Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

Ainii, kesken unien tuli mieleen, että kai oot avokadopastan jo testannut? Jos et, testaa ihmeessä. Blogihihhulijuttu, mutta ihan parhaasta päästä.

3 tykkäystä

Heh joo, kiireessä nakkisormilla kirjoitin. Itsetehty pasta on kyllä hyvää, raviolit erityisesti. Ei tarvitse edes kauheasti maustaa. Pastakoneen melkein vaatii, muuten aika työläs vääntää.

1 tykkäys

Nyt testasin.Ei huono,mut ei ihan mun makuun,naisväki tykkäs kovasti.

2 tykkäystä

Nyt ei sitten ole kyse terveellisyydestä.
Nyt on kyse mausta.

Saako nyhtökaurasta tai härkäpavuista oikeasti jotain hyvää ?

Paitsi paistamalla voissa, kuulottamalla sipulin kanssa, pilkkomalla joukkoon pekonia JA hauduttamalla kermassa.

5 tykkäystä

Tässä viestissä oli selkeästi pientä provoa ilmassa :wink: Ite oon nyhtistä käyttäny joskus kaalilaatikossa jauhelihan kanssa, 50/50 suhteessa. Totuuden nimissä ei mun mielestä kaalilaatikossa jauhelihakaan maistunu sen enempää kuin nyhtis eli eiköhän se ton tyyppisissä uuni-/pataruuissa mee ihan samanlailla kuin liha :slight_smile:

3 tykkäystä

Luit minua kuin avointa kirjaa.
Ilman pikkuista provoa, ei viesti aiheuta mitään toimenpiteitä ( liputusta, tykkäystä, vastausta, lainausta, jatkokommenttia … ).

3 tykkäystä

Koita oikeita härkäpapuja älä härkistä. Pannulla pekoni rapeaksi, sekaan paprikaa ja härkäpavut. Maustaminen oman maun mukaan valkosipulilla, pippurilla jne… Toimii hyvänä lisukkeena kunnon pihville.

2 tykkäystä

Näistä nyhtökaura on enemmän mun mieleeni kuin “härkis”. Tosin eilen tein härkäpavuista lisuketta, johon tuli papujen lisäksi tuoretta minttua, öljyä, valkosipulia ja pankoa. Lautasella oli myös “yrttinen ohraläjä” sekä kvinoalla jatkettuja lihapullia ja jonkinlainen tsatsiki/raita. Ja nyt tätä kirjoittaessani muistan, että unohdin paistaa lisäksi halloumia annoksen kylkeen. Hyvä juttu siis on, että jääkaapista löytyy paketti halloumia.

Kumpaakin (nyhtökaura, härkis) olen testannut korvaamaan lihaa pastakastikkeessa, muttei se oikein ole lähtenyt. Tulee liian mössöä – ainakin mun käsittelyssä. Parhaimmillaan nyhtökaura on ollut todella hyvä tortillan/burriton väliin. Siihen sekaan sipulia, ehkä bataattia, ehkä kvinoaa. Olen myös väsännyt nyhtökaurasta oikein hyviä kasvispyöryköitä.

Chili sin carnea oon tehnyt härkiksestä ja hyvää oli. Erilaisia paprikoita, chiliä, paria eri papua, tomaattia plus mausteet. Härkäpapu on itaessään erittäin monikäyttöinen, siitä saa falafelia, lisukkeena tai patana. Kohta saa tuoreita härkäpavunpalkoja, sopii hyvin wokkiin tai sellaisenaan paistettuna. Noin ylipäätään kotimaiset vihannekset on nyt parhaimmillaan niin ne kannattaa laittaa sellaisenaan. Porkkanaa tarvi ees keittää saati kuoria, maukasta on ja makeaa. Jalosteita voi hyödyntää sit talvella jos pakko.

3 tykkäystä

Perkaatko jo kaupassa?
Itse tulee porkkananipusta revittyä varret pois jo kaupassa,mutta siihen se jääkin.

Mäkin otan noista uuden sadon porkkanoista varret pois. Sipuleissa on joskus päällimäisin kuori sen verran löysällä, että väännän pois pyörimästä. Jutussa mainitut kukkakaalin lehdet taitaa olla syömäkelpoisia, muuten.

Ja jutun banaanimaininnasta tuli mieleeni, etten ihan ymmärrä suomalaisten banaaninsyöntitapoja. Ensinnäkin jotkut säilyttää niitä jääkaapissa. Ja sekään ei riitä, vaan banaanit vedetään usein “alikypsänä”.

Menin joskus aamulla kauppaan hakeen aamupalaa, halusin banaanin. Menin banaanihyllylle ja koko valikoima oli keltavihreitä marjoja täynnä (banaani on marja). Näin, että myyjä hyllytti hedelmiä ja kärry oli täynnä täydellisiä banaaneja. Menin myyjän kärrystä ottaan banaania. Myyjä meni ihan paniikkiin, että nämä banaanit on menossa jätteeseen, ei näitä voi syödä. Niissä oli vähän ruskeaa kuoressa. Kehotti hakeen keltavihreän yksilön. Sanoin, että nehän on ihan raakoja, ei niitä voi syödä. Pienen taivuttelun jälkeen sain haluamani banaanin.

Jos banaanissa on purutuntumaa, se on aivan kamalaa. Liian mössökin on toki huono. Ylikypsänä koostumus menee oudon jauhoiseksi ja banaani maistuu vähän käyneelle.

8 tykkäystä

Kun nyt banaanitietoutta alettiin levittää, niin lisätään että se on ruohokasvi ja maailman suurin sellainen. Samaa mieltä että suomalaiset syövät banaanin liian raakana, kun pilkut tulee on banaani parhaimmillaan. Oon joskus ollut poimimassa banaaneja ja kovaa hommaa oli. Terttu painoi 20-30 kg, niitä yksi molemmille olkapäille ja juosten kuljetettiin auton perään.

Kaupoista heitetään paljon käyttökelpoista tavaraa pois, en ymmärrä miksei niitä voisi myydä edullisemmin. Suurempi hävikki niistä tulee kuin muutamasta kukkakaalin lehdestä. Tosin täytyy sanoa myös että ylihygieeniset ihmiset on kauhuissaan jos näkevät esim banaanissa pilkkuja, tai tomaatin joka on kypsä. Verkkomeloneihinkin tulee musta täplä kun ovat kypsiä, mutta ei niitä koskaan kaupassa näe.

4 tykkäystä

Korjaa, jos olen väärässä, mutta eikö nykyinen banaanilaji “Cavendish” ole geenimanipuloinnin tulos? Banaanissa on normaalisti niin paljon siemeniä, ettei sitä oikein voi syödä, mutta ne on manipuloitu pois. Joskus 50-luvulla oli nykyisen ruokakauppabanaanin edeltäjä, mutta laji kuoli pois jonkin sairauden seurauksena. Sen on väitetty olleen todella maukas. Maukkaampi kuin Cavendish.

2 tykkäystä

Aivan oikeassa olet! oli pakko googlata, muistin lukeneeni artikkelin nykybanaanin kuolemisesta sukupuuttoon. Kaikki kaupassa myytävät banaanit ovat siis toistensa kopioita.

Edit. Pasilassakin tästä. Maailman jännin juttu.

Ajassa 19.20. Muutenkin jakso sopii tähän ketjuun…

4 tykkäystä

Itse tulee kyllä kukkakaaleista revittyä ylimääräiset lehdet pois, varsinkin kun niitä on välillä ihan tolkuttoman paljon. Muista jää nyppimättä…

1 tykkäys

Oho, hattu päästä suorituksellesi! Jos mä ottasin kaks sellasta 30kg terttua kantoon niin päästäs 60kg ja mä painan 68kg. :laughing:

Samaa mieltä että banaanit ovat parhaimmillaan pilkullisina. :yum:

3 tykkäystä

No ei niitä pakko olisi ollut ottaa kuin yksi, mutta suomalaisina oli pakko näyttää briteille ja ruotsalaisille että ollaan kovia jätkiä :muscle:

7 tykkäystä

Wau! Tuo mtv:n kuka pelastaisi banaanit linkki. Mind=blow. Kaikkea sitä oppii kun vanhaksi elää. :slight_smile: Mutta mites kanarian saailla kasvavat mini-baananit, eikös ne ole omaa lajia?

2 tykkäystä

Ovat omaa lajia kyllä, mutta käsittääkseni geenimutantteja myös kuten cavendish-lajike. Minibanaanit on jalostettu yhdestä lajista, sillä on kaksi kromosomistoa, kun taas cavendish on jalostettu kahdesta lajista ja sillä on kolme kromosomistoa.

Minibanaanin hyvä puoli on että se ei tummu kuorittuna. Sopii siis paremmin hedelmäsalaatteihin ym. Maultaan on makeampi.

3 tykkäystä

Loistava idea.

5 tykkäystä