Pilkunviilaus- ja yhdyssanaketju

Tiesitkö, että kolmen pisteen eli pistekolmikon typografinen nimi on ellipsi…

Ei sitä kaikkea muista.

Mulla oli pitkään tapana laittaa kolme pistettä niihin kohtiin, joihin moni muu laittaa hymiön. En tiedä mistä johtuu. Sen jälkeen ku hymiöt muuttu emojiks ja valikoima laajeni, oon oppinu vähä niitäkin käyttään. Lähinnä kyllä silmäniskua :wink: ja tätä :grimacing:. En kyllä mihinkään asiapitoiseen tekstiin sijoita kolmea pistettä, tälle foorumille en asiaa kirjoita ikinä…

6 tykkäystä

Täytyypä alkaa kiinnittää huomiota, ettei turhan paljon tule käytettyä kolmea pistettä, vaikka se onkin parempi kuin kaksi tai neljä pistettä, puhumattakaan nollasta pisteestä. Piste.

1 tykkäys

Mitä mieltä olette esimerkiksi näistä logoista? Itse en voi tykätä tästä Liik enne vira ston logosta.

3 tykkäystä

Tämä koski ainakin minua.
Olen pyrkinyt vähentämään tätä, mutta vain täällä.:grin:
Tekstareissa ja sähköposteissa saatan vielä käyttää.

Kiitos palstaveli Virvelille asiakaspalautteesta.:thumbsup:

3 tykkäystä

Tätä on täälläkin perattu aiemmin. Molemmat ovat hyväksyttäviä, mutta:

• Sana viive on muodostettu verbistä viipyä vastaavasti kuin taive on muodostettu verbistä taipua. Tämän mukainen taivutus on viive, viipeen, viivettä, viipeellä kuten taive, taipeen, taivetta, taipeella. Muita näin taipuvia sanoja ovat mm. turve ja tarve.

http://www.kielitoimistonohjepankki.fi/ohje/384

2 tykkäystä

Menis nuo kielitoimiston “pilkunviilaajat” oikeisiin töihin, turhanaikaista kikkailua. On kuitenkin hienoa, että saan ilman sanktion (en tietenkään täältä) pelkoa käyttää edelleen sitä vakiintunutta ja korvaan oikealta kalskahtavaa muotoa siitä kun joukkue (tai lentokone, juna, linja-auto jne.) lähtee viiveellä.

3 tykkäystä

Törmään aika ajoin erikoiseen potentiaalimuotoon, tyyliin lienee juoksee. Ymmärrän kyllä merkityksen, mutta lienee on olla-verbin potentiaali, ja jos tämän haluaa muostaa sanasta juosta, muoto on juossee.

Tästä löytää asiasta lisää.

4 tykkäystä

Likainen. Likainen laukaus, harhautus tai maali tarkemmin. Mun puolesta saa palvoa Trumppia, ihailla Ameriikkaa tai puhua huonoa englantia, mutta maailman kaunein suomenkieli pitää jättää rauhaan. Kyllä harmittaa lukea kun pelaaja ensin harhauttaa likaisesti ja heti perään vastaanottaa likaisen taklauksen. Rikollista kielenkäyttöä.

3 tykkäystä

Eikös harhautukset ole yleensä saastaisia?

1 tykkäys

Varmasti näin. Yritin epätoivoisesti miettiä, mitkä ne muut sanat olivat likaisen lisäksi. Kiitos avusta.

1 tykkäys

@tatesulo

Thor on skandinaavinen ukkosen jumala ja sarjakuvahahmo. Torvalds on presidenttiehdokkaan sukunimi.

1 tykkäys

Kumpi lupasi että maaleja alkaa tulemaan, se kaveri vai Zabo?:roll_eyes:

6 tykkäystä

@BlueOval onko tuossa lauserakenteessa jotain, joka viittaisi siihen, että joku muu olisi luvannut kuin Zabo? :smiley:

1 tykkäys

@peterra

Vastaan, vaikka ei minulta kysytäkään; on, vertaa vaikka näitä:

Kaveri oli jutellut Zabon kanssa ja oli lupail…

Kaveri oli jutellut Zabon kanssa, joka oli lupail…

13 tykkäystä

Pahoittelen.

1 tykkäys

Itseäni aina hiukan ärsyttää, kun joku kirjoittaa esim. “Ulkona on -10 astetta pakkasta.” Sehän menee oikeastaan silloin jo plussan puolelle. :smiley:

5 tykkäystä

Entäs ku pakkanen nousee tai laskee? Typerä ilmaus, lämpötila nousee tai laskee, pakkanen lauhtuu tai kiristyy.

6 tykkäystä

Minua häiritsee suunnattomasti - enkä ole edes varma, miten asia on, mutta liigan ja veikkauksen sivuilla kirjoitetaan toistuvasti:

Jan-mikael Järvinen

En edes tiedä, pitäisikö sen olla:

Jan-Mikael Järvinen

Mitäs muut viilaajat sanovat?

  • Jan-mikael Järvinen
  • Jan-Mikael Järvinen

0 voters

1 tykkäys