Tupakointi ja sen lopettaminen

Juu, tuohan parantaa vain meidän tupakoitsijoiden viihtyvyyttä. Huonosti ilmastoidut tupakointitilat ovat kyllä karmeita paikkoja.

Nimenomaan, tuohan saattaa jopa lisätä tupakointia baari-illan aikana. :thinking:

Sama täällä. Ei niin rujoa keliä ollutkaan että sisällä savustulaatikossa olisi ollut viihtyisämpää.
Olen nyt ollut muutamia vuosia polttamatta ja oikeastaan ainoa mitä siitä tavasta olen jäänyt kaipaamaan on nuo ulkotupakointipaikat, siellä kuuli aina parhaat jutut.

Sama täällä. N. 5 vuotta savuttomana ja ainoa mitä kaipaa on tupakkipaikat ja aamusavut vapaapäivinä (hyvän aamupalan päälle).

Minä kävin intissä tupakkapaikalla muiden kanssa juuri juttujen vuoksi. Ei siellä ole mikään pakko tupakoida! Minä en ole tupakoinut koskaan.

Nyt muuten löytyi yksi huono puoli tupakkalakosta.

Aikaisemmin on tupakkia takapihalla poltellessa tullut tongittua voikukat pois kuleksimasta.
Nyt kun on vähemmän tullut oltua takapihalla, niin voikukkia oli viittä vaille *itun paljon.
Nyt on sitten rakko kämmenessä kun kävin kaivamassa voikukat ylös kukkalapiolla.:zipper_mouth_face:

Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä on miettinyt kovasti keinoja, joilla tupakka- ja nikotiinituotteiden käyttö saadaan loppumaan 2030 mennessä. Keinot ovat kuitenkin entiset: kieltoja, rajoittamista ja verotuksen koventamista. Mainittiinpa myös vierotuksen avustaminen.

(Henry Viktor) #390

Minusta se on mies, joka pystyy ihan itse päättämään, ettei halua ehdoin tahdoin pilata keuhkojaan vetämällä hiilidioksidia, monoksidia ja nikotinia sisäänsä.

En ihan hirveästi jaksa arvostaa sankaruutena keuhkoahtaumataudin ja/tai keuhkosyövän hankkimista oman kuoleman syyksi :wink: .

Kouluaikoinani oli ihan hauska hokema tuo: "Nuoriso pois kapakoista - enemmän viinaa urheilukentille :wink: .

Tai jos rinnastetaan USAn kivääriliiton hokemaan:“Ase ei tapa vaan ihminen”. Sinänsä paikkansa pitävä lause. Eivät ase, tupakka ja viina (huumeista nyt puhumattakaan) ketään tapa, ellei ihminen syystä tai toisesta niin tahdo.

Tupakoinnin lopettaminen on siis tahdon asia. Se on jokaisen henkilökohtainen valinta, mitä tekee. Turha selitellä: eiku mutku ja sitku.

(One liner) #391

En tiedä onko ikinä ehdotettu, mutta pienessä päässäni olen miettinyt yksinkertaista keinoa. Nostetaan tupakoinnin ikärajaa joka vuosi yhdellä vuodella niin, että vuonna 2000 syntynyt ikäluokka olisi viimeinen joka sitä saa kaupasta ostaa. Alussa tietenkin välitys nuoremmille saattaisi lisääntyä, mutta esimerkiksi viiden saati kymmenen vuoden päästä ei alaikäisten nuorten täysi-ikäisetkään tutut saisi enää haettua heille kaupasta tupakkaa. Alaikäiset kuitenkin ovat suurimmassa riskiryhmässä koukuttua tupakkaan.

(Henry Viktor) #392

Laki voi rajata keuhkojen likaamista tilastollisesti mutta henkilökohtaisesti savun vetämistä keuhkoihin se ei voi estää :wink: .

Ilmankos YLE aloitti jo viime viikolla nuuskan kauhistelun. Taisi olla alkusoittoa ministeriön kukkahattutyöryhmän mietinnölle.

(Henry Viktor) #394

Niinpä. Kansalaisen perusoikeuksiinhan tulee kuulua oikeus tärvellä vapaasti oma terveytensä kukkahattutätien toiveista piittaamati :wink: .

Soteuudistuksessa on puhuttu vain hoidon valinnan vapaudesta mutta jätetty kokonaan hunningolle se valinnan vapaus, joka koskee hoidon tarpeeseen johtavan taudin/ sairauden hankkimisen vapautta. :innocent:

Mitä jos lopetetaan ihan kokonaan tuollainen ylekatsova moralisointi ja palataan relismin pariin. Ministeriön asettaman työryhmän mietinnöt toteutuessaan ainoastaan pahentaisi ongelmia, vähentäisi valtion verotuloja suhteessa tupakoinnin aiheuttamiin haittoihin ja lisäisi merkittävästä rikollista toimintaa.

Jos THL;n ja ministeriön kampaviinerikojoudtsjilla olisi vähääkään järkeä päässä, he pyrkisivät vähentämään haittoja. Ei luomaan uusia. Jos luulet, että tupakointi loppuu lakien tai sinun ärsyttävän besserwisseröinnin avulla, olet väärässä. Kieltolait eivät ole koskaan tehonneet kovinkaan hyvin. Ainoastaan riittävän ankara uskonto tai ihmisen vapaa tahto sen voi lopettaa.

Työryhmän ainoa järkevä mietintö taisi olla lääkehoidon ottaminen kelakorvauksen piiriin. Parhaimmat keinot tupakoinnin vähentämiseen, olisi nuuskan ja sähkösavukkeiden myynnin vapauttaminen, mutta tästä ei ideologisista syistä ole mahdollista edes keskustella.

Olet oikeassa siinä, ettei mikään kieltämällä lopu.

Mutta kun asioista, kuten tupakan ostaminen, tehdään riittävän vaikeaa/kallista, niin ajan myötä se vähenee merkittävästi. Nyt jo nuoriso polttaa vähemmän kuin ennen.

Koska sama moraalisota alkaa viinan suhteen?

(Henry Viktor) #397

En suinkaan moralisoi vaan totesin tosiasian. Kaikki kieltäytyminen sellaisesta, mitä tekee eikä oikeastaan tahtoisi tehdä, on tietenkin pirun vaikeaa, mutta riittävän vahvan tahdon ja sen perustana olevan motiivin se vaatii.

Kolmisenkymmentä vuotta vei minultakin, ennenkuin se riittävä tahtotila syntyi. Sitä ennen yrittelin vähentää/lopettaa erilaisilla vippaskonsteilla, jotka eivät tehonneet, minkä toistaalta itse tiesinkin. Harrastelin itseni petkuttamista, mikä on se tehokkain petollisuuden versio.

Alko/viina on mennyt helpommin, koska en koskaan ole absoluutikoksi pyrkinytkään. Raja on silti pysynyt aika hyvin kasassa. Alkoholistin taas ei kannata koskaan pyrkiä vähentämään ryyppäämistä, sillä se on itsepetosta, joka vain pahentaa ongelmaa. Hänelle valinta on joko täysraittius tai rapajuoppous.

Nämät ovat tuhannesti todettuja faktoja eivätkä mitään moralisointeja. Kukin minun puolestani saa taaplata tyylillään, mutta sitten vain on kestettävä seuraukset kuin mies eikä pidä valittaa, miten vaikeaa elämä on.

Perskeles että tekee mieli tupakkaa.
Muutamia olusia ja ja väkijuomia nauttineena on pakko vetää nikotiinipurkalla.
Vajaa pari tuntia ja saa vetää tupakan.

No jos purkalla loppureissu myös.

Ei mee.
Mulla on tää homma täysin hallussa.
Tupakkia poltetaan vain kun otetaan kaljaa.

Taidan haastaa sut kaljanottoon tulevana kautena meidän pyhätössä ilman röökiä.

Nyt on paha.
Mä pystyn ottaan kaljaa ilman tupakkia jos on pakko.
Otan haasteen vastaan.