Tupakointi ja sen lopettaminen

Inhalaattoria kokeilin aikanaan, mutta ei saanut muuta kuin mentholin makuisena. Oon aina ennen sanonut, että jos maailmassa olisi yhtäkkiä vain menthol tupakkaa, olisi helppo lopettaa, kun olen ollut aina mieluummin ilman kuin sitä hirveyttä vetänyt.

3 tykkäystä

Viikko sitten tuli 9 vuotta siitä kun vedin viimeisen tupakan. Vieläkin tekee sopivassa tilanteessa mieli savut ilmaista. Onneksi enää harvoin. “Kerran tupakkimies, aina tupakkimies” pitää aika hyvin paikkansa. Korvien välissä se tapa on. Itselle hyvä tapa oli pitää ensimmäinen puoli vuotta tupakkaa aina saatavilla. Takin taskussa, auton hanskalokerossa ja kotona kaapissa. En kieltänyt sitä itseltäni mutta useamman kerran lakon tehneenä tiesin että jos yhdenkin vedän niin taas sorrun polttamaan enkä pysty mihinkään “viihdekäyttöön”. Toisin sanoen aloin pelätä polttaa enemmän kuin kaivata siitä saatua nautintoa. Purukumeja jauhoin alkuun leuat kipeänä ja teippailin itseni nikotiinilaastareilla. Ainoa mikä taisi auttaa oli ne 4mg microtab nappulat. Niistä tuli niin huono olo ettei voinut kuvitellakaan polttavansa. Lopulta nämä vieroitustuotteet ovat kuitenkin oman kokemuksen mukaan hieman itsensä pettämistä. Nikotiini poistuu elimistöstä noin viikossa (muistaakseni) ja sen jälkeen taistelu käydään peilin edessä. Itse opin polttamaan teini-ikäisenä ja vetelin sellaiset 15 vuotta, pahimmillaan yli askia päivä. Kaikille jotka edes yrittää irti niin valtava respect! Koen sen olleen yksi elämäni parhaista saavutuksista. Enkä liioittele yhtään.

3 tykkäystä

Mä lopetin joskus 5 vuotta sitten. Pääsiäisen jälkeen menin töihin poikkeuksellisesti vähän kohmelossa ja hirveän röökiyskän saattelemana. Siiinä tauolla koitin laittaa tupakaksi. Maistui paskalta ja se yskä laittoi ajattelemaan, etten ■■■■■ jaksa tällaista. Heitin röökit menemään ja hain tien toiselta puolen kaupasta nikotiinipurkkaa. Puolen vuotta tuota tuli jauhettua ja sitten helpotti. Ehdin polttaa melkein 10 vuotta, hauska harrastus mutta aikansa kutakin.
Kun pystyy käymään kaljalla ilman, että alkaa tekemään röökiä mieli, tietää voittaneensa. Mutta tota nikotiinipurkkaa kannattaa kokeilla nimenomaan kaljoittelun kanssa. Se saa kaljan maistumaan niin jäätävältä paskalta, että motivaatio purkastakin eroon pääsemiseen kasvaa.

1 tykkäys

Mä tunnen kans ihmisiä jotka ovat lopettaneet tuon kirjan avulla, eli ilmeisen toimiva on.

Onhan se toimiva. Foliohattuani vain kiristää kun eivät lääkärissä ikinä suosittele muita vaihtoethoaja kuin nikotiinituotteita. Nikotiinikoukusta on vaikea irtautua ottamalla lisää nikotiinia, senpä takia nikotiinituotteilla lopettaminen on niin hankalaa.

Ymmärän mitän tarkoitat kun puhut “tapariippuvuudesta”, mutta itse en pystynyt lopettamaan niin kauna kuin uskottelin itselleni olevani tapaan koukussa enkä nikotiiniin. Siis sitten vasta kun ymmärsin olevani “narkomaani” onnistuin lopettamaan polttamisen. Osa mainitsemaani psyykkistä ansaa on se, että yritetään rationalisoida addiktiota kemikaaliin. Minkä muun päihteen kohdalla yritetään päästä irti käyttötavasta eikä itse aineesta?

E: Yksi asia vielä mikä ärsyttää on polttavien kavereiden vihamielinen asenne lopettamisyrityksiin. Esimerkiksi jos kuukauden polttamisen jälkeen baarissa poltat yhden tupakan, kaikki ovat sitä mieltä että “putki meni poikki, aloita alusta”. Kukaan ei rohkaise ajatuksella, että se oli ensimmäinen tupakka kuukauteen ja kehoita jatkamaan hyvin alkanutta lakkoa.

2 tykkäystä

Poltin n. 30 vuotta ja lopetin Champix lääkkeen avulla 22.2.2013. Helppoa oli ja unet villejä!!! :sweat_smile:

http://www.stumppi.fi/portal/etusivu

Näkisin tämän kavereiden heikkona itsetuntona sekoitettuna suomalaiseen pessimismiin.

Ihmiset jotka tupakoi esim kerrostalon edustalla ikkunan alla. Menkää ■■■■■ muualle hiisaamaan sitä syöpäkäärylettä. Vituttaa kun kämppä haisee aivan paskalle.

Mode-edit. Siirsin viestin ja siihen liittyvät vastaukset tähän ketjuun harmitusketjusta.

7 tykkäystä

Ja myöskin rivitalojen pihoilla, takaoviensa juuressa, tupakoivat ärsyttää ihan yhtälailla. Nyt varsinkin kun alkaa pikkuhiljaa jo viitsiä pitää tuuletusikkunoita auki… se siittä tuuletuksesta ja rakkaasta ilmasta!

Piti olla raikkaasta ilmasta, mut rakas on ihan yhtä hyvä :joy:

4 tykkäystä

Jos naapurit ja heidän tavat ärsyttävät niin sitten muutto omakotitaloon, jossa iso tontti.
Ihmiset juo ja tupakoi, lapset pitää ääntä ja koirat paskoo, se on vaan elämää.

6 tykkäystä

Jaa että kukin tekee mitä lystää ja jos ärsyttää niin mene muualle?

2 tykkäystä

Älä ymmärrä tahalles väärin, on asiota, joihin et voi vaikuttaa, niistä on vaan turha vetää herneitä.

1 tykkäys

En ymmärrä tahalleen väärin. Sinä vaan luettelit asioita joista lasten äänen pito on ainut johon ei useimmiten voi vaikuttaa. Muut on laissa huomioitu, jopa koiranpaska on järjestylain mukaan kerättävä hoidetulta alueelta taajamassa.

Minä kannatan järkevää keskustelua esim. tupakoinnissa. Usein ihmiset vain reagoivat siihen, että tupakoit sillä, että pamauttavat ikkunan kovaa kiinni ja osoittavat tällä tavalla pahoittaneensa mielensä. Järkevämpää olisi yrittää käydä sellaista järkevää vuoropuhelua, että mihin asti tupakoija voisi kävellä tupakoimaan. Itse poltin aikanaan talvisin ja öisin kerrostalon parvekkeella, kun arvelin, että kukaan ei silloin tuulettaisi talvella.

Päivällä kävelin aina kiltisti taloyhtiön tupakkapaikalle, jonne oli matkaa tuollainen 50 metriä. Siitäkin tosin osa naapureista valittivat, että miksi ei voisi esim. mennä naapuritalon tupakkapaikalle. Tupakoinnista ei oo mitään hyötyä ja kaikella tavalla kannatan toimia, jolla tupakointi saataisiin loppumaan, mutta yksi kovin järkevä tapa saada tupakointia vähenemään ei ole tupakoijien “eristäminen” ja “suoranainen” ■■■■■■■■■ Olen huomannut, että ihmisillä saattaa todellisuudessa olla ihan toinen syy taustalla, mikä ärsyttää, mutta poliittisesti on hyväksyttävää purkaa paha mielensä johonkin viettomaan kanssaihmisiin. Kukapa olisi kivempi likaämpäri kuin inhottava savuttelija?

Savuttomienkin pitäisi oikeasti miettiä vähän, millaisilla tavoilla asioita kannattaa / voi viedä eteenpäin. Yleisesti turhan usein vallalla oleva “trendi” on se, että tupakoijalle saa sanoa aivan mitä haluaa ja ylittää hyvän maun.

3 tykkäystä

Minulle itelle on ihan ok jos joku polttaa, mutta onko pakko polttaa siinä ikkunan alla? Onko niin vaikeaa kävellä 20 metriä kauemmas? Ei. Keep it simple.

1 tykkäys

Jatkakaahan sauhuttelukeskustelua tämän otsikon alla, niin ei harmitusketju valu yli äyräiden. :slight_smile:

Ei siis harmita minua tämä päätös, sivuaa vaan keskustelua. Kyseessä Tamperelainen rivitaloyhtiö, päätös yksimielinen vaikka yhtiössä myös tupakoitsijoita.

Edit. Ehdin vastata tänne, voiko @rizka siirtää

2 tykkäystä

Mutta verbalisoitko asian myös tupakoijalle? Ja en tarkoita epämukavaa ikkunasta huutelua vaan se, että menet ihan siihen normaalisti puhumaan ja ehdottaisit, että olisiko mahdollista polttaa hieman kauempana? Yleisesti reaktio on vaan se, että ei sanota mitään asiaan tai yritetä lähestyä asiaa ratkaisukeskeisesti.

Ihmisiä ne tupakoijatkin ovat ja varmasti ymmärtävät, jos asiallisesti sanotaan, että olisikohan tällainen järjestely mahdollista.

2 tykkäystä

Muistaakseni se oli ensimmäisessä versiossa jossain tupakkalaissa ihan kirjattuna että tupakoida saa ainoastaan 20 m etäisyydellä ulko-ovesta. Osoittautui kuitenkin mahdottomaksi toteuttaa kaupungeissa. Kuten @peterra kirjoitti, keskustelu tuo huomattavasti todennäköisemmin toivotun tuloksen kuin syyttäminen.

Itsellä on sotasuunnitelma jos meidän taloyhtiössä kielletään parveketupakointi. Siirrän sauhuttelupisteen postiluukulle asunnon ovelle. Silloin katsotaan kumpi on kahdesta pahasta pahempi.

5 tykkäystä