Historian lehtien havinaa Tapparasta

Olin kyllä paikalla molemmissa peleissä, mutta jostain syystä muistan tuon ensimmäisen huomattavasti paremmin. Marja oli huikea ja oma suosikkini tietty. Ei se mitään huippukiakkoo ollut ja yleisöäkin vähän. Yhtään nimmaria en saanut noista peleistä, mutta en muista oliko syynä tiukat kotiintuloajat vai ZSKA:n pelaajien niuvuus.

1 tykkäys

Netin syövereistä löysin tiedon että Tapparalegenda Jorma Sevonin paita on Kangasalan jäähallin katossa. Onkohan muita vanhoja Tapparalaisia joiden paita on nostettu kattoon muualla kuin Hakametsässä? toki Teppo Nummisen ainakin.

1 tykkäys

Vammalan jäähallissa Mika Lehto.

7 tykkäystä

Reijo Ruotsalaisen 10 roikkuu Raksilan katossa, tosin kyseessä ei ole mikään Tappara-legenda (itse kyllä luulin että taustalla oli enemmänkin kuin kuusi liigapeliä).

2 tykkäystä

Niin tosiaan 6 ottelua pelannut Reksa Tapparassa. Itse muistan hänet vain todella ärsyttävänä vastustajana, kun toi yksin kiekon päätyyn aina kun halusi.

2 tykkäystä

Pienellä viiveellä tuli mieleen se toinenkin 2003 mestarivahti Pasi Kuivalainen, jonka paita roikkuu Niiralanmontussa. Kuivalainenhan oli jopa selkeä ykkösvahtimme 2003 runkosarjan päättyessä, kunnes Lehto käytti puolivälieräsarjassa tilaisuutensa, otti paikan takaisin ja loppu oli historiaa.

1 tykkäys

Onhan näitä näköjään. Kouvolassa Timo Nurmberg ja Petri Variskin näköjään onnistunut lentämään areenan kattoon, vaikka Tapparassa räpytteli lähinnä silmiään.

3 tykkäystä

Rane Korpi muistelee, Rauman lahja Suomen jääkiekko"journalismille" saa myös osansa.

8 tykkäystä

Kuuntele Jäädytetyt pelinumerot Yle Areenassa:

Ai hemmetti sentään, tässä haastattelussa paketoidaan Tappara ja Tapparalaisuus. Kalevi Numminen, legenda itse.

7 tykkäystä

Santtuvaroitus.

  • Olisin halunnut olla mukana juhlissa. Erikoinen homma, ettei minua kutsuttu. Joku virhe on tapahtunut, Ansakorpi sanoi ja jatkoi.
  • Olin kauden 1974-75 joukkueen kapteeni, mutta minua ei kutsuttu juhlaan. Pertti Koivulahti tuli kapteeniksi kevätpuolella 1976.

Tappara voitti kultaa 1975. Seuran verkkosivujen ja Jääkiekkoliiton ottelupöytäkirjan mukaan Koivulahti oli kapteenina mestaruuskaudella 1974-75. Jääkiekkoliiton mukaan Ansakorpi ja Pekka Marjamäki olivat varakapteeneja.

  • Koivulahti tietää ja Lasse Litma tietää, että olin 1975 kapteenina, Ansakorpi totesi.

Mikä juttu?

Selasin nuo 1974-75 pöytäkirjat lävitse. Kaikissa peleissä Koivulahti oli kapteeni, Marjamäki ja Ansakorpi varakapteeneita.

Olisko Santtu kalastellut jotain kohujuttua? Tai sitten Mussu Ansakorpi muistaa jotain väärin?

E. Edellisen kauden 1973-74 pöytäkirjoissa Ansakorpi kapteeni. Tuo kausi päättyi hopeaan.

Olisko tuotakin juttua tehdessä Santtu voinut tsekata vähän lasjemmalti ja jättää jutun tekemättä. Ei kohua.

18 tykkäystä

En tiedä menisikö tätä kautta viesti perille, mutta tämän Tapparan sivuilta löytyvän seuran ennätyksiä käsittelevän sivun voisi ehkä päivittää. Nyt on vuodelta 2010. @axe?

http://www.tappara.fi/liiga/tapparan-ennaetyksiae/

E: ja ainakin tämä myös: http://www.tappara.fi/liiga/tapparan-voittamat-palkinnot/

1 tykkäys

Äsken vanhoja albumeita selaillessani törmäsin muutamaan Theo Fleuryn Tapparan-aikaiseen lehtileikkeeseen ja ajattelin nyt tehdä sellaisen kulttuuriteon ja jakaa nämä jutut teidän kaikkien kanssa. Voisin kuvitella että ainakin nuoremmalle polvelle uusiakin juttuja yms.

25 tykkäystä

Ja vaikka vaivalla joka kuvan oikein päin kääntelin niin ne nyt sitten on tossa litaniassa pitkin ■■■■■■ :triumph:

4 tykkäystä

Älä huoli. Rankka jätkä kääntää tietokoneen näytön käsin. Tietysti joku voisi kertoa sen näppäinyhdistelmän millä näyttö kääntyy väliaikaisesti??

2 tykkäystä

Ctrl+Alt pohjaan ja nuolinäppäimillä ruutu kääntyy. Ainakin joissain koneissa. Ei välttämättä kaikissa toimi.

2 tykkäystä

Toinen vaihtoehto on esimerkiksi ottaa tabletista automaattinen näytön kääntö pois ja lukita se esim. pystyasentoon.

Kyllä me keinot keksitään :slight_smile:

Ps. Aivan huikea paketti @Kallunpirva - tuo hyviä muistoja mieleen :thumbsup:

1 tykkäys

Pertti Ansakorpi kun oli tuossa otsikoissa niin ei hän ihan turha seppä ollut. Hieno peliura pääsarjatasolla päättyi lopullisesti -78 finaalitappioon Ässille. Sen verran kunnioitettu pelimies hän oli uran jälkeenkin, että tarina kertoo, että Timi Suden piti kysäistä lupaa Ansakorvelta tämän käyttämään pelinumeroon kymmenen. Kelle tahansa tuota numeroa ei luovutettu, Timille lupa irtosi.

Suurinpiirtein noin ulkomuistista, en löytänyt tuota lähdettä tähän hätään.

5 tykkäystä

Menee HIFK:n sivuille, mutta Simo Saarinen ja Rassa Hirvonen puhuvat Jumalan teatterista, Paavi keskellä ja enkelit laidoilla: https://hifk.fi/tv/video/itflqdb2/

Sen verran jälkipolville avaavaa tietoa, että Ekku Lehtonen oli ja todennäköisesti on edelleen syvästi uskossa oleva henkilö. Ei esim. koskaan tainnut osallistua mestaruusbileisiin vaan meni sen sijaan kotiin hiljentymään.

10 tykkäystä

Nyt havisee taas historian lehdet. Joskus neljännesvuosisata sitten istuin hallissa jossain syksyn pelissä ja siellä soitettiin Tappara On Terästä -laulusta tehty uusi versio. Se oli vähän sellainen rap-tyylinen, vaikka rap ja varsinkaan suomirap ei silloin ollut oikein minkäänlainen sana eikä ainakaan kova sana. Oudointa kaikessa oli, että sen oli kuulemma tehnyt Tapparan silloinen hyökkääjä Jussi-Pekka Järvinen.

Sen koommin kappaleesta ei kuultukaan mitään. Mutta muistista se ei kadonnut, ei varsinkaan kun tässä joku vuosi siten tuli Pate Mustajärven versio. Silleen puoliaktiivisesti olin kysellyt asiasta ihmisiltä, joilla saattaisi olla yhteyksiä, että tämän vielä jostain löytyisi. Kunnes eilen, Tapparan toimiston takimmaisen nurkan laatikon kasettikasassa osui silmään kasetin kylki, jossa luki “Rap 17.7.90”. Innostuin ja etsin soittimen. Pettymys, kuului vain ikivanhaa Raptoriaa. Kelasin kuitenkin nauhan alkuun… ja siellä se oli! Kävinpä sitten digitoimassa piisin mp3-muotoon.

J-P. Järvinenhän otti myöhemmin taiteilijanimekseen J.P. Chase ja on ollut ilmeisesti useammankin kerran Venäjän euroviisuedustuskappaleen takana säveltäjänä tai tuottajana tai muuten. Ja taitaapi olla taas ensi keväänä.

Tässä kuitenkin näyte vuodelta 1990, täysin luvatta julkaistuna!

44 tykkäystä