Kahvanaama
(-Sry about the sticky kalvo`s here-)
898
Noniin! Paljon on ehtinyt tapahtua sitten viime kertomani.
Koulutukseni on loppusuoralla, ja kävi niin että työllistyn tuohon valtaisaan varastoon aluksi ajanjaksolle touko - syyskuu! Jatkoa vakituiseksi katsotaan sitten sen jälkeen. Olen aivan ikionnellinen, mä oon tehnyt aika valtavasti hommia ja oppinut melkoisen paljon.
On tämä elämä ihmeellistä. Jos joku olisi viime kesänä minulle kertonut, että nostan painavaa tavaraa työntömastotrukilla 8 metriin, niin olisin nauranut päin naamaa.
Ilmeisesti minulle (ja työpaikalle - ovat käyttäneet minua paikkomiehenä erilaisiin rooleihin) on ollut paljon hyötyä siitä, että olen käynyt varastollamme kaikki osa-alueet kenttätasolla lävitse - yleensä tuolla erikoistutaan vain yhdelle osa-alueelle.
Mä oon aika onnellinen. Haaste oli ihan valtava, tuolla on valtavasti erilaisia asioita, joita pitää tietää/osata/oppia ja siten myös tajuta. Se tekeekin varaston koon ohella työstä erittäin mielenkiintosta.
Kyllä mä annoin kaikkeni, ja sen ylikin - nyt se palkitaan.
Aikoinaan oli niin innostunut töihin pääsystä. Nykyään vaan vituttaa työt ja työn vaikutus muuhunkin jaksamiseen. Ennen innostui oppimaan uutta ja oli innoissaan haasteista. Nyt vaan toivoo työpäivän rullaavan ohi kivuttomasti ilman ylimääräisiä ponnisteluja. Aika paljon vastaavaa näkyy muillakin kokeneemmilla tekijöillä. Nauttikaa nuoret siitä innostuksestanne niin kauan kuin sitä kestää.
Trukkihommat on loppuviimein aika hienoja. En itsekkään olisi 9 vuotta sitten ajatellut, että rekasta purkaisi 1600 kilon kipsilevynippuja jatkopiikeillä tai 2500 kilon puunippuja vetelis rekan takaseinältä trukin perse ilmassa Aika nolla kokemuksella läksin itsekkin. Ja joka päivä tuon koneen kanssa oppii vielä jotain uutta millä helpottaa sitä fyysistä käsin tehtävää työtä, vaikka sitä riittää edelleen ihan riittävästi. Ainut miinuspuoli tämän hetken hommissa on tuo yksi narsistinen vanha jäärä varastolla. Mutta päivä kerrallaan eteenpäin.
Aika isot rekat, ja trukit teillä! Itsekin ajellut työntömastotrukkia nuorena 5v, mukavaa hommaa oli.
1 tykkäys
Kahvanaama
904
Niin on! Se on aika jännittävää, toki - käytin tuota työntömastoa enemmän, kun olin tavaran vastaanotossa opiskelemassa. Sinne en tosin pääse varmasti 10 vuoteen, mikäli tuolla jatkan uraani pitemmälle. Tuolla osastollahan on ne terävimmät kärjet keihäistä - ja itselle selvisi nopeasti että minkä vuoksi.
Mitään noin raskastahan en ole nostanut, enkä tule vähään aikaan nostamaan. Tosin, olen 7 metristä laskenut korkeudeltaan pitkän kasan 1,5 metrisiä valopaneeleja, lähellä seinää ja reunasta, ilman kelmuja tai mitään. Se oli varmaan “hurjin” juttu trukilla mitä olen tehnyt.
On kyllä todella paljon opeteltavaa vielä tuossakin. Vastaanotossa tuli tosin nostettua paljoa tavaraa sellaisiin pienkerrostavara portteihin. Toisen hallin portit olivat “keinuovet”, toisessa sellainen turvakehikko. Ensimmäisessä sai aina jännittää, alkaako lava viertää laskettaessa tai nostettaessa.
Minkä alan varastossa olet? Hurjan painavia tavaroita! Millaisella trukilla vetelet?
Rautakaupan varastolla olen ja työvälineenä tuollanen kakspuolikas vastapainotrukki. Alkaa vaan käydä nykypäivänä pieneksi etenkin puutavaran kanssa, kun niput alkaa painaa sen 3000 kiloa parhaillaan, justiinsa saa maasta kallistuksella irti ja siirrettyä Onneksi meillä on naapurissa pyöräkuormaaja ns. soiton päässä, ei noita muuten rekasta alas saisi, varsinkin jos jatkopiikkejen kanssa joutuu pelaamaan. On sitä hullujakin hommia koneen kanssa tehty, mutta aina trukin kanssa pitää kuitenkin muistaa se työturvallisuus
2 tykkäystä
Kahvanaama
907
No nimenomaan. Onnettomuuksia, joko materialistisesti tai fyysisesti peruuttamattomia tapahtuu silloin kun ei keskity ja luulee tavallaan olevansa fysiikan lakeja etevämpi. Eli on tavallaan rutiinin syntyessä huolettomampi.
Itse kunnioitan noita vehkeitä melko paljon, ja vaikka hinkkaan 30 sekkaa tai minuutin asemia, että olen varma olevani oikeilla kohdin. Mielummin luulen itsestäni “liian vähän” kuin liian paljon. Kokeneet ammattimiehethän saavat tuon touhun näyttämään lastenleikiltä, mutta ei se ihan läpihuutojuttu aina kyllä ole.
Oon huomannut että tuolla mun eniten käyttämällä trukilla, työntömaston käytöllä on aika paljon lopulta asioita joita pitää ottaa huomioon. Joskus on viime hetkillä tajunnut, että joku asia pitää korjata.
Sinänsä hyvä idea. Mitäs tehdään verotukselle että tänne edes ensimmäinen asiantuntija liksaa vetävä muuttaisi? Jos keskituloisen pitää tienata progression takia 2500€, jotta saa 1000€ lapaan, ei oikein toimi. Palkat on koulutetuilla ulkomailla selkeästi parempia ja suoraan 1:1 bruttopalkalla verotus iskisi todella kovaa Suomessa nettopalkkaan.
Jos ihminen tienaa kuukaudessa 3520€, niin hänelle jää siitä vuodessa lapaan 30 568€. Jos hän haluaa, että saa 12 000€ vuodessa enemmän lapaan, niin kuukausipalkan täytyy olla jotain noin 5500€.
Kahvanaama
914
Varmasti siis varastokohtaisia asioita. Mutta vastaanoton hyvin laajan tavaramäärän vuoksi vaaditaan kokemusta ja taitoa. Täytyy tietää mitä tehdään eri tuotteille, sekä esimerkiksi osata ajaa trukkeja todella hyvin ja nopeasti, ymmärtää tavaroiden sijoittelua eri vaiheissa, priorisoida nopeasti saapuneiden tavaroiden hyllytyksiä, tuntea tuotteita jne = kokemusta siis tarvitaan kiistatta.
En tietenkään voi alkaa tässä yrityssalaisuuksia paljastamaan, mutta on vaan todella paljon asioita, joita täytyy tietää. Se tieto tulee vain kokemuksen mukana.