Nopeusrajoitukset ja ylinopeusvalvonta

Molemmissa päissä sisään ajettaessa ja ulos tultaessa. Ei siis tietääkseni tunnelissa sisällä.

Sijoittelusta voi sitten olla muutenkin montaa mieltä, kun sisäänajo on aina tunneliin mentäessä alamäessä, joten kipurajan ylitys tulee helposti jopa vakkarilla ajettaessa jos on jo valmiiksi ns. rajoilla.

Ainakin idästä tullessa alamäki on muistaakseni sen verran reipas, että luultavasti joutuu jarruttelemaan jopa. Tai sitten on tultava jo viimeinen puolikilsaa varmuuden vuoksi alinopeutta, -10 km/h tms. Onneksi en joudu päivittäin tunnelia käyttämään, vaan eiköhän tuohon totu. Pakko kun on.

Onhan tuosta nyt kolme viikkoa jauhettu Aamulehdessä, että kamerat ovat sisään- ja ulosmenoaukoilla ja niiden jälkeen voi painaa tallan pohjaan. Kommenteista päätellen 80% ärsyttää liian pieni nopeusrajoitus.

2 tykkäystä

Mittaako ne keskinopeutta? Ainakin yksi poliisi kaverini sanoi että eivät mittaa ja vielä viime viikolla ei ollut edes kameroita vielä paikalla.

@Seurailija

Löytyy tästä ketjusta vähän ylempää viesti, jossa tuo asia kerrotaan.

Menoaukoille sijoittaminen johtuu tietenkin liikenneturvallisuudesta. Tosi harmi jos ihmiset luulee, että ne olis alamäessä sen takia, että herkemmin ihmiset napsis sakkoja. Dennis ja kumppanit kyllä tietää mitä tekee.

6 tykkäystä

Nimenomaan. Nyt kun etätyötkin ovat tulleet jäädäkseen ja ne jotka vielä autolla liikkuvat, näyttävät maskin takaa vain silmänsä. Mitenkähän siihenkin jatkossa suhtaudutaan. Kyllä tässä Deniksellä ja kumppaneilla haasteita riittää. Käsittääkseni tuotto on ollut laskusuunnassa.

Mutta eikö ne mittauspisteet vois olla sen edeltävän mäen päälläkin tai vaikka tunnelin sisäpuolellakin. Jos noissa on jotain ongelmaa, niin kyllä niihin ratkaisu löytyy.

1 tykkäys

Luulin kylien kyylien olevan mennyttä talvea ja so 1980, mutta törmäsin eilen vanhaan mummoon joka huiskutti kättään. Reilu jarrutus ja avasin ikkunan. Totesi, että voisitko vähän ajella hiljaisemmin, kun on elukoita ja kuulema tuolla pitkällä suoralla vedät pohjia.

Nooh, joulun tullessa lupasin keventää kaasujalkaa ja leikkiä Grönholmia muualla.

2 tykkäystä

Jos liikenneturvallisuudessa ilmenee ongelmia kameran nykyisten sijoittelujen suhteen, niin ihan varmasti niille löydetään paremmat paikat. Esim. tunnelin sisäänmenoissa alamäkien loppuun, ja mielellään vielä joku muu merkki siihen peittämään kameraa, niin alkaa varmasti liikenne muuttua turvallisemmaksi.

2 tykkäystä

Tänään vähän ennen neljää oli jokin huoltoauto tunnelin suulla ja tolppa oli käännetty alas. Laittoivatkohan kameroita?

Tammikuussa vasta rupeaa räpsymään. Lähdettä en nyt jaksa kaivaa. Oli Aamulehdessä muistaakseni.
Edit. Syy viivöstykselle oli se että vaihtavat niihin luodin kestävät lasit.

2 tykkäystä

Aamulehdestä kun juttua tunnelin nopeusvalvonnasta lukee, niin turvallisuuteenhan poliisi vetoaa. Mutta suurin huolenaihe tuntuu olevan nopeudet tyyliin 177 km/h jne. Niihin viitataan kovasti ja onhan pakko olla samaa mieltä, että ne on saatava pois. Näiden suurten yksittäisten ylinopeuksien voimakas esille nostaminen on ihan hyvää mediapeliä. Kukaan ei taatusti voi kuin sanoa muuta kuin “kyllä”.

Mutta pikkuisen farisealaista tämä siis on, kun kuitenkin oman arvauksen mukaan suurin osa kassavirrasta tulee lievistä ylinopeuksista. Jollain 70km/h:n nopeudella ei siellä mielestäni turvallisuutta vaaranneta, jos turvaetäisyydet ovat kunnossa. Enkä nyt tarkoita sitä korona-ajan kahta metriä, vaan sitä mistä puhuttiin jo autokoulussa. :wink:

3 tykkäystä

Yhden tutun poika kiskaisi tunnelissa 175 km/h:

Ehkä se on hyvä että kamerat tulevat niin ainakin räikeimmät tapaukset jäävät pois.

2 tykkäystä

Lievästi eri mieltä: ei ne lopu, kiinnijäämisen riski kasvaa, kunnes teinit (ei saisi yleistää, mutta menköön tällä kertaa) keksivät jonkun muun paikan tai peittävät pärstän tai kilven, kas kun ei ne teinit (taas yleistys) ole kauhean tyhmiä, ainakaan kaikki ainakaan joka asiassa!

Siis vaikka väitän että teinit ei ole kauhean tyhmiä, mitä juuri tuollainen kaahailu vastaavasti on, niin teinien käytöstä ei aina oikein voi verrrata meidän ns “aikuisten” käytökseen; se joka ei ole teininä hölmöillyt edes vähäsen, voi nostaa käden ylös ja vaikka viskata sen ensimmäisen kiven! Ei teinien(kään) idiottimaisuuksia tarvitse sietää ja aina ymmärtää, mutta edes hiukan lievemmällä asteikolla tuomitseminen olisi ok. Umpihullutta ja täyttää ku**päisyyttä en tarkoita.

4 tykkäystä

Miten olisi sellainen urheilukisoista tuttu kiskoilla liikkuva kamera? Valkkaa siitä suuaukolta potentiaalisimman hurjastelijan esimerkiksi automerkin perusteella ja lähtee seuraamaan sitä koko tunnelin ajan. Turha siellä on mitään yariksia kuvata.

2 tykkäystä

Tunnelien suuaukoilla olevissa valvontakameroissa luodinkestävät lasit ovat aiheuttaneet hankaluuksia ja ne joudutaan vaihtamaan. Tammikuussa alkaa sakkoja tulemaan. Kamera kuvaa kaikkia kaistoja.

1 tykkäys

On kyllä erittäin mielenkiintoista nähdä miten nuo kamerat vaikuttavat ihmisten ajokäyttäytymiseen.

Itse ajan tunnelin läpi molempiin suuntiin kun käyn pelissä Hakametsässä. Varsinkin paluumatka on tietenkin ruuhkainen ja tunnelissa ajetaan erityisesti vasemmalla kaistalla aika reipasta vauhtia eli nyt sitten alettaneen jarruttelemaan tunnelin molemmissa päissä. Toivottavasti kaikki on ruuhkassa hereillä.

2 tykkäystä

Sen mitä nyt parin kerran otannalla oon itse ajanut tunnelista läpi niin nopeudet on kyllä laskeneet selvästi. Otanta siis vielä liian pieni että voisin varmasti sanoa, mutta tuntuma on selkeä. Luulen että ihmiset kuvittelevat että mitataan keskinopeutta, koska siitä oli paljon puhetta tunnelin valmistuessa että keskinopeusvalvonta tulee. Näinhän asia ei siis ole, vaan nopeutta mitataan normaalisti tunnelin suuaukoilta.

1 tykkäys

Loppuvuodesta ajelin taas vaihteeksi aamuisin Hallilan kautta töihin.
Nyt mä olen satavarma että kolmenkympin rajoituksesta huolimatta Pehkusuonkatu on nopeampi. Mun edellä ajanut pyöräkona kääntyi Pehkusuonkadulle ja minäö jatkoin risteyksestä suoraan.
Päästelin aamuhämärissä Havumetsänkadun kautta “hiukan reippaammin” ja se kolmekymppiä ajanut pyöräkone oli mun kanssa samaan aikaan risteyksessä, sillä erotuksella että minä odottelin kolmion takana vuoroani.

1 tykkäys

Jos ne vaikka alkaisi ajamaan rajoituksen mukaan :+1: