Tupakointi ja sen lopettaminen

Täällä 5 tai 6 vikkkoa takana ilman…en edes muista tarkalleen millo viimesen vetäsin. Itsellä on noita mintunmakuisia 1mg imeskelytabletteja(isompia pahvipakkauksessa olevia,ei pieniä muovirasiassa) jotka ovat ihan hyvän makuisia ja tuntuvat auttavan. Käytän niitä vähä kuin nuuskaa eli törkkäön sen tonne ylähuulen alle ja siellä saa imeytyä :slight_smile: 0-2kpl käytän päivän aikana,juopotella en ole vielä uskaltanu :grimacing:

2 tykkäystä

Totta. Itsellä taukoa tupakoinnista kolmisen vuotta ja välillä käy edelleen mielessä. Toki yhä harvemmin kuta kauemmin on aikaa viime henkosesta. Välillä menee jo pitkiäkin aikoja ettei muista koko tapaa. Fyysinen mieliteko on jo mennyt aikaa sitten, mutta edelleen on tilanteita joissa tupakka käy mielessä.

4 tykkäystä

Jaahas. Sen verran on oltu tupakkalakossa, että viikkomäärästä ei ollut enää täyttä varmuutta.:laughing:
Viittä tai kuutta muistelin ja täältähän sen sai tarkistettua.:stuck_out_tongue_winking_eye:

Kuusi vikkoa ilman tupakkaa.
Sinänsä hauska yhteensattuma että aloitin tupakkalakon samana päivänä kun @Oijennus lopetti(?) tupakoinnin.

Mites muilla…???

1 tykkäys

Täällä ollaan ihan alkutaipaleella, mutta toistaiseksi voittoisasti :wink: Se on kiva, kun on yrittänyt monta kertaa lopettamista erilaisin metodein ja yleensä päässytkin 3-4 kuukauteen. Mieli yrittää tehdä tepposia “ei yksi oo mitään” jne. mutta kaikki tämä on tuttua. :stuck_out_tongue:

1 tykkäys

Aloitin myös tauon tulloin. Olin aikanaan kolme vuotta polttamatta ja sitten aloitin uudelleen, joten ei puhuta lopettamisesta mitään.

2 tykkäystä

Nyt kun muistutit…Juuri samoja aikoja olin itse joskus tupakkalakossa joka katkesi kaverin varpajaisissa.:rolling_eyes:

Kuuden viikon aikana en ole ajatellut kuin kai yhden kerran kokonaan lopettamista?
Kun pääsisi edes siihen että tupakkaa palaisi vain juopotellessa, niin sekin olisi hyvä.
Kylmä vuodenaika helpottattaisi tupakkalakkoa kun ulkona on niin helevetin kylmä ettei sinne viitsi mennä.:laughing:

1 tykkäys

Sen olen jo itsekin oppinut monien lopettamispäätösten jälkeen, että enään en lopeta, olen vaan lakossa. Pari päivää nyt mennyt, eikä mitään vieroitusoireita, olen siis enemmänkin tapatupakoitsija kuin nikotiinikoukussa.

1 tykkäys

Tätähän se aika monella on. Nikotiiniriippuvuus on helposti lyötävissä ja se ei ole kuin muutaman päivän juttu. Fyysisen riippuvuuden nikotiiniin huomaan itse lopettaessani ainoastaan yöunien menetyksenä eli ensimmäiset pari viikkoa elimistö on aivan sekasin ja ihmeissään. Toisaalta nukkuminen lopettamisen jälkeen on outoa, koska nukkuminen tuntuu palauttavan jotain elimistön suorituskykyä, kun taas silloin polttaessa et oikeastaan palaudu edes nukkumalla yhtään.

Tapa sinänsä on hyödytön; vertaan tupakointia tapana sellaiseen, että haluatko pistää joka päivä 10-20x piikillä sormeen niin että veri vuotaa? Ei tuo kenenkään mielestä kivaa ole, mutta aivan täysin turha tapa. Voihan asiaa ajatella vaikka mistä lähtösuunnasta, mutta tuosta tavasta ei vaan ole mitään hyötyä.

Itselleni se on se rituaalinen käytös, että johonkin hetkeen kuuluu se tupakka. Niistä hetkistä pitää vaan oppia pois, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Ekat päivät arvostan tätä elimistössä käyvää muutosta ihan sikana, kun olo paranee niin paljon ja niin nopeasti. Sitten siihen tottuu ja unohtaa ja silloin tupakka taas kyselee, josko kerran kokeilisit.

Tästä otan kiinni.
Jos tuo väite pitää paikkansa niin se on hyvä.
Kun ei tupakoi, niin voi ottaa olutta vaikka kaksin käsin ilman että on vielä maanantainakin väsynyt olo??

Ekat kaksi viikkoa ihmettelin tätä samaa.:grin:
Nyt alkaa jo tottua hieman tupakoimattomuuteen.

@BlueOval en tiedä, kuinka yleinen tuo unettomuus on, mutta minulla se on ainoa fyysinen oire kovin usein :smiley: Unen laatu on alkuun heikkoa, mutta muutamassa viikossa se muuttuu. Lopulta se on oikeastaan parempaa.

1 tykkäys

Ihan sillä nappasin tuosta kiinni koska olutta ottaessa menee myös tupakkaa ja reilusti.:grin:
Itse en ole huomannut mitään yhteyttä tupakalla ja unenlaadulla.
Alkoholin ja unenlaadun yhteyden olen huomannut.:laughing:

1 tykkäys

Noi on aika henkilökohtaisia. Tietysti, jos käytät tälläkin hetkellä nikotiinikorvaushoitoa niin silloinhan elimistösi ei ole siinä nikotiinittomassa tilassa. Ja tämä ei siis ole kritiikkiä; jokainen tekee itse tavallaan. Minä ainakin yhdistän tuon unettomuuden juuri siihen nikotiiniin ja yleensä olen lakkoillut @Oijennus tapaan ilman korvaushoitoja.

Onhan noita lyhyempiä noin viikon tupakoimattomia jaksoja ollut useinkin ilman nikotiinipurkkaa.
En ole huomannut eroa silloinkaan, joten lienee todellakin varsin henkilökohtaista?
Tästä on siis turha vääntää tämän enempää, niillä mennään mitä on saatu.:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

7 viikkoa ilman tupakkaa.
Mites muilla tupakkalakkolaisilla menee?

3 tykkäystä

Reilu viikko ilman, ei mitään isompia ongelmia. Nälkä tuntuu olevan kokoajan, paino varmaan nousussa.

2 tykkäystä

Olen päättänyt suoda ensi lauantaina itselleni tupakointipäivän, jos alkaa olutta ottaessa tekemään tupakkaa mieli.
Jos tulee tupakoitua niin ainahan voi aloittaa sunnuntaina uuden tupakkalakon.:no_smoking:

2 tykkäystä

Aika riski kokeilu… tsemppiä joka tapauksessa. Toivottavasti kestät

Mun piti olla kirjoittamislakossa ja varmasti jatkankin sitä taas, mutta…

ET NYT ■■■■■ LÄHDE TUOHON LEIKKIIN!

Aloitat taas kaiken alusta.

7 tykkäystä

Hyvin menee ainakin vielä. Oliskohan mulla ny reilu 6vikkkoa takana jos oikein muistan. Lauantaina klo11 aamulla tarttee rupee olutta maistelee pikkujouluissa ja sit toisen porukan kanssa kokoontuminen n.klo16 ja tappara-kerho televisiosta. Tuossa päivässä on kyllä kaikki ainekset lakon loppumiseen… Olut,Tappara(jotenki pelko persiis ettei tauon jälkeen peli heti lähe rullaa) ja yli puolet porukasta “ärsyttäviä” kerhofaneja. Nyt ensimmäinen tosi testi siis lakon alkamisen jälkeen. :grimacing:

@BlueOval :in inspiroimana kävin tuossa videotarkastuksen aikana jemmakaapilla kaivamassa hätävara pikkusikariaskin minkä jätin jemmaan noin 7 viikkoa sitten. Poltin vajaa puolet sikarista ja totesin että onpa pahaa ja tumppasin.

Lakko ehkä meni, mutta käsitys vahvistui että voiton puolella.

Tapaa ikävä, ei itse tuotetta.

6 tykkäystä