Grillaaminen ja ruuanlaitto

Jos tarkoitat tuolla slowlla hidasta, niin harkitse sellaista barbecue savustin/grilliä, jossa minä olen grillannut kerrallaan semmoset 7 tuntia hitaasta 80-100 asteessa tai sinne päin.
Tuossa yksi. Motonetissa saa satasella.

1 tykkäys

Itse hommasin viime kesänä juuri siitä syystä, että pärjäisi yhdellä grillillä mahdollisimman pitkälle. Ja hyvin on kyllä se tarve täyttynyt. Eilen oli esimerkiksi kassler n. 10 tuntia vähän päälle 100 asteessa omppusavussa nyhtöpossuuntumassa ja pizzaa on tehty esimerkiksi tammikuun tuiskussa 400-500°C asteessa. Tähän tarkoitukseen hommasin sellaisen vähän paremman pizzakiven ettei pohja pala, eikä tarvitse juurikaan kikkailla useammalla lämmönjakolevyllä tai muulla. Ja perus grillaus tietysti onnistuu hyvin, saa esimerkiksi ritilät eri tasoon tai toisen puolen epäsuoralle lämmölle ja toisen suoralle. Ainakin jos kyseisessä kamadossa on sellaiset puolikuun malliset lämmönjakolevyt.

Itsellä on myös yksi valurautainen parila erityisesti smash-burgereita varten ja 48cm:n muurikka sopii omaan grilliini myös hyvin. Siten siis varsin monipuolinen grilli, eikä hankinta ole kaduttanut. Ja hiilikori on kätevä ilmansaannin ja tuhkien puhdistuksen takia. Usein niissä pystyy vielä jakamaan korin kahtia, jolloin hiilet saa tarvittaessa rajattua pienemmälle alalle. Pyörivä varras on vielä omalla hankintalistalla.

Kamadossa pysyy lämmöt kyllä hienosti halutussa, joten itsekin olen tehnyt aiemmin mainittujen lisäksi grillissä esimerkiksi piirakkaa. Viime kesänä pisin veto yhdellä pesällisellä hiiliä taisi olla 17 tuntia, ja vielä olisi riittänyt polttoainetta pidemmäksikin. Tein ensin jonkun pidemmän bbq-vedon yön yli, ja koska myöhemmin oli tulossa vieraita grillaamaan, pidin grillin päällä matalalla lämmöllä vieraiden saapumiseen asti, jonka jälkeen lisäsin hiiliä sitten suoralla lämmöllä grillaamista varten. Toki sillä on iso merkitys, mitä hiiliä käyttää.

Kuitenkin varsinainen pizzauuni olisi vielä noihin pizzahommiin kamadoa parempi, mutta kun Oonitkin, varsinkin ne isommat, ovat melko hintavahkoja, on oma pizzauuni jäänyt vielä kaupan hyllylle. Jollain aikavälillä ajattelin kuitenkin sellaisenkin hommata. Mutta itse ostaisin kyllä ensisijaisesti kamadon jos noista kahdesta pitää valita. On se niin paljon monipuolisempi laite, jolla kuitenkin pizzatkin onnistuvat enemmän kuin kohtuullisesti. Hiiliä toki pizzaa tehdessä menee paljon, ja onhan tuollaiset lämmöt esimerkiksi grillin tiivisteille aika kovia. Lisäksi ylälämpö karkaa aina kantta avatessa, jonka takia paistaminen ei ole ihan niin optimoitua kuin se varsinaisessa pizzauunissa olisi.

10 tykkäystä

Kuulostaa tosi hienolta peliltä tuo. En sen kummemmin ole tuohon tutustunut. Muittenkin kokemuksia olisi kiva kuulla.

Iltapalaa tuloillaan :+1: Toimi näin. Osta/varasta parin kilon kasslerpaisti. Tee öljystä, grillimausteesta ja n.4-5 lihaliemikuutiosta
maustesörsseli. Levitä töhnä hyvin ympäri lihaa. Anna maustua jääkaapissa jonkin aikaa (aina parempi jos, vaikka yön yli.) Nyt tuli itsellä kiire, niin ei ollut, kun pari tuntia. Lämmitä uuni 200 asteeseen ja paista n. tunti. Sen jälkeen uuni 100-125 ja anna lihan lötkötellä alatasolla noin 4-5 tuntia. Peitä viimeisen tunnin ajaksi foliolla. Toki paistoajat riippuvat hieman uunista, mutta pääpiirteittäin tähän malliin. Sitten vaan folihattu pois ja “nyhtämäään.” :+1::yum:

Lopputulema oli kyllä taas erittäin onnistunut, vaikka ihte sanonkin.

Kyytipojaksi oli perunamuussia. Toimi näin. Keitä perunat. Pilko iso sipuli. Laita punaista maitoa kattilaan ja sipulit sekaan. Anna töhistä silleen sopivasti, mutta älä polta pohjaan. Kaada vesi pois potuista ja laita maitosipulihässäkkä joukkoon. Lisää samalla perkeleesti voita ja survo. Mausta lopuksi suolalla ja sekoita. Suolaakin saa olla reippaasti. Ite ainakin teen ison kattilallisen muusia aina kerralla. Suola ja voi on tämän sydän ei siis kannata säästellä, vaikka sydäntä voi särkeäkkin :grin:

7 tykkäystä

Tuossa Kamadolla aika ok näköistä ribsiä.

Tässä vielä hyvä video kamado grillien monipuolisuudesta.
Ja lisävarusteita löytyy paljon esimerkiksi pizzanpaistoon jne jne

Iso hatunnosto eräälle kaverilleni ja myös ex-työkaverilleni. Olen kyllä niin ylpeä hänen aikaansaannoksestaan, johon itselläni ei ole osaa ei arpaa. Kysyin häneltä, saako tätä autuutta jakaa. Ja jaettavaksihan tämä kuulemma on tehty, joten laitanpa tännekin. Ruuanlaittohan meitä kiinnostaa ja jotkut vamaan harrastavat eräretkeilyäkin.

Siis, yks mun kaveri on iät ja ajat harrastanut eräretkeilyä. Nyt hän on koonnut tiivistetysti kansiin tietämyksensä eräretkeilyn ruuanlaitosta. Kirja ilmestyy vapaasti ladattavana pdf-julkaisuna pro bono - rakkaudesta lajiin. Siitä on myös otettu pieni fyysinen painos, jota saa häneltä omakustannushintaan 10 eur plus mahdolliset postikulut 5 eur. Kirja on 60-sivuinen A5-kokoinen pehmeäkantinen neliväripainos laminoiduilla kansilla.

Tiedustelut itse kirjan tekijältä mieluiten sähköpostilla jukheino@gmail.com.

Ladattava versio tästä:
https://drive.google.com/drive/folders/1ycqpnP0Zq6CJqI4mXkP3sALaqmroCGjr?usp=sharing

Edit. Kuuleman mukaan eka painos meni kuumille kiville, mutta kaveri sanoi ottaneensa vielä lisäpainoksen. Joten kirjakin on ihan painettuna saatavilla, jos semmoisen haluaa. Tilanne siis 11.07.2021.

15 tykkäystä

Videossa on vähän teknisiä ongelmia, mutta mitä tulee itse hampurilaisen tekemiseen, niin jännityksellä odotin, että mitä hän meinaa tehdä tuon pihvin kanssa ja teki sen mitä pelkäsin, eli lämmitti mikrossa. Tuosta olisi voinut saada ihan siedettävän, jos olisi käyttänyt pihvin ja sämpylän pannulla.

Toki kukin tekee mieleisensä ja makuasioitahan nämä.

Meillä on kaksi purkkia nötköttiä kaapissa. Saisiko niistä mitään syömäkelpoista? Poiskaan niitä viitti heittää. Ylempänä oli vinkki,että keittoa! Mut ny ei keitto maistu :smiley:

2 tykkäystä

Kokeileppas vääntää siitä hampparin väliin pihvit. Vois ehkä toimiakkin :grin:

2 tykkäystä

Leikkaat viipaleita leivän päälle. Pienenä söin sitä joskus ihan sellaisenaan suoraan purkista. Mutta jotenkin tuntuu, että 40 vuotta sitten nötkötit olivat paremman makuisiakin. Ehkä niissä oli reilummin rasvaa.

2 tykkäystä

Joku aika sitten nostalgian himoissani ostin ja laatu on kyllä huonontunut vuosien varrella :thinking:

2 tykkäystä

Pyttipannu tai munakas.

4 tykkäystä

Ainoa oikea vaihtoehto on Pataljoonakeitto, eli Noppasoppa. Olet varmaan päässytkin nauttimaan sitä joskus inttiaikoina.

2 tykkäystä

Ostin Luciferin pallosähkögrillin. On muuten verraton vehjes näin rivariolosuhteissa… Samoin sähkösavustin oli aivan törkeen hyvä hankinta.

6 tykkäystä

Iltapala/yöpalapiirakka tulossa :+1::yum:

7 tykkäystä

Meil oli tänään poimituista kanrarelleista ja kinkusta lämpösiä voileipiä! Kyl ne kesän ekat sienet ja uudet oman maan perunat on parhaat.

11 tykkäystä

Nyt taas vaihteeksi onnistui pizza ihan lähestulkoon kympin arvosanalla :+1::yum:

14 tykkäystä

Rakas avovaimoni tekee parhaillaan meille pientä yöpalaa :yum:

10 tykkäystä

Kyll tuosta yhelle riittää.

1 tykkäys