Tupakointi ja sen lopettaminen

Ei kenenkään tarvitse ottaa mitään huomioon. Ihmiset on ihmisiä - ihan samalla tavalla tupakoimattomat tekevät ajattelemattomia asioita. Tiputtavat roskia luontoon jne. jne. Jos joku ei osaa ottaa jotain huomioon niin jokaisella on velvollisuus käydä sanomassa asiasta kivasti ja jos ei pysty sanomaan kivasti tai järkevästi niin sitten ei kannata sanoa ollenkaan.

Sen verran kaiken harmituksensa keskellä kannattaa käyttää aikaa, että miettii, miten asian toiselle ilmaisee.

2 tykkäystä

Tavan tupakka sisältää addiktoivia aineita, jotka ovat nikottiniakin voimakkaampia addiktoimaan. Nikotiiniparka saa usein kaikki syyt. Otetaankohan noissa tuhansissa tutkimuksissa huomioon muut aineet kuin nikotiini vai käsitellänkö niissä ainetta nimeltään tupakka, joka sisältää tupakkakasviin sisältyvien aineiden lisäksi kaikki lisäaineina siihen ympättävät asiat?

Tiesitkö että tupakkaan laitetaan lisäaineena mm. tuoksu? Lisäaineeton tupakka ei haise oikeastaan miltään, tai ehkä palaneelta kuivatulta lehdeltä. Lisäaineetonta tupakkaa saa kaupasta. Saa jopa luomua, mutta se on käärittävä itse.

Tiesin tämän kaiken, mutta addiktion aiheuttaa nikotiini. Nikotiiniaddiktiosta elimistö vapautuu n. 2 viikossa. Olen lopettanut monta kertaa - samalla toki aloittanut monta kertaa uudestaan.

Itse olen oman helvettini luonut ja itse siitä eroon täytyy päästä. Lopettaessa en ole vielä koskaan tarvinnut nikotiinin korvaushoitoa, koska siitä selviytyy kahdessa viikossa. Vaikeampaa on lopettamisen ylläpito, koska tupakointiin liittyy tupakoijilla paljon tunteita.

Tupakoinnin lopettaessa huomaat paljon upeita asioita nopeasti, mutta samalla olet aina kuin alkoholisti. Olet riski ja elät jatkuvasti riskiesi kanssa. Kuitenkin lopettamiseen eivät auta kiellot tai huudot - varsinkaan toisilta ihmisiltä. Lopettaminen ja aloittaminen on jokaisen tupakoijan oma henkilökohtainen helvetti. Tunteet ja syyt ovat erilaisia.

Ihminen reagoi kuitenkin nikotiiniin. Kun tupakoit kehität itsellesi addiktion nikotiiniin, joka vapauttaa samanlaisia tunteita nopeasti kuin vaikka hyvä urheilusuoritus. Addiktio on kehä, joka aiheuttaa itse itsensä. Ei tupakoimaton tarvitse rentoutuakseen tupakkaa, joten heillä ei ole samanlaista stressiä. Tupakoija joutuu aina stressaamaan - kaikissa tilanteissa.

Koska pääsen tupakalle, jos se on kiellettyä? Jos menen lentokoneeseen, koska pääsen laskeutumaan? Tupakointi on ikävä tapa, mutta kielloilla ei tupakointia selätetä. Jokainen tarvitsee sen oman lopettamisstrategiansa ja pelkkä lopettaminen ei riitä vaan ylläpitokin on ponnistelua.

2 tykkäystä

Tupakoinnin lopettaminen helpottuu Helsingin vankilassa: “Sörkassa” kaikki tupakointi tapahtuu jatkossa ulkona ja vankien päivittäisen tupakoinnin määrää rajoitetaan.

Aikomus on kokeilla sellaista, että vartija antaa vankien itse ostamista savukkeista kolme savuketta päivässä.

Tupakoivien osuus vankilassa on suurempi muurien ulkopuolelle verrattuna, esimerkiksi “Sörkassa” alle 25-vuotiaiden osastolla kymmenestä asukkaasta 7 polttaa.
Suomen kaikista vankiloista on tarkoitus tehdä savuttomia tiloja vuonna 2020.

Talokohtaisten tupakointikieltojen hakeminen on lisääntymässä.

1 tykkäys

Onhan se jokaisen oma valinta. Mielenkiintoinen ilmiö kyllä sinänsä, että tupakointiin suhtaudutaan näin kovasti vs. alkoholi, joka on monin verroin vaarallisempaa ja haitallisempaa ympäristölle kuin tupakointi.

Alkoholi on aina suhteellisesti vaarallisempaa sekä ympäristölle että käyttäjälle kuin tupakointi. Tupakoinnin kritisoinnin voin vielä jossakin määrin ymmärtää, koska savu häiritsee kanssaeläjiä ja muita ihmisiä, mutta tämä sama on tarttunut myös nuuskankäyttäjiä kohtaan. Nuuska on ympäristölle ja muille kuin käyttäjälle 100 %:n häiriötöntä.

Mihin tämä väite perustuu?

No lähestulkoon ainakin. Kovin monia tuntuu nuuskaaminen ällöttävän ja ainahan mällejä sieltä täältä löytyy, mistä ei soisi. Itseäni ei niin haittaa, mutta ymmärrän ärsyyntymisen.

Taisit tosin puhua vain lähinnä terveydellisistä haitoista.

No jos vaikka ajattelet ihan lehtiä ja artikkeleita niin ootko koskaan törmännyt artikkeliin, jossa esimerkiksi poliisi kertoo, että “mies oli nikotiinin vaikutuksen alaisena ajanut autoa ja tämän seurauksena ajanut toisen sairaalakuntoon” tai “mies ei saanut tupakkaa - hakkasi vaimonsa.”

Alkoholin haitoilla tarkoitan enemmänkin sellaisia haittoja, jotka liittyy siihen, miten alkoholin kulutus vaikuttaa todellisuuteen esim. perheissä. Tupakka on totta kai kiusallista, mutta aika harvoin tuon aineen käyttö johtaa esim. tällaisiin tapahtumiin.

Eli musta tuntuu?

Jos sinulla on tästä jotain kovempaa faktaa esittää kuin musta tuntuu niin saat toki sen esittää.

En ehkä näe sitä mielekkäänä linkata ihan sitä koko artikkelimäärää ja tieteellistä faktaa, joka liittyy kumpaankin - sekä tupakointiin että alkoholiin. Molemmista löytyy aika paljon aineistoa ihan vapaista kanavista ja molempia on tutkittu riittävästi.

Minä en näe tupakkaa ollenkaan niin haitallisena ympäristölle kuin alkoholin käyttöä.

Toisaalta kaikki päihderiippuvuudet on yleensä ongelmallisia, koska ne on usein ristikkäisiä. Eli tavallaan näiden erottaminen toisistaan on aina vähän “turhaa”, kun yleensä ongelmakäyttäjien ongelmat koskee useampia eri päihteitä.

Sinä esität väitteen ja minä kysyn, että mihin perustuu. Nyt ollaan sitten tilanteessa, jossa sinä pyydät minua esittämään todisteita.

Keskustelupalstan hienoutta.

Ei meidän tätä kissahiiri leikkiä tarvi tänään lähteä pidemmälle viemään.

En nyt ymmärtänyt, että tästä erilainen mielipide oli näin vakava asia. Jos se parantaa keskustelun laatua sinun mielestäsi niin voin sanoa mutuilleeni, vaikka kyllähän netti on ihan pullollaan tutkimustietoa juuri näistä kahdesta. Siis alkoholista ja nikotiinista.

Kummastakaan ei ole ihmiselle mitään hyötyä.

1 tykkäys

Olemme samaa mieltä.

“Alkoholi on aina suhteellisesti vaarallisempaa sekä ympäristölle että käyttäjälle kuin tupakointi”

Toteamuksesi mukaisesti esim. ravintolatyöntekijät, jotka ovat kymmeniävuosia joutuneet aikanaan työskentelemään tupakansavussa, ovat kumminkinkin hyvässä asemassa, koska ovat säästyneet alkoholin haitoilta?

Tarjoilijan keuhkosyöpä pakollisen passiivisentupakkoinnin takia on siis vain ammatinvalintakysymys?

MIhin tutkimukseen nämä väitteesi perustuvat?

2 tykkäystä

Palataan tähän keskusteluun vaikka huomenna. Koska keskustelua syntyi niin lupaan antaa lähdemateriaalia asiasta. :slight_smile:

Mulle kävi “sulovileenit”.:joy:

Oli ihan pakko ostaa kaksi kartonkia tupakkaa kun sai halvalla.
Edellinen tupakkakartonki kesti puoli vuotta.
Voisi siis olettaa että ostin vuoden tupakat?

Myy eteenpäin pienellä voitolla :wink::wink:

1 tykkäys

Taitaa olla laitonta?:stuck_out_tongue_winking_eye:

2 tykkäystä