustapa voi tuottaa tuon eron.

Autona varmaan hyvä, sitä en epäile, mutta harkitessani myös RAV4:sta totesin, ettei ihan mene mun hakumittareihin.

En omista autoa, hävetkää ilmastotuholaiset! :rage: Ei vaan, ei ole koska en tarvitse kun työpaikkakin kilometrin päässä. Ehkä vielä tulee hommattua kun hermostuu tarpeeksi, ettei pääse liikkumaan sinne minne haluaa kun haluaa. :stuck_out_tongue_closed_eyes:

1 tykkäys

Passat Variant GTE -16

Sama tilanne itsellä, ei ole taloudellisesti järkevää ostaa autoa kun kauppa ja duuni on kävelymatkan päässä. Mutta kuilkemisen vapaus ja tavaran roudaamisen helppouden takia himottaisi ostaa.

1 tykkäys

Olen näitä plugareita paljon miettinyt, mutta tuntuvat 1. sukupolven keskeneräisiltä toteutuksilta. Ei huvita pelata kuraisten letkujen kanssa päivittäin.

Diesel olisi minulle oikea valinta, mutta siitä on tehty rikos. Lisäksi DPF/EGR ongelmia saattaisi olla luvassa kun on sellaisia jaksoja ettei tule yhtään ajettua isolla baanalla.

Nykyinen on SUV pienellä bensaturbolla, jolla pääsee kantatiellä parhaimmillaan karvan alle seitsemän litran ja pitkän ajan keskiarvo jää jonnekin kasiin. Hyvällä KERS hybridillä jos pääsisi lähemmäs dieselin lukemia niin se olisi hyvä. RAVin mallinen auto kuluttaa väistämättä.jonkin verran.

Ei ihme kyllä mitään ihmeellistä ole ollut. Toi 500 on sellainen hyvänmielen auto. Jos jotain hakemalla hakee on toi kaasupoljin. Sitä vaikka kuinka paljon painaa, niin paljoa tapahdu. Osta pois, olis valmiiksi jo Tapparatarrat takasivuikkunoissa :smile:

1 tykkäys

Järkevintä ostaa ehkä 1k-3,5k arvoinen auto ja jättää se vaikka tien varteen jos menee rikki. Siinä hinta-/laatusuhde parhaimmillaan.

Edit. En sanokaan mtn, koska lippua tulis :smiley:

Selvitetääs pikaisesti kuinka yleisiä nämä ovat tämän palstan diesel-autolijoiden keskuudessa.

Kulkupeli vaihtui. Bensa mondeosta siirryin v60 diesel Volvoon. Ainakin vielä tuntuu kyllä uusin tulokas hyvälle. Viimeiset viisi autoa olleet Volvo tai Ford ja vuorotellen bensa tai diesel.

5 tykkäystä

Uusi ja velaton.

Tällä hiljentää kahvipöydän väittelyt 95% varmuudella.

13 tykkäystä

Täällä kans yks tuore Volvo kuski. 13 vuoden Mb E350 vaihtui saman ikäiseen, huomattavasti halvempaan Volvo V60. Joskus nuorena miehenä oli Volvon S60 ja sen jälkeen olikin useampi mersu putkeen. Nyt paluu Volvomieheksi, saa nähdä kauanko kestää.

Vertailuna sanottakoon, että on Mersu vaan pehmoinen ajaa. Volvo on todella jäykkä ja jämäkkä. Se on sitten ihan makuasia, kummasta tykkää. Viikon kokemuksella Volvonkin kyyti miellyttää, vaikka tosi erilainen peli ajella.

1 tykkäys

Kappas vaan. Rouva teki samansuuntaisen peliliikkeen ja vaihtoi bensa Volvon diesel Volvoon. 2,5T Volvo V70 vaihtui V60 Volvoon D5 moottorilla.

2 tykkäystä

Sulla on viisas ja trenditietoinen rouva. Itselläni myös V60 d5 vm 2017. Tyytyväinen olen ollut.

2 tykkäystä

Itsellä nyt jo vanha mutta velaton. No, kyllä sillä vielä kehtaa ajaa kun mittariin napsahti 77 tkm. Ainoa omistaja kuitenkin olen ollut auton historiassa. Ja viimeksi autolainaa oli 85-86. :wink:

Hyvä puoli autossani on, että vaihtoarvo ei enää romahda mihinkään. Voisin ajaa sillä vielä 5-10 vuotta. 10 vuoden päästä mittarissa olis tällä menolla 120-140 tkm. Olisin hieman kuin isäni jalanjäljillä. Hän ei autoa “turhaan” vaihtanut ja hänellä autot kesti. Merkki kuin merkki. Piti todella hyvää huolta. No, toinen vaihtoehto mulla on se, että viimeistään ensi vuonna on uusi alla. Tää on kuin malariakuume, menee ylös ja alas. :wink:

5 tykkäystä

Joku saisi edullisesti “papan silmäterän” 10 vuoden kuluttua. :joy:

4 tykkäystä