Onpa jälleen kerran hyvää keskustelua. En tiedä tuonko lisäarvoa, mutta kompataan ainakin:
@Luuseri on täysin oikeassa. Yksittäinen sykearvo ei kerro kunnosta mitään. Ei edes liikunnanaikainen keskiarvo, sillä syke on suoraan verrannollinen oman sydämen kokoon/ kykyyn pumpata verta eteenpäin. Pienempi sydän joutuu sykkimään kovempaa, joka aiheuttaa kovemman sykkeen. Tähän keho on kuitenkin usein jo adaptoitunut ja siksi korkea syke ei kerro sen paremmin hyvästä kuin huonostakaan kunnosta.
Myös luuserin mainitsema max. hapenottokyky on kestävyysliikunnassa todellakin eksaktimpi arvo. Samaten, jos tätä esim. käy omaksi ilokseen kuntotestissä selvittämässä, saa todelliset kynnyssykearvot mm. peruskestävyyteen, maksimikestävyyteen ja myös maksimisykearvon.
Sykemittarista: vaikka lukemat ovat viitteellisiä ja ei tieteellisesti päteviä, antaa epäluotettavakin mittaustapa aina tietoa liikunnan rasituksesta verrattuna edelliseen kertaan. Samalla oppii tuntemaan kehon merkkejä, millä fiiliksellä missä alueissa liikutaan. Siksi suosin itse mittareita. Nappaavatpa ne aika tarkasti ulkoliikunnasta myös korkeuserot, vauhdin jne. joten muutakin dataa omaksi ilokseen saa. Pallopeleistä saa myös tärkeää dataa, köytän esimerkkinä itseäni: olen monesti myynyt itselleni ajatuksen, että pitäisi olla lepo/ kevyt palauttava päivä. Noh, sitten kuitenkin olen lähtenyt “kevyesti höntsäämään”. Mittari kuitenkin on kertonut, että vaikka hauskaa oli ja ei tuntunut pahalta, kevyt oli tästä kaukana. Tämä siis saattaa potkia vastaan sitten, kun huomaa, että kuorma on mennytkin yli.
Sitten vielä geneerisesti harjoittelusta: @Recoil in mainitsemat peruskestävyys on yleistettynä teho- ja kestävyysliikkujankin murheenkryyni ja puuttuva palanen. Tätä tehdään liian vähän. Matalalla sykkeellä pitkään suoritettu liikunta/ puuhastelu/ aktiivisuus on yleensä sellaista, mitä ei mielletä liikunnaksi. Tämän hyödyt kuitenkin ovat merkittävässä roolissa, kun puhutaan muusta harjoittelusta. Mitä paremmassa aerobisessa kunnossa olet, niin kärjistetysti voisi sanoa: sen parempi aineenvaihdunnan tila sinulla on kropassa. Tämä tarkoittaa, että palaudut nopeammin, jaksat harjoitella kovempaa ja olla kinnostuneempi kaikesta. Kuitenkin, tämän tärkeyttä on vaikea edes todentaa ihmiselle, jolla aerobinen kunto on heikko. Hän ei välttämättä tiedä edes millainen muutos on, kun on kapasiteettia suorittaa. Tai jos treenaat kovaa, niin menet joka tapauksessa “jumiin” vaikka olisitkin hyvässä aerobisessa kunnossa. Mutta olet pystynyt treenaamaan treenihetkellä kovempaa.
Annan esimerkin yllä olevasta: monesti olen törmännyt esim. lihaskunto- harjoittelussa väitteeseen: “en tee lämmittelyä tai cardiota, koska se on kaikki pois treenitehosta salilla.” Tämä kertoo enemmän kehnosta aerobisesta kunnosta, kuin siitä, että tehot oikeastaan kärsisi. Kuvittele esim. nykypäivän NHL-/ Liiga- pelaaja tai Euroopan tason huippufutari, joka ei lämmittelisi ja valmistaisi täten kroppaa peliin, ettei “peliteho” kärsi.