Grillaaminen ja ruuanlaitto

Se on ihan makuasia. Jos on tottunut syömään vaan sitä nistipataa niin ymmärrän ettei tofu uppoa. En minäkään sitä joka päivä syö, mutta kuten kirjoitin, saa menemään alas.

4 tykkäystä

Nistipata. Kaikki ei välttämättä tiedä, mitä se on. Samalla ruualla on myös muita nimiä, esimerkiksi “pääkallo” ja “ooppaheija”. Kuvaavin nimi ehkä “makaronimössö”.

Käytännössä siis jauhelihaa ja makaronia sekaisin. Ruokaa voi tuunata mausteilla, hemapalla tai vaikka tuorejuustolla. Olen sitä syönyt myös säilykelihaan tehtynä.

7 tykkäystä

Osastolle jos ette ole koskaan maistaneet. Kokeillaas ihan normi keittoa tehtynä säilykelihasta. Voi kuulostaa alkuun oudolle, mutta on oikeasti toiseksi paras keitto heti gulassin jälkeen. Tenavat meillä tykkää myös.

E: Naudanlihasta. Sika/nauta on aika rasvaasta.

3 tykkäystä

Tänään on tarjolla oikein herkkujen herkkua. Emäntä päätti tekasta kaalilaatikon ja tuolla se nyt muhii uunissa, ei malttais odottaa :yum: Kyytipojaksi tuoretta ruisleipää ja puolukkahilloa, ai että :+1:

15 tykkäystä

Tomaattinen liemi vielä siihen niin alkaa olemaan aika hyvää…

Säilykelihakeitto tomaattiliemeen(kö). Muttia tölkki sekaan vai kuinka?

Gulassi, keittojen Mersu, kuuluu toki tehdä tomaattiliemeen (perunaa, naudanlihaa, paprikaa, valkosipulia, sipulia…). Unkarin matkan löydös. Harmi ettei lapset tykkää.

Varmistan etten mene keitot sekaisin.

No ihan normi keittoa niinkuin vinkkasit, mutta tuima turaus felixiä/heinzia/pyrettä liemeen (hiukan tomaattinen liemi) niin säilykelihakeitto mielestäni paranee…

Nötköttikeittoa? On muuten hyvää, mummoni tuota teki n. 20 vuotta sitten usein. Nyt on kyllä jo unohtunut herkku, pitääpi lähiaikoina valmistaa.

1 tykkäys

Jep, kulkee myös NötKöttikeitto nimellä. Nöt&Köt lienee ruotsia, toinen sika ja toinen nauta. Kuten mainittu, pelkkä nauta ei ole niin rasvaista ja tulee yhtä hyvää.

Ei, vaan nötkött on naudan liha. Ruotsiksi. Ei sikaa lainkaan.

2 tykkäystä

Näinhän se on. Sikanautapurkeissa lukee sitten svin- och nötkött. Tai päinvastoinkin, jos nauta on määräävämpi komponentti. Mutta kyllähän varsinkin vanhempi väki vaan puhuu “nötkötistä”, vaikka se olisi sikanautaakin. Näin olen ainakin itse huomannut, ei kansa viitsi halkoa hiuksia. Pääasia että on lihaa purkissa. :wink:

2 tykkäystä

Grillaamiseen liittyen mulla on edessä ehkä haasteita. Vajassa on viime syksynä ostettu Jamie Oliver grilli odottamassa myyntipakkauksessa.

Vanhakin hiiligrilli on vielä ihan toimiva, mutta tulipa sitten ostettua tuommoinen J.O. seuraajaksi. En kyllä ole mikään himogrillaaja, mutta jos nyt innostuisi hieman enemmän. Mutta sitä ennen siis testataan olenko “Jaajo vai Perälä”. :wink:

2 tykkäystä

Kun viimeksi tuli ostettua kaasugrilli niin kasausohjeessa oli 52 kuvaa, mutta kaikkien yllätykseksi sain sen toimimaan :slight_smile:

4 tykkäystä

Ite kokosin viime kesänä kaasusavustimen. Kaikki meni muuten hienosti, mutta laakean vesiastian pohjaan oli jäänyt ohut muovikalvo. Aika nopeasti sen sitten huomasi, että polttimen päälle tihkui sulaa muovia. Hieman palaneen ja sulaneen muovin irrottaminen oli aika paljon vaikeampaa ja useamman asennuskaljan vaatinutta kuin itse laitteen kokoaminen.

7 tykkäystä

Helppo herkku pienellä vaivalla. Toimi näin…koverra kahdesta valmispatongista keskusta pois (toki vielä paree, jos tekee patongit itse.) Voitele sisus oivariinilla. Lätki metwurstit pohjalle lisää päälle koskenlaskijaa ja tonnikalaa. Mausta oreganolla ja lätki juustoraaste päälle.

Paista ja lisää lopuksi raikkaat salaattivermeet päälle ja haluamasi soosi.

Todella helppoa ja hyvväää :+1:

9 tykkäystä

Paistelit vissiin uunissa, ei pannulla? Hölmö kysyy varmuuden vuoksi. :wink: Varmaan onnistuu grillissäkin. Jotain tommosta viritelmää vois kokeilla.

Juu ihan uunissa tuli paisteltua :+1:

1 tykkäys

Onko tässä pihvin käristäjässä pilkkuvirhe hinnassa ja onkohan tuollainen mistään kotoisin (luulisi 800C Beef Burnerilla saavan tumman rapsakkaa)?

(Kanta-asiakashinta 39,90€?)

Lidlin briossi, 2x 75g smashpihviä naudan 10% jauhelihasta, jääsalaattia, tomaattia, punasipulia, amerikanpekonia, 2 monterey jackjuustosiivua, alla sinihomejuustomajoneesia ja kannessa kurkkumajoneesia.

25 tykkäystä

Onko täällä kamado grillin omistajia?
Weberin pallogrilli on palvellut kohta 20 vuotta ja pitäisi päivittää.
Laadukas kamado on alkanut kiinnostamaan koska on hieman innostunut näistä “slow cookeista” ja savustamisesta. Myös pizzaa pystyy näköjään paistaa kamadoilla korkeissa lämpötiloissa joten ehkä kamado korvaisi myös Ooni pizzauunin jota on myös tehnyt mieli hankkia.
Mietityttää että onko kuitenkin kamado grilli sellainen “yleisgrilli” joka soveltuu kaikkeen?

2 tykkäystä