Tupakointi ja sen lopettaminen

Tää ketju pomppasi silmille ja tuli mieleen tämä, olin unohtanut jo käytännössä koko asian mutta siitähän on näemmä muutamaa päivää vaille vuosi aikaa. Päätös piti.

Ja pitää.

13 tykkäystä

Nyt en ymmärtänyt vastauksen pointtia? :slight_smile:

Onkohan tämä koronan ainoa hyvä vaikutus?

jopa 15 prosenttia tupakoinnin vuoden sisällä lopettaneista perustelee lopettamista koronalla. Tämä tarkoittaa yhdistyksen mukaan yli 10 000 henkilöä.

2 tykkäystä

Suljetuista vankiloista on tulossa entistäkin terveellisempiä, vähäkin tupakointi aiotaan lopettaa. Toivottavasti tässä onnistutaan paremmin kuin huumeiden kanssa.

Tupakointi suljetuissa vankiloissa aiotaan kieltää kokonaan.

Vangeilta kiellettäisiin myös tupakkatuotteiden ja -välineiden hallussapito.

Hallitus on antanut tupakoinnin täyskiellosta esityksen eduskunnalle. Esityksen mukaan tupakoinnin vähentäminen on toteutettava niin, että vangit saavat tarvitsemansa hoidon nikotiiniriippuvuudesta aiheutuviin vieroitusoireisiin.

1 tykkäys

Tämä oli kauheinta lopettamisessa, närästi koko ajan. Parhaimmillaan poltin ja vedin purukumia. Elämä on vaan ihmeellinen, yli 2 vuotta kaikkea tuota ilman eikä mitään kaipuuta takaisin. Kiitos lääketiede.

1 tykkäys

Toukokuussa hyvin alkanut lopettaminen päättyi mökkireissuun ja kesän edetessä palasin taas typeriin aikaisempiin tapoihin. Ei oppi ojaan kaada, muttei se oppi vieläkään ollut mennyt perille. Annoin itselleni joululahjaksi tänä vuonna terveyttä ja päätin, että annan itselleni joululahjan, jonka hinta on n. 2500 € / vuosi. Päätin nimittäin, että minun tupakointi on nyt nähty.

Aina täytyy suhtautua varauksella. Ensimmäiset neljä päivää olivat tällä kertaa kuin ihanaa valveunta. Ei tehnyt edes mieli - joka oli kyllä outoa. Yleensä ne ensimmäiset päivät on ollut ihan yhtä helvettiä, kun päättää tähän lähteä. Ei siis “fyysisten” niksojen takia vaan sen takia, että päässä ei pyöri mitään muuta kuin se, että “täytyy päästä polttamaan.”

Olen keskittynyt tällä kertaa hyvin voimakkaasti siihen, miksi haluan pysyvästi eroon tupakasta. Tässä meikäläisen TOP 3:

1. olen aloittanut mahtavan juoksuohjelman, jonka ultimaattinen tavoite on puolimaraton ja jollakin aikavälillä maraton. Tätä ohjelmaa on nyt takana kahdeksan viikkoa, yhdeksäs alkoi juuri. Minä en enää kertaakaan koskaan halua pysähtyä kesken intervallin sen takia, ettei keuhkot pysty ottamaan tarpeeksi happea.
  2. haluan talouteni tasapainoon. Jokainen kuukausi poltettua tupakkaa tarkoittaa sitä, että raha on poissa jostain muualta. Haluan maksaa pois opintovelkani, haluan joskus alkaa saada palkastani jotain säästöön, jota voin investoida mielekkäämmin.
  3. en enää halua olla orja. Haluan olla vapaa. Voin istua katsomassa sisällä jääkiekkopeliä, jos haluan, eikä minun tarvitse koko erää keskittyä odottamaan erätaukoa ja juosta äkkiä polttamaan. En halua työpäiväni aikana enää käyttää taukojani siihen, että juoksen ruokkiksella (30 min) kahdesti pihalle polttamaan, että pystyn pysymään kiinni töissä.

Tunnetilat heittelee. Aiemmat epäonnistumiset ei tällä hetkellä hävetä yhtään. Pää pystyyn ja kirkkaasti yritän joka päivä pitää nämä syyt pinnalla, kun tulee hetki, jolloin haluan sytyttää tupakan. Esimerkkinä ja motivaationa toimii itselleni @TTman, joka on tämän upean suorituksen jo tehnyt.

14 tykkäystä

Ihmisellä olis piippu pään päällä jos se olisi luotu polttamaan. Hyvä@peterra💪

1 tykkäys

Hyvät argumentit. Kokemuksesta voin sanoa että lopettaminen kannattaa. Elämäni paras päätös. Muista että kerran tupakkimies, aina tupakkimies eli ehdoton nollatoleranssi, ei mitään poikkeuksia.

Tsemppiä. Sä pystyt siihen.

3 tykkäystä

Näitä poikkeuksia se heikko ihmismieli tykkää hakea. Jokainen lopettaminen on enemmän tai vähemmän tähän asti kariutunut siihen kuvitelmaan, että ei se yksi ole niin vakava. Kyllä se yksi aika vakavaksi, jopa kohtalokkaaksi on osoittautunut. Kyllä niitä haasteita on tulossa, niitä on tullut joka kerta ennenkin. Nyt täytyy vaan kohdata ne haasteet ja muistaa syyt, miksi lopettaa. Ne syythän tässä on tärkeitä - kun muistaa syyt niin varmasti harkitsee aika monta kertaa, että tuon kaiken se yksi maksaa. Ja maksaa ihan joka kerta.

Vedin tupakkia 1983 vuodesta vuoteen 00, ja sinä vuonna n.1 v lakkoa, sitten 2009 1,5 vuotta samanlaista säätöä. Nyt tulee Helmikuussa 8 vuotta llman mitään tupangituotteita. 20-30 kg tullut lisää kiitosta takaisin. :rofl: :thinking:

10 tykkäystä

Kumpi on parempi? Jos siis ihan noin saa udella. Mä oon itse ajatellut, että meikäläisen perse keistäis tuon +20 kiloa mieluummin kuin sen +10 000 tupakkaa.

Se on vaikea sanoa, kyllä vaatisi paljon liikuntaa ja muuttaa ruokavaliota, pikku hiljaa sitä vaan lihoaa koska kaikki maistuu ihan erilailla.

Yritän nyt tästä vetää 20-30 kg alas. :heart_eyes: Ja vedän ainakin tuon 20 kg, toivottavasti muutkin onnistuu. :orange_heart:

6 tykkäystä

En nyt väittäisi itseni osalta että olen täysin lopettanut. Nikotiini purkkaa (2mg) kuluu edelleen. 8kk tullut jo kohta jauhettua. No Uuden Vuoden lupauksena, mä lopetan purkan jauhamisen, @peterra lopettaa kessuttelun. Deal or No deal?

2 tykkäystä

Minä katson, että tuo nikotiinipurkan tai minkä tahansa substituutin jauhaminen on lopettamisen kannalta todella iso steppi. En minä vastusta mitään apuvälineitä.

Mutta totta kai olen mukana :slight_smile: Aion siis jatkaa omalla savuttomalla tielläni myös UV:n jälkeen (olen ollut savuton/nikotiiniton jouluaatosta lähtien, kirjasin jopa vikan röökini ylös - viimeinen poltettu 23.12.2020 klo 23:32. Olis niin kuin helppoa muistaa tuo. Toivottavasti sinulla alkaa sitten purkaton arki! :slight_smile:

Tervetuloa kerhoon. :laughing:
Laitahan raporttia miten pääset purkkakoukusta pois.

Tein pitää korvata rutiini jollain toisella. Tuossa purkassa on nikotiinia niin se pitää riippuvuuden yllä, jolloin rutiinista luopuminen ei ole helppoa. Vaiheistus ja rutiinin korvaaminen on se helpoin tapa, eli vaihda se purkka vaikka “mynthoniin”. Se “mynthon” on sitten helpompi jo unohtaa. Makuja löytyy monia.

Niin ja kun lopettelette jotta paino ei karkaa ihan sfääreihin muistakaa lisätä vettä “ruokalistalle”. Aineenvaihdunnan hidastuminen olisi jotenkin korvattava.

2 tykkäystä

Joo. Mä tiedostan tämän asian.
Mä olen kuitenkin saanut vaihdettua “neloset” “kakkosiin” joten edistystä on tullut.

Tosin, mä en ole lopettanut tupakointia vieläkään kokonaan vaan olen antanut itselleni luvan tupakoida olutta ottaessa.
Aika usein silloinkin tulee kyllä korvattua se tupakka purkalla, kun se on niin paljon helpompi.

2 tykkäystä

Tämä on(/oli ainakin allekirjoittaneelle) tosi paha ongelma ajatellen lopullista irtipääsyyä. Olin myös tässä koukussa ennen ja käsistähän se lähti, syitä polttamiselle löytyi aina. Lopullisen päätökseen kuului nimenomaan se, että polttaminen loppuu kokonaan, ja motivaatio oli etten halunnut näyttää huonoa esimerkkiä pojalle.

Minulle itselleni kaksi kaikista pahinta hetkeä polulla eroon tupakasta oli

• arki aamut klo 8:30 kun edellisen päivän/päivien sähköpostit olin saanut kahlattua läpi, oli luonteva hetki pysähtyä ja saada raamit työpäivälle => mitä teen tänään?
  • illalla saunan jälkeen kuistille/terassille jäähdyttelemään ja juomaan olut tai pari. Vielä 1/2 vuoden jälkeenkin käsi nyki askille, tässä meni aiemmin helposti 2 putkeen.

2-purkalla menty jo vuosia ja huvitupruttelun jätin 2017 BB&T Centterin pihaan.
#16 ja #29 sano, jätä vanha ukko jo tuo kärryyttäminen :slightly_smiling_face:

7 tykkäystä

Mulle tämä ei ongelma ja olen ihan tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen.

Jos nikotiinipurkat jää joskus kokonaan pois niin hyvä.
En ole kuitenkaan ottanut siitä isompaa stressiä vielä.
Täytyisi ensin keksiä joku toinen purkka tilalle.

3 tykkäystä