Tupakointi ja sen lopettaminen

Alkoholin suhteen kieltolaki toimi aikanaan hienosti.

1 tykkäys

No mikäs sitten toimii?

Ei ainakaan kieltolaki. On naiivia ajatella, että tupakointi loppuisi siihen. Voisi ehkä vähentyä, mutta ne sivujuonteet mistä jo ylläkin kirjoitin ei taida olla sen väärti. Jotain valtavia pimeitä rikollisia tupakkamarkkinoitako te tänne kaipaatte? Tupakanmyynnissä pyörii valtavat rahat.

Vaikea sanoa mikä olisi paras keino. Tupakointi on niin syvällä ihmisen kulttuurissa, vähän kuten viinakin. Kai nuo on niitä pakollisia paheita.

Ymmärtääkseni tupakointi on Suomessa vähentynyt viime vuosina.

2 tykkäystä

Niin olen täysin samaa mieltä. Vastasin tuohon lakiin että Suomesta tulee savuton vuoteen 2030 mennessä. Eihän se myyntikielto mitään auta kun Virosta saa kuitenkin. Mutta vielä vaikeampi on kieltää jos sitä saa ostaa Suomessakin. Poliiseillakin varmaan parempaa tekemistä kuin metsässä röökaajien perässä juokseminen.

1 tykkäys

Ei yllättäisi, jos tässä työttömyyden runtelemassa maassa tupakointi kriminalisoitaisiin. Samaan laariin kuin kilometrin ylinopeuskin autolla, mikä on nyt ollut tapetilla somessa. Ei hyvältä näytä.

1 tykkäys

Mutta tuo toisi töitä monelle. Toki pimeitä, mutta töitä nekin on. :slight_smile:

Ja lisää poliiseja pitäisi saada.

3 tykkäystä

Jotkut haikailee sääntö-Suomea takaisin. Kun olin lapsi nurmikot aidattiin ja niillä ei saanut kävellä.

Mun mielestä keskustelu tupakoinnin kieltämisestä yms on täysin naurettavaa. Päättäjät suuressa viisaudessaan kertoo terveysvaikutuksista ja nostaa tupakkaveroa kuukauden välein. Milloin aletaan keskustella alkoholin kieltämisestä? Ihan samat perusteet löytyvät asialle. Itse asiassa alkoholi on satavarmasti isompi ongelma Suomelle. Pientä kaksinaismoralismia havaittavissa.

Taustaa sen verran, olen polttanut tupakkaa, mutta lopettanut. Nykyisin käytän nuuskaa. En puolustele tupakoitsijoita, haju on perseestä, eikä se varmasti edistä terveyttä. Hajuhaitat huomaa vasta kun on itse ollut jonkin aikaa polttamatta.

Ei tästä muuta… Jatkakaa!

1 tykkäys

Jos tupakan haju häiritsee, niin onko pakokaasut ok?

Muuttakaa maalle.

1 tykkäys

Sanokaas mitä eroa on tupakan ja höyrystimestä/sähkötupakasta tulevan savun ero? Muutakuin että jälkimmäisten tuoksut voivat olla huumaavan hyviä. :yum:

Mun ymmärtääkseni sähkötupakasta tulee vain vesihöyryä, ei siis savua ollenkaan. Se ei siis ole haitallista eikä pitäisi haistakaan tupakalle. Tuoksu tulee lisätystä maku/hajuöljystä. Sähkötupakassa ei välttämättä ole edes nikotiinia. Ja nikotiinia on tupakassa vain sen takia että se on äärimmäisen addiktoivaa.

Tupakka siis palaa ja savussa on mm. tervaa ja häkää + mitä niitä oli n. 5000 erilaista pienhiukkasta ja haitallista ainetta.

1 tykkäys

Sähkötupakan terveyshaittavaikutuksia saadaan odottaa varmasti vuosia, ja niitä varmasti tulee ainakin keuhkoahtauman muodossa, väittäisin, sen verran tuuheeta shittiä kun on. Hyvä ystäväni tekee litran pöniköistä settejä höyryttimeen, ja sanoo että kaikkia aineita voisi vaikka syödä, ovat niin terveellisiä. Toivottavasti on, mutta en ihan näin lyhyellä otannalla sitä purematta vielä niele. Veikkaan ettei niistä ihan kaikkea vielä tiedetä.

No ei varmasti tiedetäkään, mutta se ei ole savua mikä sähkötupakasta tulee vaan vesihöyryä. Vähän niinkuin mestaruussaunassa. Suomen valtion kaksinaismoralistisesta suhtautumisesta tupakkaan kertoo hyvin se. että nikotiinia sisältäviä nesteitä sähkötupakkaan ei saanut myydä viime vuonna. Syyksi kerrottiin ettei terveyshaitoista tiedetä. Täksi vuodeksi nesteet saatiin verotuksen alaisiksi ja yhtäkkiä niitä saakin myydä. Ei terveysvaikutuksista silti tiedetä yhtään enempää.

1 tykkäys

Sama ilmiö on kautta maailman asiassa kuin asiassa. Hyvä puheenvuoro. Raha määrää.

1 tykkäys

Joo siis ei ole tosiaankaan vaan Suomessa kuten oikein korjasit.

1 tykkäys

Kyllä syrjemmässäki savua riittää, joka piipusta nousee kun on lämmityskausi ja kun ei ole, saunotaan ja poltellaan risuja pihassa. Sekin taitaa olla kieltolistalla jos en väärin muista? Puun poltto siis, hyvästi puusaunat yms.

1 tykkäys

Sen verran pitää kommentoida, että minun ymmärtääkseni kyseessä ei olisi kuitenkaan ihan niin harmiton aine kuin vesihöyry, vaan höyrystymisen aiheuttaa pääsääntöisesti kasvisglyseroli (VG merkintä nesteissä) ja propyleeniglykoli (PG merkintä nesteissä), joiden terveysvaikutuksista hengitettynä on tehty varmasti jotain tutkimuksia.

Kyseessä on käsitykseni mukaan hyvinkin samalla tavalla tuotettua tavaraa kuin esim. savu/höyrykoneista pusketaan ulos. Muistelisin aikanaan lukeneeni, että tuota on käytetty myös hyväksi kun on tutkittu höyryn vaikutuksia suurissa määrissä ja pitkäaikaisesti hengitettynä. (nythän puhutaan aivan eri määristä, kuin mitä saat henkeesi sähkötupakkaa vetämällä). Niissä tutkimuksissa, joillain tiskijukilla jotka ovat jatkuvasti altistuneena tuolle höyrylle, oli muistaakseni todettu ainakin lievää keuhkoahtaumaa. Ja tosiaan määrät ovat jokseenkin aika paljon suurempia kuin mitä pystyt sähkötupakasta keuhkoihisi kiskomaan. Varmasti pohjanesteiden laaduissa ja “puhtauksissa” on eroja, jotka voisivat ehkä sitten aiheuttaa myöskin jotain. En tiedä.

En mene näitä tietoja nyt ihan faktoiksi väittämään, koska jokunen tovi on meikäläisen sähköröökailustakin jo kulunut.

Vuosi ilman mitään tupakkaa tuli vappuna täyteen. Sähkötupakalla kokeilin ekan kerran ja kestin puoli vuotta, kunnes pelit ja vehkeet levisivät ja vaihtuivat takaisin tupakkaan. Puoli vuotta jatkoin tupakan polttoa, vetämällä sitä enemmän kuin aiemmin, kunnes 2016 vappuna päätin että tämä oli tässä. Sillä tiellä ollaan vieläkin. Itselläni toimi siis tuo seinään lopettaminen parhaiten. Tahdoin liikaa koukuttua siihen sähkötupakkaankin.

2 tykkäystä

Miksi just savuttomien täytyisi muuttaa maalle tai omakotitaloon? Yhtähyvin savuttomat vois heitellä tommosia kommentteja tupakoijille. Mulle on aivan sama polttaako ihmiset vai ei, mutta toivoisin, että edes omassa kodissani saisin olla savuttomassa/hajuttomassa tilassa.

3 tykkäystä

Et ihan tainnut ymmärtää sarkastista viestiäni? Tupakansavusta valitetaan kaupungissa, mutta ei pakokaasuista.

No ei väitellä tästä turhasta aiheesta tämän enempää.
Tupakanhaju haisee pahalta myös tupakanpolttajan mielestä.

1 tykkäys

Niin ja hyvin viihdytään nuotion äärelläkin ja otetaan lapsetkin mukaan… Taloyhtiöiden pihoissaki monesti grillikotaa yms. Itse en polta mutta onhan tupakan savun ja käryn vaikutuksia alettu aika isolla kädellä liioittelemaan niinkuin nykypäivän niin kovin montaa muutakin asiaa.

3 tykkäystä