Koulutus ja opiskelu

(Make) #81

Olen niin kaikkiruokainen, että melkeinpä mikä tahansa ruoka menee.

Ei ole uudistus mennyt ihan niin kuin jotkut ajattelivat.Joku valmistui kaikeksi onneksi ns.“reformia.”
A-studio käsittelee tänään aihetta omaan tyyliinsä.

(Varman päälle) #83

Oliko palstalaisten keskuudessa SOTE-alan ihmisiä jotka ovat tehneet tuon yleisen esivalintakokeen (AMK) ja päässeet siitä varsinaiseen pääsykoe-tilaisuuteen?

E. Lähinnä siis kiinnostaa mitä tuolla varsinaisessa valintakokeessa on?

Mä en voi muuta kun nauraa tälle päätökselle joka aikoinaan tehtiin kun soveltuvuustestit poistettiin ja ny ollaan aika kusessa.

"Vartijoiksi opiskelee lehden haastattelemien asiantuntijoiden mukaan kuumakalleja, jotka eivät sovi alalle. Hoitotyön opettajan mukaan lähihoitajaksi pääsee puolestaan kuka vain. Opettajan mukaan joidenkuiden kohdalla on “vain pakko toivoa, että he eivät saa töitä koskaan”. Opettajan mukaan he voivat olla jopa vaaraksi hoidettavilleen.”

https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/hs-lahihoitajakouluun-paasee-ihmisia-jotka-voivat-olla-vaaraksi-hoidettavilleen-opetusministeri-haluaa-soveltuvuustestit-takaisin/7125024

(Varman päälle) #85

Ehkä sosiaali- ja terveysalan perusopintoihinkin olisi hyvä saada jokin esivalintakoe.

No tästä tuli kyllä mielen eräs mun tuttu, joka on tosi hyvä tyyppi ja pääsi lähihoitajakouluun. Mutta kun kaveri ei pysty paikoitellen itsestäänkään huolehtimaan, niin ihmettelen kuin hän kyseiseen kouluun pääsi.
Mutta eikös se nykyään ole myös niin, että lähihoitajakoulusta pystyy todella monelle sosiaalialan puolelle sitten jatkamaan, että eiköhän tämä tasoita ongelmaa…

Omasta mielestäni vanha perushoitaja systeemi oli paljon selkeämpi ja siitä kun pystyy sairaanhoitajaksi ja muuten kouluttautumaan, niin toimi. En oikein muistakkaan miksi tuo piti muuttaa.

Tässä kun tämä ketju pomppasi eteeni niin voisin tähän kirjottaa. Tässä itsellä ajatuksissa on käynyt idea ilmoittautua Jyväskylän avoimeen yliopistoon lukemaan liikunnan ja terveyden perusopintoja. Ne kun saisi suoritettua, niin voisihan se olla hienoa pyrkiä jatkamaan siitä liikunnan kandi- ja maisteriohjelmaan. Omat opinnot ovat reilun kymmenen vuoden takaa, mutta eipä kai se koskaan ole liian myöhäistä opiskella. Töistä tänän tuli peukkua, koska urheilujärjestössä työskentelen ja työnkuva tulee muuttumaan enemmän valmennuksen suuntaan, niin ehkä siinä nähdään täälläkin hyötyä, että kouluttautuu lisää.

(Varman päälle) #88

No ei siellä Shakespearea tarvinnut lausua. Eli lähinnä selvitettiin käsitystä mihin ja miksi on hakemassa ja mitä taitoja ja osaamista tulevaisuuden ammatissa tarvitaan. Vähän tuollainen psykologistyyppinen tilaisuus.

Onkohan tämä pelkkä poliittinen lausunto? Nykyinen hallitus on toteuttanut niin hyvin säästöpolitiikkaa, että keskiasteella on luovuttu soveltuvuuskokeista ja lähiopetuksen määrää on vähennetty merkittävästi kirjatenttien kustannuksella.
Mistähän nyt yllättäen löytyisi rahaa kaikille toisen asteen koulutukseen ja jatkuvan oppimisen reformiin?

Pelkän perusasteen varassa olevien nuorten työttömyystilastot kertovat karua kieltään: tänä päivänä on hyvin vaikea työllistyä ilman koulutusta.

Jotta Suomi menestyy ja pärjää globaalissa kilpailussa, on meidän huolehdittava laadukkaasta koulutuksesta, tutkimuksesta ja osaamisesta. Tavoitteen saavuttamiseksi on välttämätöntä, että jokainen nuori saa toisen asteen koulutuksen ja Suomessa laitetaan liikkeelle jatkuvan oppimisen reformi.

Toisaalta vaaditaan takaisin karsivaa soveltuvuuskoetta tietyille aloille. Olemassaolevat soveltuvuuskokeet ilmeisesti ovat vain keino täyttää rajalliset aloituspaikat tietyillä aloilla. On nuorisotakuuta ja koulutustakuuta ja nyt on yksi reformi (josain määrin yksilöivä ja työelämäpainotteinen) käyttöönotossa toisen asteen koulutuksessa. Tähän vielä uusi reformi niskaan niin siellä alkaa koulutuksessa piiputtamaan kunnolla!

Koulutuksen isoin haaste asteesta huolimatta on nähdä se työelämän tarve tulevaisuudessa ja mukauttaa koulusta sen mukaan. Jatkuvan oppimisen reformi pitäisi suunnata opettavaan henkilöstöön että he tajuaisivat mitä siellä heidän alansa työelämässä tarvitaan.

Huomasin kysymyksen vasta nyt kun on jo myöhästä, eli ei taida vastauksista olla enää iloakaan. :smiley:

Toisaalta pääsykokeiden sisältö vaihtelee paljon SOTE-alan sisälläkin ihan koulusta riippuen, sama ala mihin TAMKiin haetaan ihan pelkällä sähköisellä kokeella sisälsi Saimaan ammattikorkeakoulussa psykologin haastattelun ja jonkinnäkösen liikuntakokeenkin.

Mihin kouluun & koulutukseen hait?

(Varman päälle) #92

Joo, jännä homma että monet AMK:t ovat kuitenkin samassa “hakuyhteistyössä” eli varsinaisen hakukokeen tuloksia käytetään muihinkin hakuvaihtoehtoihin.

Diakonia AMK/Sosionomi. Varmaan tällä kertaa jään rannalle. Jos olisi vähän etukäteen tiennyt mitä tulemaan pitää niin ehkä olisi paremmin voinut asennoitua ja sisäistää ja prosessoida valmiiksi.

Tulevaisuudessa eli “Käytännössä uudistus koskee opiskelunsa syksyllä 2020 aloittavia lukiolaisia, sillä uuden lain mukaiset muutokset koskevat kokelaita, jotka aloittavat ylioppilastutkinnon suorittamisen kevään 2022 tutkintokerralla.”

Jatkan täällä. Helsingin yliopistossa on juuri valmistunut tutkimus peruskoulussa oppimisen tason laskun syistä.

Varmaan digitalisoinnin ajateltiin sopivan pojille mutta toisin kävi. Tässä ehkä suurin syy miksi pojilla on vaikeampaa:

Poikien ja tyttöjen ero alkaa näkyä hyvin varhain, sillä tyttöjen kehitys on keskimäärin kaksi vuotta poikia edellä koko peruskoulun ajan. Tytöt ovat poikiin verrattuna vastuuntuntoisia ja aloitteellisia varhemmin.

Millä tuota eroa saataisiin tasoitettua, siinä riittääkin haastetta.

Tredussa on ihan mielenkiintoiset valintakriteerit ollut sosiaali-alan koulutukseen. Haussa sai pisteitä siitä, kun on työtön ja ei ole aiempaa ammattia opiskeltuna. Itsellä on aiempi ammatti, mutta sen olen valinnut joskus 16 vuotiaana arvalla. Vähän on kerennyt ihmisenä muuttumaan.

Tavallaan vähän katkera olen, kun puoli vuotta raatanut koulupaikan eteen töissä isolla motivaatiolla. Pohja nimenomaan päihdealalle noin muutenkin iso, kun on sitä paljon nähnyt kaveripiirissä ym. Omasta mielestäni olen hyvä hakija.

Nokialle olisin tullut valituksi, mutta siellä ei alakaan päihdepuolen koulutus. Sekin jännä, että Nokialla minut nähtiin hyvänä hakijana ja Tampereella ei. Sama koulu kuitenkin. Nokian opinto-ohjaajan kanssa puhuin pitkään eilen puhelimessa ja sanoi, että älä vaan luovuta. Jäi positiiviset fiilikset. Tuli kehuja, että haastattelussa näkyi palo ja motivaatio alalle. Kehui myös jo hakemaani kokemusta alalta.

Laitoin jo uudet hakupaperit Tampereelle ja samaan kouluun, eli Treduun. Onko vielä kanttia antaa pakit. Meinaan alkaa jo vaatia kanttia. Nyt tosin sanottiin, että aiempi ammatti tai lukio pitää olla pohjana. Näin luulin asian olevan viimeksikin.

Haen niin kauan kun pääsen sisään. Sen takaan.

(Jarkko Mäkinen | Titta på ylähylly!) #96

Neljättä päivää mennään uudessa kodissa, joten voisi olla pienen summauksen paikka ekan viikon osalta.

Meillä on ihan hyvän olonen porukka kasassa ja ikään kuin huomaamattani otin hieman johtajan roolia. En mitään kummolalaistyylistä mutta omiin toimintatottumuksiini nähden isoa.

Yleensä olen vain tyytynyt pälyilemään taustalla mutta nyt olen “tunkenut” itseäni näkyville. Isoin “syyllinen” tähän on ns. alfauroksen/alfanaaraan puuttuminen. Useimmiten joukosta huomaa jo heti kättelyssä kuka on tottunut valtaan ja johtajuuteen. Nyt sellaista henkilöä ei ole näkynyt ja näin olen ottanut itse roolia.

Tosin, kun huomasin yhden luokkalaisen näyttävän Jukka Peltolalta, olen taas jättäytynyt vähän syrjempään. :smile: Hän tuntuu johtajalta ja annan mieluusti tilaa hänelle. Rennon ja reilun olonen kaverikin mitä olen seuraillutkin taustalta. :ok_hand:

Ekat päivät ovat olleet hyvin pitkälti orientaatiota, joten kovin raskaita päivät eivät ole olleet. Kodissakin alkavat tavarat löytämään paikkojaan.

Kai tää tästä suttaantuu. :smiley:

(Team Kameleontti) #97

Mitä menit opiskelemaan ja minne, jos saa kysyä? :slight_smile: Muutaman viestin päästä ei ainakaan tässä ketjussa näkynyt…

Nauti! Oma fuksivuosi oli ehkä elämäni hienointa aikaa, vaikka ei ole valittamista nytkään.

Toki fuksivuoden onnistuminen riippuu hyvin paljon siitä, mitä kaikkea aktiviteettia koulu / järjestöt järjestävät, kuinka paljon on orientaatiota jne. TTY:llä homma toimi mainiosti, ainakin paremmin kuin muutamissa muissa korkeakouluissa, joiden toimintaa olen nähnyt.

Tosin ristiriitojakin on ollut, kun monissa orientaatioviikon tapahtumissa korkki aukeaa ja se ei ole kaikkien juttu eikä tarvitsekaan olla. Toisten iloa ei silti tarvitse kenenkään pilata omien mieltymysten vuoksi.

(「LIVE IS LIFE」) #98

Fuksivuoden ja alkoholismin raja on joskus hiuksenhieno. Ainakin meikäläisellä ollut tämä kolmosvuosi selvästi aiempia kuivempi, koska
a) Perus kolmiot, haalaribileet ja teekkarisaunat alkavat olla aika nähtyjä.
b) Kurssit ovat perusopintojen jälkeen oleellisempia, joten menee aikaa opiskeluun.
c) Maailmassa on ihan riittävästi ilmaista viinaa.

(Jarkko Mäkinen | Titta på ylähylly!) #99

Lähdin Riihimäellä Hämeen ammattikorkeakouluun lukemaan konetekniikan insinööriksi. :nerd_face:

Monella tavalla nykylukiolaisia koulutetaankin…